ЕВА закликала екокомітет Ради підтримати законопроєкт № 6345-1 про податок за відходи Shutterstock

ЕВА закликала екокомітет Ради підтримати законопроєкт № 6345-1 про податок за відходи

Олена Яценьо

В асоціації запропонували взяти документ за основу, але з подальшим доопрацюванням

Європейська бізнес-асоціація (ЕВА) закликала Комітет із питань екологічної політики та природокористування Верховної Ради підтримати альтернативний проєкт закону № 6345-1 про екологічний податок під час управління відходами.

Про це йдеться на сайті ЕВА. Водночас там наголосили, що потрібно сприяти впровадженню стимулювальної політики в галузі управління відходами в Україні, оскільки одним збільшенням податків цю галузь не реформувати.

Нагадаємо, що в середу, 26 січня, екокомітет ВРУ розгляне два законопроєкти щодо екологічного податку під час управління відходами – №6345 та альтернативний №6345-1.

Як зазначили в асоціації, обидва документи мають на меті підвищити ставок екоподатку на розміщення та захоронення відходів, але пропонують різні підходи.

Наприклад, законопроєктом № 6345 передбачено суто збільшення ставок екоподатку на розміщення відходів (у 3–13 разів). На думку експертів ЕВА, такий підхід може негативно вплинути як на бізнес, який легально працює і сумлінно сплачує податки, так і на пересічних громадян, для яких зростуть тарифи на послуги вивезення побутових відходів.

Ба більше, наголосили в асоціації, введення нового податку на розміщення побутових відходів у розмірі 88 грн за тонну за відсутності законодавчо закріпленої європейської ієрархії управління відходами сприятиме переходу ринку управління відходами в ще більшу тінь і, як наслідок, збільшенню кількості "стихійних" сміттєзвалищ, незаконних полігонів, засмічення водойм і лісів тощо.

Натомість законопроєкт № 6345-1 передбачає помірне підвищення ставки екоподатку з можливістю зменшити платіж на 50% від ставки, якщо платник податку здійснює природоохоронні заходи в частині охорони повітря й раціонального використання водних ресурсів, земель, мінералів, елементів рослинного та тваринного світу, а також раціональне використання побутових відходів. Окрім того, такий підхід сприятиме підвищенню прозорості галузі, зокрема офіційному декларуванню та розміщенню відходів.

Координаторка комітету промислової екології та сталого розвитку асоціації Ольга Бойко зазначила, що бізнес уже давно очікує на комплексний підхід до екологізації економіки, яка передбачає як ухвалення законопроєкту про управління відходами, так і можливість цільового використання коштів екоподатку.

За її словами, ці питання розв'язує законопроєкт № 6345-1, тому саме його EBA пропонує взяти за основу з подальшим доопрацюванням.

"Ми в Європейській бізнес-асоціації розуміємо прагнення уряду підвищити відповідальність за управління відходами, але суто фіскальними методами розв'язати це питання не вдасться. Яскраве тому підтвердження – збільшення податку на вуглець у 2019 році відразу на 2340% з 0,41 грн до 10 грн за 1 тонну, що сприяло скороченню викидів парникових газів максимум лише на 5%. Хоча очікування були значно вищими. Навіть більше, ці кошти використовуються не за призначенням, а, наприклад, на дороги. Звісно, добре, що ці ж дороги ремонтуються, але це має бути не "екологічним" коштом", – додала Бойко.

Як повідомляла ЕкоПолітика напередодні, з'явився порядок денний засідання екологічного комітету Верховної Ради 26 січня.

Читайте також
Бізнеси Рівненщини за 5 місяців сплатили понад 57 млн грн екоподатку
Бізнеси Рівненщини за 5 місяців сплатили понад 57 млн грн екоподатку

Це на 30% перевищило аналогічний показник минулого року

Забруднювачі Львівщини сплатили десятки мільйонів екоподатків у 2024 році
Забруднювачі Львівщини сплатили десятки мільйонів екоподатків у 2024 році

45% екоподатків надходить до державного бюджету, 30% – до обласного, а 25% залишається у місцевому

Забруднювачі Тернопільщини сплатили рекордні екоподатки у 2023 році
Забруднювачі Тернопільщини сплатили рекордні екоподатки у 2023 році

До спеціального фонду місцевих бюджетів спрямовано 8,8 мільйона гривень