Нове дослідження REN21 показало, що світ використовує більше викопного палива, ніж будь-коли, а перехід на відновлювані джерела енергії, по суті, застопорився.
Про це йдеться у звіті про глобальний стан відновлюваних джерел енергії за 2022 рік, повідомляє BBC.
REN21 це міжнародна мережа енергетичної політики, до складу якої входять діячі галузі, науковці та деякі уряди.
У звіті зазначили, що частка ВДЕ в глобальному енергетичному балансі за останнє десятиліття зросла мінімально – з 10,6% до 11,7%, а викопне паливо – з 80,1% до 79,6%. Використання вугілля, нафти та газу продовжує переважати в загальному споживанні енергії.
"Оскільки попит на енергію зростає, це фактично означає, що ми споживаємо більше викопного палива, ніж будь-коли", – сказав виконавчий директор компанії REN21 Рана Адіб.
В матеріалі пояснили, що під час відновлення після пандемії Covid-19 у 2021 році, відбулося значне зростання загального споживання енергії, більшість з яких покривалося викопним паливом. Це призвело до значного зростання викидів вуглецю в усьому світі приблизно на 2 мільярди тонн.
Через те, що поставки не встигали за попитом, ціни на нафту, газ та вугілля різко зросли. Окрім того, російське вторгнення в Україну додало невизначеності і змусило уряди шукати альтернативні джерела.
Оскільки ціни на енергоносії для споживачів зросли, деякі країни, зокрема Великобританія, ввели нові податки на прибуток виробників нафти та газу. Проте багато країн також запровадили нові субсидії на викопне паливо.
"Ми витрачаємо у всьому світі 11 мільйонів доларів на хвилину на субсидування викопного палива. У 2020 році це становило 7% світового ВВП", – сказав Адіб. – "Це, очевидно, створює систему, яка є незбалансованою, тому що, незважаючи на те, що відновлювана енергія є економічною альтернативою викопному паливу, вона не грає на справедливому ринку".
Хоча відновлювані джерела енергії досягли 10% світового виробництва електроенергії в 2021 році, складні сфери, такі як транспорт, мають значні проблеми. Так на автомобілі, вантажівки, кораблі та літаки припадає 32% загального кінцевого споживання енергії, але частка зеленої енергії у 2021 році склала лише 3,7%.
За словами Адіба, повільний прогрес підкреслює вирішальну важливість політики у зміні ринків і настроїв.
"Реальність така, що заборона двигуна внутрішнього згоряння є нормативним зобов’язанням відійти від цього, тому ми бачимо тенденцію в електричній мобільності, яка наростає в геометричній прогресії, і я думаю, що це досить обнадійливо", – сказав він.
В матеріалі також зазначили, що не було досягнуто прогресу щодо політичних обіцянок, даних на кліматичній конференції COP26.
У той час як 135 країн мали цільові показники чистих нульових викидів на 2050 рік напередодні зустрічі в Глазго, лише 84 країни мали цілі щодо відновлюваних джерел енергії для всієї економіки. Проте за останні пів року змінилися події в світі, що може призвести до значного зростання витрат на екологічно чисті джерела, оскільки вони не тільки набагато дешевші за викопне паливо, але й мають інші переваги.
"Енергетичний перехід – це наша рятівна лінія", – сказала Тереза Рібера, віце-президентка уряду Іспанії.
Вона пояснила, що це уможливить інноваційні бізнес-моделі та форми організації, трансформує ланцюги вартості, перерозподілить економічну владу та сформує управління новими, більш орієнтованими на людей способами.
"При правильних інвестиціях у технології відновлювані джерела енергії є єдиними джерелами енергії, які пропонують кожній країні світу шанс на більшу енергетичну автономію та безпеку", – додала вона.
Нагадаємо, як "зелений план Маршалла" допоможе світовому енергетичному переходу.
Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, єврокомісар заявив, що війна в Україні не може бути виправданням для затримки Green Deal.