Законопроєкти про захист довкілля допускають зловживання повноваженнями з боку органів екоконтролю — EBA

Законопроєкти про захист довкілля допускають зловживання повноваженнями з боку органів екоконтролю — EBA

Олена Яценьо

У теорії передбачається, що екоінспектор завжди правий, що на практиці призводить до зловживань із боку влади

Низка законопроєктів, які посилюють відповідальність у сфері захисту довкілля, допускають збільшення тиску на бізнес та створення поля для зловживань із боку органів екологічного контролю.

Про це сказала координаторка комітету промислової екології та сталого розвитку Ольга Бойко, повідомляється на сайті Європейської бізнес-асоціації.

"За останній рік у ВРУ зареєстровано щонайменше сім законопроєктів, які різними способами посилюють відповідальність у сфері захисту довкілля. Навіть більше, майже в кожний екологічний законопроєкт закладається така норма. Утім, якщо придивитись уважніше, усі вони мають дещо спільне — збільшення тиску на бізнес і створення поля для зловживань із боку влади", — наголосила Ольга Бойко.

Йдеться, зокрема, про такі проєкти законів, як № 4459, № 5204, № 6148 та № 6175.

Законопроєкт № 4459 пропонує внести зміни в Кримінальний кодекс України та встановити відповідальність за опір і втручання в діяльність представників Держекоінспекції. Водночас у документі чітко не визначається, які дії можуть бути кваліфіковані як опір або вплив на інспекторів.

З огляду на це будь-які законні дії з боку бізнесу можуть бути розцінені як втручання в діяльність екоінспекторів, як-от супровід інспекторів представниками підприємства під час перевірок, який дозволяє стежити за законністю дій інспекторів, правильністю встановлення вимірювальних приладів, проведення замірів, відбирання проб, впевненість у тому, що предметом дослідження є тільки ті питання, для яких перевірку було призначено, тощо.

Криміналізувати відповідальність за невиконання законних вимог представників Держекоінспекції пропонує і законопроєкт № 5204. До таких вимог належать недопуск інспектора до перевірки, невиконання приписів і розпоряджень, виданих інспекторами, а також створення перешкод роботі інспекторів. Аналогічно до законопроєкту № 4459, документ не визначає, які саме дії можуть бути прирівняні до перешкоджання діяльності Держекоінспекції. Окрім того, проєкт закону № 5204 дублює вже наявну адміністративну відповідальність за невиконання законних розпоряджень чи приписів посадових осіб органів контролю та суперечить правам підприємства на недопуск інспектора до перевірки, що гарантується чинним законодавством.

Що стосується законопроєктів № 6148 про посилення відповідальності за кримінальні правопорушення проти довкілля та № 6175 про посилення адміністративної відповідальності у сфері охорони природи, то жоден із них не виносився на попереднє громадське обговорення, як це передбачається чинним законодавством. Також обидва законопроєкти містять чимало неоднозначних пропозицій. Наприклад, проєкт закону № 6148 пропонує розширити перелік кримінальних порушень. Наприклад, ввести покарання для підприємств, що мають здійснювати процедуру оцінки впливу на довкілля (ОВД), але не зробили цього. Хоча Закон про ОВД набув чинності тільки наприкінці 2017 року, і до цього часу на плановану діяльність не отримувались висновки з ОВД, тож і відсутність ОВД до 2017-го порушенням уважатись не може — адже закон не має ретроспективної дії.

Відповідно, законопроєкт № 6175 пропонує запровадити адміністративні санкції за невиконання законних вимог та приписів посадових осіб служби державної охорони природно-заповідного фонду України. Водночас, відповідно до Закону про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності, приписи можуть бути оскаржені, зокрема, у судовому порядку.

Бойко звернула увагу на те, що ці законопроєкти не передбачають встановлення відповідальності за неправомірні дії екоінспекторів під час виконання службових обов’язків або за шкоду, яка була заподіяна підприємству внаслідок непрофесійності представника контролювального органу або оскарженого у суді припису.

"Такі питання мають розв'язуватися на рівні профільних законопроєктів, яким є, зокрема, законопроєкт № 3091 про реформу державного екологічного контролю. Адже наразі в теорії передбачається, що екоінспектор завжди правий, а на практиці, на жаль, це перетворюється на зловживання повноваженнями, оскільки дієвого механізму захисту від еконепрофесійності в бізнесу немає", — резюмувала експертка.

В асоціації наголосили на передчасності розгляду законопроєктів № 4459, № 5204, № 6148 та № 6175 та закликали народних обранців до конструктивного діалогу в частині їх доопрацювання.

Раніше ЕкоПолітика писала, що Державна екологічна інспекція та Міністерство охорони здоров'я посилять контроль за поводженням із медичними відходами для забезпечення ефективної протидії порушенням.

Читайте також
Проєкт Стратегії реформування державного екоконтролю: екоспільнота дала оцінку документу
Проєкт Стратегії реформування державного екоконтролю: екоспільнота дала оцінку документу

В екоспільноті підтримують необхідність реформування системи державного екоконтролю, попри певні занепокоєння

В ЄБА розповіли про переваги реформи екоконтролю в Україні
В ЄБА розповіли про переваги реформи екоконтролю в Україні

Держекоінспекція, в силу своїх широких повноважень, була одним з важелів тиску на бізнес

Міндовкілля розширило можливості для “екобатальйону” в застосунку “ЕкоЗагроза”
Міндовкілля розширило можливості для “екобатальйону” в застосунку “ЕкоЗагроза”

За допомогою “ЕкоЗагрози” українці можуть повідомляти про всі випадки шкоди довкіллю, свідками яких вони стали

Українці можуть вступити в "екологічний батальйон" через новий застосунок "ЕкоЗагроза"
Українці можуть вступити в "екологічний батальйон" через новий застосунок "ЕкоЗагроза"

Завдяки йому кожен зможе дізнатись точну інформацію про стан повітря, води, ґрунту та інші довкіллєві дані