Дедалі частіше останнім часом стає важко відрізнити, де екоактивісти піклуються про природу, а де просто відпрацьовують чиєсь замовлення. Показовим став і кейс виходу шведського ритейлера меблів IKEA на український ринок. Компанія, відома своєю екологічністю, виявилася втягнута в низку скандалів.
ЕкоПолітика розповість про все за порядком.
Відкриття магазину шведського ритейлера меблів IKEA українці чекали кілька років. 14 травня 2020 року було відкрито перший онлайн-магазин, який, до речі, не витримав навантаження від кількості відвідувачів і "ліг" першого ж дня. Варто зазначити, що вихід на український ринок компанія здійснювала на тлі пандемії коронавірусу, яка призвела до світової кризи.
Але ось уже 1 лютого в ТРЦ Blockbuster Mall в Києві відбулося відкриття першого в країні магазину IKEA. Звичайно, не обійшлося і без ексцесів.
Мережа торговельних центрів сім'ї олігархів Олександра і Галини Герегів "Епіцентр К" відреагувала на відкриття IKEA, розмістивши перед ТРЦ бігборд із написом "Є ідея і є рішення! В "Епіцентрі" є ВСЕ!".
Річ у тому, що напис перегукується зі слоганом шведської компанії IKEA — "Ідеї для вашого будинку". Водночас в "Епіцентрі" і не заперечують — так, розмістили. Навіщо? А тому, що так вирішили обіграти слоган шведського ритейлера.
Але і цього українським олігархам здалося замало — вирішили ще "пожартувати". Біля входу в магазин відвідувачам безплатно роздавали маски з написом "В "Епіцентрі" є все!". У таких масках відвідувачі й заходили в перший магазин IKEA.
Утім, після того як магазин заповнили покупці в "епіцентрівських" масках, IKEA поскаржилася адміністрації ТРЦ, і "акцію" довелося припинити.
Походження масок зі слоганом ритейлера Гереги у пресслужбі "Епіцентру" не пояснили.
"Ми раді, що після стількох років очікувань IKEA нарешті відкрила свій магазин в Україні. Ми переконані, що відтепер українські споживачі отримають можливість порівняти й оцінити переваги великого асортименту товарів і сервісних послуг мережі ТЦ "Епіцентр"", — заявили журналістам у компанії.
Екологічна політика компанії і великий скандал
IKEA — корпорація, заснована в Швеції, яка розробляє і продає швидко збірні меблі, кухонну техніку й аксесуари для будинку. З 2008 року вона є найбільшим у світі меблевим продавцем.
Компанія відома своєю екологічною політикою. IKEA прагне використовувати всі частини деревини у виробництві меблів, навіть ті, які спочатку здаються непридатними для цього.
Столи "Норд" із масиву берези. Товари цієї серії з'явилися у продажу в 1998 році і стали своєрідним відкриттям. Доти нікому не спадало на думку із сучкуватої верхньої частини стовбура берези теж робити меблі, а не відправляти її в топку або подрібнювати для виробництва ДСП.
Більшість магазинів компанії організовує для покупців пункти збору відходів, наприклад для електричного й електронного устаткування, використаного упакування, батарейок та енергозберігальних лампочок.
Улітку 2020 року IKEA загриміла в скандал. Український інформпростір сколихнула новина про те, що шведський ритейлер продає стільці Terje з буків, отриманих шляхом незаконних рубок у Карпатах.
"Нелегальне дерево використовувалося для виготовлення низки відомих продуктів, зокрема культового ґратчастого стільця Terje і найбільш продаваного обіднього столу Ingolf. Щорічно десятки тисяч стільців із нелегальної деревини продаються в магазинах IKEA у всьому світі, зокрема і в США, Великобританії та Німеччині", — йдеться в матеріалах розслідування Earthsight, яке тривало 18 місяців.
Незаконна заготівля деревини нібито відбувалася завдяки корупції в лісогосподарських підприємствах. Зокрема, за даними Earthsight, представники Лісової опікунської ради (Forest Stewardship Council), пов'язані з керівництвом українських лісових господарств, ставили на нелегальну деревину спеціальне маркування.
За цим стоїть банальна ринкова боротьба
Водночас експерти вважають, що скандал, найімовірніше, є наслідком ринкової боротьби.
"Йде серйозна ринкова боротьба, IKEA — це справді величезний, потужний виробник дешевих меблів <...>, у нас є велика проблема з нашим законодавством, закон тиші (період, коли вирубування заборонено. — Ред.), його трактування має прогалини. Я вчора дуже докладно почитав звіт цієї міжнародної організації (британської екоорганізації Earthsight. — Ред.), не думаю, що такий промисловий потужний гігант, який вкладає величезні гроші в екологію, соціальні програми, буде нехтувати своїм іміджем для того, щоб брати нелегальну деревину", — сказав директор Навчально-наукового інституту лісового і садово-паркового господарства Національного університету біоресурсів і природокористування України (НУБіП) академік Петро Лакида.
Він вважає, що проблема швидше полягає в українському законодавстві: букові ліси рубали під час сезону тиші, а це в нашому розумінні — незаконна рубка.
"Але щоб хтось приїхав без документів, зрубав ліс і продав IKEA — я в це не вірю, тому що вони дуже серйозно відстежують так званий ланцюжок постачання від лісу до заводу або до споживача і на це витрачають дуже великі гроші", — пояснив академік.
Через кілька місяців після цього IKEA завершила незалежний аудит через звинувачення британської організації Earthsight. Вони заявляли, що не використовують незаконної деревини для виготовлення стільців.
Розслідування проводилося третьою стороною за сприяння компанії "Легалліс" (Legallis LLC). У межах аудиту відвідували лісові ділянки.
Також було внутрішнє розслідування, яке провела команда фахівців із постачання деревини та лісового господарства. У результаті не було виявлено ознак потрапляння незаконної деревини в ланцюжок поставок, кажуть в IKEA.
Екоактивізм чи рейдерство?
11 лютого в нововідкритий магазин IKEA в Києві прийшли активісти "Екологічної платформи" з листівками, у яких закликали бойкотувати шведського ритейлера.
Ми наводимо текст листівок, які активісти роздавали відвідувачам:
"Збираєтеся купити продукцію IKEA?
Купуючи тут, ви отримаєте:
- Незаконні вирубки лісів у всьому світі, зокрема і в Українських Карпатах.
- Корупцію, хабарі, погрози та насилля, а також ще більше незаконних рубок.
- Мільярдні податки, які IKEA не заплатить.
Чи потрібно вам купувати саме в IKEA?".
Але однією акцією справа не закінчиться — в організації обіцяють приходити в магазин ще не раз.
"Купуючи в IKEA, ви спонсоруєте безконтрольне винищення багатьох великих лісів світу, яке навіть компанії не мають можливості зупинити. Це хороша причина відмовитися від покупки продукції транснаціональних компаній! Ми й далі будемо приходити в магазин IKEA, спілкуватися з відвідувачами і висвітлювати це питання", — пишуть активісти на своїй сторінці у Facebook.
Не варто навіть зазначати, що більшість звинувачень із листівок так званих "екоактивістів" бездоказові. Наприклад, звідки взялася теза про те, що компанія не платить мільярди податків? Найімовірніше, це просто плід чиєїсь уяви. Або чітко продумана стратегія очорнення компанії, яку спонсорують конкуренти — ті, кому поява шведського ритейлера на українському ринку вкрай невигідна.
І поки у всьому думають, як боротися зі зміною клімату, в Україні набирає обертів екорейдерство. Адже справжні екоактивісти справді піклуються про нашу планету: організовують акції з прибирання сміття, своїми руками висаджують дерева, піклуються про бездомних тварин. Дуже шкода, що "екоактивісти" в Україні, найімовірніше, виявляються втягнутими в ринкові комерційні війни.
Автор: Маргарита Шевченко