Як нестабільність природного газу може змінити “зелений” перехід металургії shutterstock

Як нестабільність природного газу може змінити “зелений” перехід металургії

Катерина Бєлоусова

Війна в Україні спричинила значне підвищили ціни на природний газ до 36 євро за ГДж з 7 євро за ГДж

Виробникам сталі в Європі доведеться переглянути свої стратегії декарбонізації через зростання цін на природний газ та електроенергію.

Також на стратегії можуть вплинути потенційні обмеження постачання природного газу, повідомляє McKinsey&Company.

​​За останні два роки майже всі європейські виробники плоскої сталі оголосили про поступову заміну своїх доменних печей на основі коксівного вугілля (ДП) на заводи з прямим відновленим залізом (DRI) для декарбонізації виробництва. Більш ніж 16 анонсованих заводів DRI представляють понад 25 мільйонів метричних тонн ємності.

Для багатьох новозбудованих заводів DRI початковим наміром було використання природного газу (ПГ) як сировини або відновника для переробки руди в чавун в електродуговій печі (EAF) або дугової печі під флюсом. Залізо потім буде використано в базовій кисневій печі (BOF) для виробництва плоскої сталі.

Цей виробничий маршрут DRI, що використовує відновлювану електрику, дозволить гравцям у сталевій промисловості скоротити свої викиди CO 2 Scope 1 і 2 в середньому вдвічі. Окрім того, ціни на CO2 підвищилися до понад 100 євро за тонну CO2, зменшені вільні дозволи на CO 2 та історичні ціни на ПГ приблизно 7 євро за гігаджоуль (ГДж), сприятимуть конкурентоспроможності альтернативних шляхів виробництва протягом наступних трьох-п’яти років.

mckinsey.com

На прикладі Німеччини, заводи DRI майже подвоїли попит на ПГ до приблизно 175 петаджоулів (ПДж) із приблизно 120 ПДж. Одна велика установка DRI у два мільйони метричних тон споживала б приблизно одну п’яту ПГ, що зараз використовується у всій металургійній промисловості Німеччини (приблизно 20 ПДж) і збільшила б промисловий попит на ПГ у Німеччині приблизно на 2%.

“Нарощування заводів із прямим відновленим виробництвом заліза з використанням H2 або відновлення використання та зберігання вуглецю, здається, є найбільш життєздатними варіантами для гравців плоскої сталі, щоб захистити свої зусилля з декарбонізації”, – зазначили в матеріалі.

Установки DRI на основі ПГ можна відносно легко переобладнати для роботи на зеленому водні, для подальшого зниження викидів вуглецю – менше 0,6 метричних тонн CO 2 на метричну тонну плоскої сталі. Таким чином, заводи DRI мають вирішальне значення для європейських металургійних компаній, щоб досягти своїх цілей щодо вуглецевої нейтральності.

Війна в Україні спричинила значне підвищили ціни на ПГ до 36 євро за ГДж з 7 євро за ГДж, які, ймовірно і надалі зростатимуть. Окрім того, має місце потенційні обмеження постачання ПГ та підвищення ціни на електроенергію до 0,36 євро за кіловат-годину з 0,05 євро.

Крім того, ціни на коксівне вугілля зростають до понад 500 євро за метричну тонну зі 170 євро.

“Разом ці фактори означають, що доцільність, терміни та конкурентоспроможність інвестицій у ПГ DRI необхідно переоцінити, визнаючи вплив на дорожню карту декарбонізації та здатність досягти цілей щодо скорочення викидів CO2, встановлених гравцями в металургії", – йдеться в матеріалі.

mckinsey.comЧотири потенційні сценарії впливу на створення заводів DRI:

  • Сценарій А: уповільнення переходу – відкласти інвестиції та зосередитися на поетапній декарбонізації існуючих активів;
  • Сценарій B: прискорення переходу — перехід до водню;
  • Сценарій C: перехідний зсув — перехід до відновлення використання та зберігання вуглецю (CCUS);
  • Сценарій D: перехідний зсув — перехід від основної до круглої сталі.

У сценарії А гравці з плоскої сталі потенційно можуть зіткнутися з труднощами у досягненні своїх цілей з декарбонізації через обмежений потенціал заходів з поступової декарбонізації. Сценарій D, ймовірно, обмежений через недостатню кількість додаткового (високоякісного) сталевого брухту. 

В матеріалі зазначили, що сценарії B і C є найбільш життєздатними варіантами для гравців плоскої сталі, щоб захистити свої зусилля з декарбонізації.

Для сценарію B отримання своєчасного доступу до достатньої кількості H2 було б ключовим фактором успіху. Німецькій металургійній промисловості у 2026 році знадобиться понад 14 терават-годин зеленого водню, щоб замінити запланований ПГ. У Європі це число збільшиться до понад 32 терават-годин, що відповідає приблизно 66% оголошеної потужності електролізера в Європі.

Забезпечення раннього доступу до зеленого водню стає ще важливішим, оскільки це єдина пряма альтернатива ПГ.

“При дослідженні конкурентоспроможності маршрутів NG–DRI–EAF, H2 –DRI–EAF та BF–BOF за різних цін на NG та CO 2 шлях H2 –DRI–EAF вже є конкурентоспроможним за ціною на NG 15 євро за ГДж і ціна CO 2 100 євро за метричну тонну”, – йдеться в матеріалі.

mckinsey.com

Ціни на природний газ та CO₂ мають великий вплив на конкурентоспроможність виробництва водню та природного газу DRI–EAF.

За сценарієм C, застосовність, ймовірно, буде залежати від факторів сприйняття клієнтами зеленої сталі на основі CCUS та ефективності капітальних витрат, щоб забезпечити фінансову окупність інвестицій у межах ймовірного обмеженого вікна прийняття клієнтом. Інвестиції CCUS потребують мінімального періоду від п’яти до десяти років, однак потрібен час, щоб узгодити зацікавлені сторони та отримати необхідні дозволи.

Нагадаємо, брухт і водень можуть скоротити викиди металургії на 73%.

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, в EUROFER пояснили, як наступні кроки по ETS та CBAM вплинуть на “зелену” сталь.

Читайте також
В Україні з'явиться Національна платформа декарбонізації
В Україні з'явиться Національна платформа декарбонізації

Масштабний запуск сервісів платформи заплановано на перше півріччя 2024 року

Міжнародна портова компанія почала розробляти план декарбонізації
Міжнародна портова компанія почала розробляти план декарбонізації

Три термінали компанії вже сертифіковані як вуглецево-нейтральні

Ferrexpo хоче вдвічі зменшити викиди вуглецю
Ferrexpo хоче вдвічі зменшити викиди вуглецю

Компанії вже вдалося знизити викиди на 31%

В ЄС хочуть декарбонізувати морський транспорт
В ЄС хочуть декарбонізувати морський транспорт

Угоду мають офіційно ухвалити міністри блоку