Верховна Рада підтримала у другому читанні законопроєкт №4187 "Щодо удосконалення законодавства у сфері користування надрами", який запускає реформу надрокористування в Україні. Як стверджують автори документу — це довгоочікуваний крок на підтримку розвитку вітчизняних галузей надрокористування.
ЕкоПолітика підготувала для своїх читачів все, що потрібно знати про документ. "За" проголосувало 276 народних депутатів, проти — 0, 15 утримались.
Мета: створення прозорої, зручної та зрозумілої системи користування надрами, зменшення надмірного державного впливу на галузь, підвищення конкуренції та легалізація відносин у сфері користування надрами.
Законопроєктом запроваджуються такі норми:
- Подання документів та звітності у електронній формі через електронний кабінет, зокрем для ініціювання нових ділянок для винесення на електронні аукціони.
- Геологічне вивчення замінюється на комплексний (наскрізний) спецдозвіл строком від 3 до 20 років, у рамках якого дозволяється поєднувати розвідку корисних копалин з їх видобутком.
- Початкова ціна продажу на електронному аукціоні такого дозволу на ділянках надр, де відсутні затверджені у встановленому порядку запаси корисних копалин, уніфікується та залежить від прозорих критеріїв (розміру площі ділянки та групи корисної копалини), мінімізуючи суб’єктивний фактор. Вартість ділянок надр із затвердженими запасами визначається згідно відповідної Методики Кабінету Міністрів України.
- На рівні закону встановлюється вичерпний перелік випадків надання спеціального дозволу без проведення аукціону, які нівелюють ризики зловживань та гарантують логічну спадковість для інвесторів.
- Встановлюється чіткий та вичерпний перелік випадків, коли можливо анулювати дозвіл на користування надрами, а також випадків його тимчасового зупинення. Надрокористувачу надається 20 календарних днів після зупинення дії спеціального дозволу для зупинки проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт.
- Власник спеціального дозволу на користування надрами має право продавати, використовувати у вигляді застави або в інший спосіб відчужувати права іншій юридичній чи фізичній особі.
- Скорочується удвічі список документів у пакеті на надання спецдозволу, а також скасовується низка документів.
- Впроваджується нова норма про пріоритетне право отримати спецдозволи на користування місцевими корисними копалинами для власників земельних ділянок площею до 25 га.
"Прийнятий народними депутатами у другому читанні законопроєкт №4187 осучаснює регулювання сфери користування надрами, підвищує її інвестиційну привабливість, робить правила гри чіткими та прогнозованими. У свою чергу, вимагає підвищення прозорості контролю з боку держави та публічності інформації про користувачів надр", — прокоментував ухвалення законопроєкту голова Державної служби геології та надр України Роман Опімах.
Головними завданнями після реформи надрокористування є:
- забезпечення стабільних і рівних правил доступу до надр,
- запровадження дерегуляції та діджиталізації дозвільної процедури, тобто становлення Держгеонадр як сучасної сервісної служби,
- використанням кращих міжнародних практик, серед яких, зокрема, право проводити оцінку запасів за міжнародними стандартами,
- покращення контролю держави та підвищення публічності інформації шляхом уведення чітких підстав і процедур зупинення й анулювання спеціального дозволу.
Ключовими нововведеннями є – лібералізація обігу спеціальних дозволів та впровадження наскрізних ліцензій на розвідку та видобування. Зокрема, вводиться поняття "мале надрокористування", що передбачає можливість поза аукціоном отримати спеціальний дозвіл на розробку корисних копалин місцевого значення для власників земельних ділянок площею до 25 га.
"Нові правила гри покликані дерегулювати сферу користування надрами, що, в результаті, пришвидшить надання спецдозволу втричі. Це стало можливим завдяки скасуванню дублюючих дозволів – гірничого відводу (окрім робіт підземним способом), затвердження Держгеонадрами проєктів розробки родовищ і введення в дію протоколів ДКЗ, зменшення кількості випадків, що вимагають висновку Міндовкілля, а також повне скасування погодження органами місцевого самоврядування надання в користування місцевих корисних копалин", — відзначив Опімах.
Відзначається, що законопроєкт 4187 набере чинності через три місяці після підписання президентом та оприлюднення.
Національна асоціація добувної промисловості України схвалила ухвалення закону.
"Це якісно новий та чи не вперше дійсно комплексний підхід до реформи у надрокористуванні. Зміни, які нам приніс цей закон, дадуть можливість боротися зі "сплячими" ділянками надр та принести від них користь економіці, врегулюють отримання спецдозволів та контроль за їх використанням, пожвавлять ринок надрокористування і навіть спростять доступ надрокористувачів до земельних ділянок", — заявила CEO НАДПУ Ксенія Оринчак.
Як повідомляла ЕкоПолітика, Верховна Рада підтримала у першому читанні цей законопроєкт ще 1 червня 2021 року.
Нещодавно заступник міністра захисту довкілля та природних ресурсів Євгеній Федоренко заявив, що розвиток надрокористування у найближчі роки буде тісно пов'язаний з відбудовою та ґрунтуватиметься на Плані відновлення України.