Президент Володимир Зеленський підписав закони про внесення змін до Податкового та Митного кодексів щодо пільгового розмитнення автомобілів на європейських номерах.
Про це повідомила пресслужба глави держави ввечері 12 травня.
"Ці закони, ухвалені Верховною Радою 15 квітня 2021 року, тимчасово спрощують механізм розмитнення імпортованих з Європи автомобілів, а також сприяють захисту довкілля від шкідливих викидів", — йдеться в повідомленні.
Згідно з документами, вживані автомобілі з європейською реєстрацією, які старші за п'ять років та ввезені на територію Україні до кінця 2020 року, оподатковуються за пільговою ставкою податку на додану вартість та акцизного податку.
"Сума акцизного податку залежатиме від віку автівки, об’єму та типу двигуна й не залежатиме від її вартості. Базова ставка коливатиметься від нуля до 150 євро, і здебільшого вартість розмитнення не перевищуватиме однієї тисячі євро", — наголосили в Офісі президента.
До того ж, додали в ОПУ, такі автомобілі тимчасово звільняють від оподаткування ввізним митом. Водночас за пільговим механізмом можна розмитнити один автомобіль однієї категорії одного власника.
"На пільгове митне оформлення дається 180 днів із моменту набрання чинності законами. Учасники АТО/ООС матимуть змогу скористатися пільговим розмитненням протягом 270 днів", — уточнили у пресслужбі ОПУ.
Також наголосили, що дія цих законів не поширюватиметься на транспортні засоби, які не відповідають екологічним нормам "Євро-2" й вище, походять із держави-окупанта (держави-агресора) або ввезені з тимчасово окупованої території України.
Нагадаємо, що, на думку експертів, однією з головних причин забруднення повітря в Україні є автотранспорт. Зокрема, експертка центру екологічної ініціативи "Екодія" Марина Ратушна зазначила, що, за даними ВООЗ, Україна посідає 5-те місце в Європі та 15-те у світі за смертністю від серцево-судинних і легеневих хвороб, спричинених забрудненням повітря.
Не один рік акцентується на тому, що обсяги шкідливих викидів від авто взагалі нерегульовані — в Україні їх не відстежує жоден контролювальний орган.
Також раніше заступник державного секретаря Кабінету міністрів України Анатолій Куцевол зауважив, що "поки європейські країни забороняють дизель і додатково оподатковують старі автомобілі, ми відкриваємо двері для мільйонів імпортованих звідти старих авто".
За його словами, у Німеччині, Швеції, Великобританії, Нідерландах, Норвегії, Франції вжито різних заходів для зменшення шкоди від дизельних авто: від оподаткування до заборони. Україні теж варто припинити популяризувати дизельні та бензинові двигуни, тоді як світ відмовляється від них і переходить на електрокари та гібриди.
Потребує звернення на себе уваги й брак системи утилізації старих автомобілів в Україні. Натомість у країнах ЄС середній термін експлуатації автомобіля — десять років. Потім власник повинен зняти його з реєстрації й утилізувати. "Утилізаційний збір у ЄС сплачує власник, вартість утилізації — 45-200 євро. Збір потім повертається, але навіщо цим займатися, якщо вигідніше продати авто українцям за 500 євро?" — зазначив Куцевол.
Тим часом Київ регулярно потрапляє у топ світового рейтингу міст із найзабрудненішим повітрям, не востаннє через величезне автомобільне перевантаження.
Економіст і народний депутат Олександр Маріковський вважає, що для поліпшення якості повітря в Києві потрібно обмежити в’їзд автомобілів із вихлопами. Зокрема, на його думку, треба розробити певну програму і створити зони, у які може заїжджати тільки електротранспорт.