ЄС планує розширити схему торгівлі викидами вуглецю на сектор опалення та транспорт.
Також в блоці планують створити новий Соціальний кліматичний фонд на €87 млрд, щоб пом’якшити вплив на домогосподарства та допомогти їм інвестувати в екологічні рішення, повідомляє EURACTIV.
В матеріалі пояснили, що нова ціна застосовуватиметься до бензину, дизельного палива та природного газу для опалення. Адже, попри спроби декарбонізації, викиди від останнього продовжували зростати протягом багатьох років.
“Це, мабуть, було найбільш суперечливим питанням під час переговорів щодо реформування Схеми торгівлі викидами ЄС (ETS), найбільшого вуглецевого ринку в світі та головного інструменту кліматичної політики ЄС”, – підкреслили автори.
Представник Європарламенту Пітер Лізе підкреслив, що найбільш проблемним питанням на переговорах був ETS2.
Учасники переговорів погодилися, що ціна на викиди вуглецю, що виникають в результаті спалювання викопного палива в автомобільному транспорті та опаленні, буде запроваджена у 2027 році з максимальною ціною в €45 за тонну, яка діятиме до 2030 року.
Лізе зазначив, що така угода є масштабнішою, ніж передбачала Європейська комісія. Адже нова схема включає "технологічне тепло" від промислової діяльності, а також опалення офісів.
Він додав, що сільському господарству та рибальству не доведеться оплачувати додаткові витрати на викиди вуглецю, оскільки вони є "чутливими" секторами. Також оподаткування уникнуть потяги, що працюють на дизельному паливі.
Дослідженням Потсдамського інституту кліматичних досліджень показало, що нова схема торгівлі викидами спричинить підвищення цін на заправках до 10,5 центів за літр бензину та 12 центів за дизельне паливо. Ціни на опалювальне паливо, зокрема газ, мазут і вугілля, також зростуть, що завдасть шкоди біднішим державам-членам ЄС, які більше покладаються на брудні викопні обігрівачі.
В заяві Європарламенту зазначили, що через енергетичну кризу, нова схема може бути відкладена на рік, до 2028 року, якщо ціни на енергоносії залишаться “надзвичайно високими”.
“Попередню угоду тепер мають підтвердити країни-члени ЄС і Європейський парламент, який проведе пленарне голосування в січні або лютому”, – пояснили автори.
Вони також зазначили, що переговори щодо Схеми торгівлі викидами для будівель і автомобільного транспорту – так званої ETS2 – затягнулися через політичну делікатність запровадження того, що багато хто сприйме як новий податок. Щоб захистити домогосподарства ЄС від зростання вартості палива, законодавці погодилися запровадити новий Соціальний кліматичний фонд. Він почне працювати у 2026 році, за рік до початку застосування нової ціни на вуглець. Фонд фінансуватиметься за рахунок доходів, отриманих від ETS2, причому 25% фінансування надходитиме від країн ЄС.
"Це збалансована угода, яка досягає амбіцій, необхідних нам для того, щоб зробити кліматичний перехід справедливішим і швидшим", — сказав депутат Європарламенту Девід Каса.
Він додав, що країни ЄС матимуть у своєму розпорядженні мільярди, щоб допомогти вразливим домогосподарствам і мікропідприємствам.
"Соціальний кліматичний фонд допоможе вразливим домогосподарствам під час переходу на енергетику, наприклад, із ваучерами на теплоізоляцію або переходом до більш екологічних варіантів транспорту", — пояснила Естер де Ланге від Європейської народної партії.
Проте депутат Європарламенту партії зелених Майкл Блосс наголосив, що фонду недостатньо, щоб компенсувати цей тягар.
Нагадаємо, учасники переговорів ЄС досягли угоди щодо механізму коригування вуглецевих кордонів (CBAM), який, серед інших товарів, поширюватиметься на імпорт водню.
Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, добровільний вуглецевий ринок (VCM) відіграє важливу роль на шляху до кліматичної нейтральності, що дозволяє забруднювачам компенсувати викиди СО2 купівлею вуглецевих кредитів з проєктів його уловлення з атмосфери чи скорочення викидів. Найбільшими поглиначами вуглецю є ліси.