В EBA вказали на ризики законопроєкту "Про національний реєстр викидів" shutterstock

В EBA вказали на ризики законопроєкту "Про національний реєстр викидів"

Катерина Бєлоусова

EBA підтримує необхідність створення реєстру викидів та перенесення забруднювачів

Європейська Бізнес Асоціація (EBA) закликала народних депутатів доопрацювати законопроєкт №6477  "Про Національний реєстр викидів та перенесення забруднювачів" та зберегти курс України на євроінтеграцію, покращення бізнес-клімату та дерегуляцію на період війни та післявоєнної відбудови.

Документ містять положення, які не узгоджуються з вимогами міжнародних та європейських підходів та можуть суттєво вплинути на інвестиційну привабливість України та її подальший економічний розвиток, повідомляє EBA.

Законопроєкт спрямований на імплементацію положень Регламенту ЄС №166/2006 про створення Європейського реєстру викидів та перенесення забруднювачів, а також Протоколу про реєстри викидів та перенесення забруднювачів. Документ має створити передумови для запуску відкритої уніфікованої електронної системи доступу до інформації про стан довкілля.

В матеріалі зазначили, що EBA підтримує необхідність створення такого Реєстру і неодноразово зверталась до Екокомітету зі своїми коментарями щодо особливостей функціонування Закону. 

“Бізнес-спільнота дякує за врахування пропозиції щодо гармонізації термінів подачі звіту операторами із нормами чинного законодавства, наприклад про моніторинг, звітність та верифікацію викидів парникових газів у частині подовження строку подачі звіту до 31 березня року, наступного за звітним”, – йдеться в повідомленні.

Екокомітет затвердив законопроєкт до другого читання у Верховної Ради України. Протягом тижня 6-10 вересня документ планується винести на голосування парламентарям.

На думку EBA, доопрацювання потребують такі положення:

  • Обов’язок державних органів подавати до реєстру інформацію про пересувні джерела викидів (транспортні засоби, рух яких супроводжується викидами). 

Наразі в Україні немає єдиної методики визначення викидів для транспорту. Відтак, така пропозиція є передчасною та не узгоджується з поточним порядком ведення статистичної звітності викидів. Також не враховуються п. 7 статті 7 Протоколу та ст. 8 Регламенту Європарламенту та Ради (ЄС) №166/2006, якими передбачається вимога щодо внесення в реєстр тільки тих даних, які фактично збираються органами державної влади та можуть бути практично внесені в Реєстр. 

“З огляду на прагнення держави залучити бізнес до системи державного моніторингу, існують побоювання, що в результаті збір інформації про викиди пересувних джерел для реєстру може бути перекладена на плечі підприємств”, – зазначили в повідомленні.

  • Запровадження попередньої оцінки якості даних, порядок надання додаткової інформації, ненадання оператором відповіді на запит в установлений строк або надання неповної відповіді як підстава для відмови у прийнятті звіту оператора та здійснення контролюючим органом позапланового заходу державного нагляду (контролю) у сфері реєстрації викидів та перенесення забруднювачів, що впроваджуються статтею 20 законопроєкту №6477, взагалі відсутні як у Протоколі, так і в Регламенті ЄС.

Окрім того, ці положення прописані загальними фразами, що може призвести до різночитань з боку контролюючих органів та представників бізнесу. 

Так у законопроєкті:

  • не визначено, що саме мається на увазі під додатковою інформацією та яким чином буде визначатись повнота відповіді оператора на запит уповноваженого органу, хоча чіткий перелік даних, які можна вимагати від підприємства, визначений у Протоколі та Регламенті ЄС;
  • пропонований перелік підстав для здійснення позапланової перевірки може дублюватись із плановими заходами контролю, а тому має бути їх складовою;
  • наявність формальної можливості відмови з боку уповноваженого органу в проведенні реєстраційної дії (інформації про викиди, поданої оператором) суперечить загальному курсу на дерегуляцію бізнесу та принципам peopleless. Зокрема, останньому кроку у цьому напрямку, пов’язаному із скасування реєстрації звіту по інвентаризації для оформлення дозволу на викиди забруднюючих речовин.

Координаторка комітету промислової екології й сталого розвитку Європейської Бізнес Асоціації Ольга Бойко зазначила, що, за даними дослідження Асоціації, в Україні спостерігається найнижчий з 2013 року показник інвестиційної привабливості бізнесу. Окрім війни, основною причиною такої тенденції є корупція та слабка судова система.

Проте 91% компаній, які брали участь в опитуванні, планують продовжувати працювати на ринку України, а 55% – збираються інвестувати в Україну навіть у воєнний час. 

“Спільне завдання держави та бізнесу – зробити все можливе, аби настрої інвесторів покращились, зокрема у частині легкості ведення бізнесу. Законопроєкт №6477, який до того ж є євроінтеграційним, має впроваджувати виключно вимоги регламенту ЄС та не містити зайві надбудови, які посилюють втручання держави у діяльність бізнесу. Ми просто не можемо собі це дозволити у воєнний час”, – наголосила вона.

Нагадаємо, 8 липня Верховна Рада України схвалила у першому читанні урядовий законопроєкт №6477 "Про Національний реєстр викидів та перенесення забруднювачів".

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, в EBA розкритикували законопроєкт №7327 про державну систему моніторингу довкілля за ймовірне перекладення на бізнес обовʼязків щодо здійснення державного моніторингу довкілля.

Читайте також
У 2023 році світ побив новий рекорд за обсягом утворених парникових газів, – JRC
У 2023 році світ побив новий рекорд за обсягом утворених парникових газів, – JRC

Його обумовили, головним чином, країни з економіками, що розвиваються

На ДМЗ проведуть позапланову перевірку через численні скарги від мешканців Дніпра 
На ДМЗ проведуть позапланову перевірку через численні скарги від мешканців Дніпра 

Про її результати екочиновники пообіцяли повідомити додатково

На АМКР проведуть позапланову перевірку через аварійний викид забруднюючих речовин
На АМКР проведуть позапланову перевірку через аварійний викид забруднюючих речовин

Попередньою причиною аварійного викиду забруднюючих  речовин у повітря вважають раптове знеструмлення виробничих потужностей від ДТЕК

ДЕІ подала запит на проведення позапланової перевірки АМКР після аварії 23 червня
ДЕІ подала запит на проведення позапланової перевірки АМКР після аварії 23 червня

Дозвіл на її проведення має дати міністр Руслан Стрілець