В EBA вказали на ризики законопроєкту "Про національний реєстр викидів" shutterstock

В EBA вказали на ризики законопроєкту "Про національний реєстр викидів"

Катерина Бєлоусова

EBA підтримує необхідність створення реєстру викидів та перенесення забруднювачів

Європейська Бізнес Асоціація (EBA) закликала народних депутатів доопрацювати законопроєкт №6477  "Про Національний реєстр викидів та перенесення забруднювачів" та зберегти курс України на євроінтеграцію, покращення бізнес-клімату та дерегуляцію на період війни та післявоєнної відбудови.

Документ містять положення, які не узгоджуються з вимогами міжнародних та європейських підходів та можуть суттєво вплинути на інвестиційну привабливість України та її подальший економічний розвиток, повідомляє EBA.

Законопроєкт спрямований на імплементацію положень Регламенту ЄС №166/2006 про створення Європейського реєстру викидів та перенесення забруднювачів, а також Протоколу про реєстри викидів та перенесення забруднювачів. Документ має створити передумови для запуску відкритої уніфікованої електронної системи доступу до інформації про стан довкілля.

В матеріалі зазначили, що EBA підтримує необхідність створення такого Реєстру і неодноразово зверталась до Екокомітету зі своїми коментарями щодо особливостей функціонування Закону. 

“Бізнес-спільнота дякує за врахування пропозиції щодо гармонізації термінів подачі звіту операторами із нормами чинного законодавства, наприклад про моніторинг, звітність та верифікацію викидів парникових газів у частині подовження строку подачі звіту до 31 березня року, наступного за звітним”, – йдеться в повідомленні.

Екокомітет затвердив законопроєкт до другого читання у Верховної Ради України. Протягом тижня 6-10 вересня документ планується винести на голосування парламентарям.

На думку EBA, доопрацювання потребують такі положення:

  • Обов’язок державних органів подавати до реєстру інформацію про пересувні джерела викидів (транспортні засоби, рух яких супроводжується викидами). 

Наразі в Україні немає єдиної методики визначення викидів для транспорту. Відтак, така пропозиція є передчасною та не узгоджується з поточним порядком ведення статистичної звітності викидів. Також не враховуються п. 7 статті 7 Протоколу та ст. 8 Регламенту Європарламенту та Ради (ЄС) №166/2006, якими передбачається вимога щодо внесення в реєстр тільки тих даних, які фактично збираються органами державної влади та можуть бути практично внесені в Реєстр. 

“З огляду на прагнення держави залучити бізнес до системи державного моніторингу, існують побоювання, що в результаті збір інформації про викиди пересувних джерел для реєстру може бути перекладена на плечі підприємств”, – зазначили в повідомленні.

  • Запровадження попередньої оцінки якості даних, порядок надання додаткової інформації, ненадання оператором відповіді на запит в установлений строк або надання неповної відповіді як підстава для відмови у прийнятті звіту оператора та здійснення контролюючим органом позапланового заходу державного нагляду (контролю) у сфері реєстрації викидів та перенесення забруднювачів, що впроваджуються статтею 20 законопроєкту №6477, взагалі відсутні як у Протоколі, так і в Регламенті ЄС.

Окрім того, ці положення прописані загальними фразами, що може призвести до різночитань з боку контролюючих органів та представників бізнесу. 

Так у законопроєкті:

  • не визначено, що саме мається на увазі під додатковою інформацією та яким чином буде визначатись повнота відповіді оператора на запит уповноваженого органу, хоча чіткий перелік даних, які можна вимагати від підприємства, визначений у Протоколі та Регламенті ЄС;
  • пропонований перелік підстав для здійснення позапланової перевірки може дублюватись із плановими заходами контролю, а тому має бути їх складовою;
  • наявність формальної можливості відмови з боку уповноваженого органу в проведенні реєстраційної дії (інформації про викиди, поданої оператором) суперечить загальному курсу на дерегуляцію бізнесу та принципам peopleless. Зокрема, останньому кроку у цьому напрямку, пов’язаному із скасування реєстрації звіту по інвентаризації для оформлення дозволу на викиди забруднюючих речовин.

Координаторка комітету промислової екології й сталого розвитку Європейської Бізнес Асоціації Ольга Бойко зазначила, що, за даними дослідження Асоціації, в Україні спостерігається найнижчий з 2013 року показник інвестиційної привабливості бізнесу. Окрім війни, основною причиною такої тенденції є корупція та слабка судова система.

Проте 91% компаній, які брали участь в опитуванні, планують продовжувати працювати на ринку України, а 55% – збираються інвестувати в Україну навіть у воєнний час. 

“Спільне завдання держави та бізнесу – зробити все можливе, аби настрої інвесторів покращились, зокрема у частині легкості ведення бізнесу. Законопроєкт №6477, який до того ж є євроінтеграційним, має впроваджувати виключно вимоги регламенту ЄС та не містити зайві надбудови, які посилюють втручання держави у діяльність бізнесу. Ми просто не можемо собі це дозволити у воєнний час”, – наголосила вона.

Нагадаємо, 8 липня Верховна Рада України схвалила у першому читанні урядовий законопроєкт №6477 "Про Національний реєстр викидів та перенесення забруднювачів".

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, в EBA розкритикували законопроєкт №7327 про державну систему моніторингу довкілля за ймовірне перекладення на бізнес обовʼязків щодо здійснення державного моніторингу довкілля.

Читайте також
Україна готується запустити СТВ у 2028 році: що відомо
Україна готується запустити СТВ у 2028 році: що відомо

Її функціонування передбачене серед зобов’язань України у сфері євроінтеграції

Верховна Рада ухвалила законопроєкт №12131 про моніторинг і звітність щодо парникових газів
Верховна Рада ухвалила законопроєкт №12131 про моніторинг і звітність щодо парникових газів

За нього проголосували 260 депутатів з усіх фракцій

Глобальні викиди CO2 від енергетики досягнуть піку цього року, – DNV 
Глобальні викиди CO2 від енергетики досягнуть піку цього року, – DNV 

Експерти наполягають, що потрібен більший прогрес у зменшенні обсягів парникових газів

Держпідприємство сплатило майже 1,3 млн грн за несанкціоновані викиди 
Держпідприємство сплатило майже 1,3 млн грн за несанкціоновані викиди 

Суд задовольнив позов екоінспекції у повному обсязі