Україна потопає у смітті: чому затягують довгоочікувану реформу управління відходами

Україна потопає у смітті: чому затягують довгоочікувану реформу управління відходами

Олена Бережнюк

Офіційно законопроєкт поки не опублікований

Днями експертним середовищем почав поширюватися текст законопроєкту №2207-1-Д "Про управління відходами"(в документі, що з’явився, фігурує назва "Про відходи"), доопрацьований до другого читання. У першому читанні цей законопроєкт ухвалили понад рік тому і відтоді про те, що відбувається з документом, було практично нічого не відомо. У червні неофіційно з’явилася порівняльна таблиця до другого читання, але офіційно її так і не опублікували. Ширилися чутки, що новий текст готується під шаленим тиском.

Що з того вийшло, та коли законопроєкт нарешті проголосують – розбиралася ЕкоПолітика.

Рамковий законопроєкт "Про управління відходами" – надзвичайно важливий не лише для сфери відходів, а й для довкілля загалом. За ним встановлюється нова система управління відходами, відповідальність виробника, фактично має повноцінно запрацювати переробка. Як ідеться у самому тексті законопроєкту, він має на меті зменшити утворення відходів та знизити негативні наслідки від їх утворення та управління.

Як відзначає експерт з управління відходами Українського інституту майбутнього Олександр Лимар, у законопроєкті врахували зауваження експертного середовища до порівняльної таблиці і загалом він містить багато позитивних моментів.

"Багато норм привели до ладу, наприклад, цілі та завдання стали більш зрозумілими. Добре прописане регулювання питання з безхазяйними відходами. Якщо раніше їх хотіли "повісити" на місцеві органи самоврядування, то тепер вони належать власнику земельної ділянки, на якій знаходяться. І тільки якщо ділянка безхазяйна, тоді власником відходів є територіальна громада".

Але попри це, до майбутньої системи управління відходами, яка є ключовою у законопроєкті, виникає багато питань. Перша проблема – включення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, як учасника у сфері поводження з відходами (її не було в законопроєкті, що пройшов перше читання). Комісія буде займатися тарифною політикою, розробляти плани запобігання утворенню та управління відходами, видавати ліцензії, затверджувати звіти та договори і т. д. Цікаво, при тому, що останні 7 років в Україні діє реформа децентралізації, саме управління відходами вирішили здійснювати централізовано.

"Це вже не реформа, – говорить Лимар. – Це якийсь новий підхід, який у майбутньому нам знову обернеться проблемами. Якщо ми говоримо про незалежність органів місцевого самоврядування, то цей момент незалежність нівелює".

Друга проблема ­ – адміністратор місцевої системи управління комунальними відходами. По словам Лимаря, щоб не вводити місцевий податок на відходи, його намагаються обійти шляхом введення комунального суб’єкта господарювання під виглядом адміністратора. Щоб не було корупційної складової він повинен бути неприбутковою організацією, як і прописано в тексті законопроєкту. Але якщо це комунальна неприбуткова організація, вона може розраховувати лише на кошти бюджету. Якщо ж вона буде підписувати договори зі споживачами – стане прибутковою.

Також досить дивно виглядає і те, що текст законопроєкту офіційно досі не опублікували. Це наштовхує на думку, що він може ще змінюватися, або ж його автори побоюються критики, тому "тягнуть до останнього". До того ж, відсутність попереднього обговорення може знову породити конфлікти, стверджує Лимар:

"Якщо законопроект хороший, витриманий і узгоджений, то чому його не показують? На жаль, система, яка пропонується, ніде не обговорювалася. Хтось щось вирішив, вигадав, тепер вважає, що це правильна система і реалізує її в рамках цього законопроєкту. А обговорення того, чого система має бути саме такою, не проводилося. Коли законопроєкт буде опублікований, він знову викличе супротив і ми знову увійдемо в коло конфліктів".

Заступник голови комітету Верховної Ради з питань екологічної політики та природокористування Олександр Маріковський у коментарі під одним зі своїх постів у Facebook пояснює, закон планують опублікувати, але пізніше:

"Є домовленість, що він буде опублікований до засідання комітету після засідання підкомітету. Хоча домовленості іноді порушуються", – говорить Маріковський.

На питання, коли ж текст все ж розгляне комітет та коли його винесуть до зали депутат зазначає, що робота йде "відповідно до регламенту".

Експертне середовище давно зневірилося в реформі системи управління відходами. Не зважаючи на ухвалення законопроєкту в першому читанні, реформа всіляко затягується. Нині все частіше виникають питання, чи буде вона взагалі на виході працювати так, щоб бодай якось покращити ситуацію з відходами в Україні і чи не породить нових проблем?..

Читайте також
Міндовкілля проведе екологічну оцінку нацплану управління відходами до 2033 року
Міндовкілля проведе екологічну оцінку нацплану управління відходами до 2033 року

Нацплан передбачає зменшення обсягів захоронення побутових відходів до 30%

Екологи розповіли про тонкощі паспортизації відходів в рамках сміттєвої реформи
Екологи розповіли про тонкощі паспортизації відходів в рамках сміттєвої реформи

Розроблено проєкт постанови Кабміну "Про створення та адміністрування інформаційної системи управління відходами"

Початок ери сміттєвої реформи: як в Україні створюють законодавче підґрунтя для управління відходами
Початок ери сміттєвої реформи: як в Україні створюють законодавче підґрунтя для управління відходами

Існують побоювання, що на реформу в Україні закладають десятиліття

Міндовкілля видає дозволи всупереч закону “Про управління відходами” – експерт
Міндовкілля видає дозволи всупереч закону “Про управління відходами” – експерт

Ще не затверджені нова постанова щодо отримання дозволів та перелік відходів