У Швеції проєкт HYBRIT може забезпечити “зелену революцію” у металургії shutterstock

У Швеції проєкт HYBRIT може забезпечити “зелену революцію” у металургії

Катерина Бєлоусова

Попит на екологічно чисте споживання зростає, а сталь, яка не містить викопних речовин, стане новою нормою

У Швеції виробник сталі SSAB об’єднав зусилля з гірничодобувною компанією LKAB та постачальником електроенергії Vattenfall у проєкті HYBRIT, який дозволить металургійній промисловості повністю відмовитися від викопного палива та вуглецю через 20 років.

Технологія HYBRIT покладається на "зелений" водень на установках прямого відновлення як екологічно чисту альтернативу традиційним доменним печам, що працюють на вугіллі, повідомляє GreenSteelWorld.

Традиційний процес виробництва сталі є загрозою для майбутнього, адже використання коксівного вугілля у сталеливарній промисловості має значні викиди вуглецю. Швеція прагне стати першою у світі державою добробуту без викопних палив, і HYBRIT – скорочення від Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology – це кількісний стрибок у цьому напрямку. 

Перший пілотний завод HYBRIT для виробництва губчастого чавуну без викопних речовин у Лулео відкрився у серпні 2020

Проєкт передбачає щорічне виробництво приблизно 1,35 мільйона тонн чавуну, відновленого воднем, який буде використовуватися для виробництва сирої сталі, що становить приблизно 25% від загального виробництва Швеції. 

Розрахунки Інноваційного фонду ЄС показали, що це дозволить скоротити викиди парникових газів на 14,3 мільйона тонн CO₂ протягом перших 10 років експлуатації.

Плотні об’єкти HYBRIT

  • Пелетний завод LKAB у Мальмбергеті – перший у світі пелетний завод без використання викопних речовин. Восени 2020 року були зроблені успішні спроби виготовити перші в світі залізорудні окатиші з біомаслом.
  • Пряме відновлення за допомогою водню в Лулео – завод має реактор прямого відновлення, де водень відновлює залізну руду до заліза. На цій установці водень виробляється шляхом електролізу води з використанням електроенергії без використання викопних палив.
  • Зберігання водню в Лулео – "зелений" водень є ключовим елементом успіху HYBRIT, тому, щоб забезпечити постачання водню без викопних палив, важливо мати можливість зберігати його в безпечних і ефективних умовах.
  • Виплавка губчастого заліза в Лулео – завод проводить експерименти з плавлення губчастого заліза, HBI (гарячебрикетованого заліза), що є результатом прямого відновлення залізної руди в так званому DRI.

Основні напрямки дослідницької програми HYBRIT:

  • постачання електроенергії без використання викопних палив;
  • виробництво та зберігання водню;
  • виробництво безвикопних залізорудних окатишів;
  • водневе відновлення залізної руди;
  • виробництво сталі із залізної руди, відновленої воднем
  • “назустріч ринку”.

Промислові установки для HYBRIT мають зʼявитися у 2030 – 2040 роках, а з 2045 планується не використовувати викопні палива на 100%. Згодом SSAB планує здійснити перехід на всіх своїх підприємствах і якнайшвидше забезпечити ланцюжок створення вартості без викопного палива для автомобільної промисловості та важкого транспорту.

У 2021 році компанія SSAB поставила Volvo Group першу сталь без викопних речовин, вироблену на пілотному заводі HYBRIT у Лулео. Тоді компанія виготовила прототип першого в світі транспортного засобу, використовуючи "зелену" сталь. 

“Вже до 2026 року наша мета – поставити на ринок сталь без викопних речовин і продемонструвати технологію в промислових масштабах”, – йдеться в матеріалі.

У листопаді 2021 року Європейський Союз оголосив, що загалом інвестує понад €1,1 мільярда в сім масштабних інноваційних проєктів у рамках Інноваційного фонду. HYBRIT є єдиним з проєктів у металургії, який отримав підтримку в першому конкурсі. Проєкт отримав загальну суму €143 мільйони.

"HYBRIT прокладає шлях до фундаментальних змін у світовій сталеливарній промисловості. Це також демонструє, наскільки швидко може відбутися екологічний перехід: кілька років тому можливість виробництва сталі без викидів звучала б як наукова фантастика. Зараз "зелена" сталь виходить на ринок. Підтримка, надана через Інноваційний фонд, є свідченням важливості та потенціалу цієї технології, і Європейська комісія переконана, що цей передовий проект підвищить загальну конкурентоспроможність Європейського Союзу. У "зеленої" сталі майбутнє, і це майбутнє вже тут", – сказав Франс Тіммерманс, виконавчий віце-президент Європейської комісії, відповідальний за Європейську "зелену" угоду.

За словами Мартіна Ліндквіста, президента та генерального директора SSAB, попит на екологічно чисте споживання зростає, а сталь, яка не містить викопних речовин, стане новою нормою. Він прогнозує, що HYBRIT змінить правила гри в концептуалізації чогось, що було неможливо уявити ще кілька років тому.

Доктор Мартін Пей, виконавчий віце-президент і технічний директор SSAB, зазначив, що за допомогою HYBRIT партнери спільного підприємства хочуть зробити глобальний вплив, і тому вони наполегливо працюють, щоб зробити технологію більш стабільною та сталою. SSAB прагне розвинути цю технологію в комерційних масштабах і стати першим, хто випустив на ринок сталь без викопних речовин, але з часом вони будуть відкриті для того, щоб поділитися своєю технологією з рештою світу.

Крім того, SSAB інвестував значні кошти в сталь без викопних речовин, і в рамках цього процес виробництва буде задокументовано в екологічній декларації продукту (EPD). EDP ​​розповідає історію життєвого циклу продукту в єдиному вичерпному звіті.

““Зелена” сталь набирає обертів у Європі та багатьох інших частинах світу. Споживачі стають обізнаними, і зростає попит на стійкі ланцюжки створення вартості в усіх галузях. Для компаній це шанс зробити вуглецевий нейтралітет стратегічною конкурентною перевагою та моральною відповідальністю. Люди усвідомлюють нагальність кліматичної ситуації, і зараз настав час для компаній переконатися, що їхній бізнес придатний для майбутнього”, – підсумували в матеріалі.

Нагадаємо, Австрійська компанія з виробництва сталі Voestalpine відвантажила замовникам першу партію сталевих рулонів із низьким вмістом вуглецю, виготовлену за технологією greentec Steel Edition.

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, BP підписала меморандум про взаєморозуміння з Thyssenkrupp Steel (Німеччина), щодо розвитку довгострокових поставок водню з низьким вмістом вуглецю та “зеленої” енергії у виробництві сталі.

Читайте також
Компанія "Інтерпайп" представила нову екологічну політику
Компанія "Інтерпайп" представила нову екологічну політику

Вона розроблена з урахуванням найактуальніших міжнародних практик

В ЄС виробники сталі знайшли спосіб уникнути прийдешньої кризи від зеленого переходу
В ЄС виробники сталі знайшли спосіб уникнути прийдешньої кризи від зеленого переходу

Через будівництво DRI-заводу вартість тонни сталі підвищиться приблизно на €50

Китай планує розширити СТВ на металургію до 2025 року
Китай планує розширити СТВ на металургію до 2025 року

У Китаї металургійна промисловість уже включена в 6 із 8 регіональних вуглецевих ринків

Австралія може стати новим осередком зеленої металургії
Австралія може стати новим осередком зеленої металургії

Для виробництва однієї тонни зеленої сталі потрібно 3,6 МВт-год електроенергії