У ЄБА проаналізували виклики та шляхи їх вирішення при встановленні НВВ2 України shutterstock

У ЄБА проаналізували виклики та шляхи їх вирішення при встановленні НВВ2 України

Ганна Велика

На думку фахівців, станом на сьогодні моделювання не дає навіть приблизного уявлення про сценарії викидів парникових газів у післявоєнний період

Україна повинна досягати зниження рівня викидів, передбаченого у Національно визначеному внеску (НВВ2), не за рахунок деіндустріалізації, а шляхом зменшення вуглецевої інтенсивності виробництва. Необхідною умовою для цього є доступ до європейських інструментів стимулювання декарбонізації.

Такі основні висновки аналітичного дослідження, проведеного Комітетом промислової екології та сталого розвитку Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА).

При його підготовці автори проконсультувалися з профільними експертами Комітету, які мають практичний досвід впровадження екологічної політики у промислових секторах. Також були враховані напрацювання бізнес-спільноти щодо досягнення кліматичних цілей в умовах війни.

У дослідженні вказані ризики, пов’язані з визначенням кліматичних цілей без належного попереднього обговорення з бізнесом і галузевими фахівцями. Також експерти запропонували можливі шляхи рішення.

Ключові тези

Наводимо основні положення цього аналітичного дослідження "Встановлення та виконання Національно визначеного внеску та збереження української економіки: ключові виклики та шляхи вирішення". Наведені факти, підкріплені цифрами, дають широку картину того, у якій ситуації наша країна знаходиться на даний момент:

  1. У той час, коли Україна та ЄС запланували досягнути амбітних цілей щодо скорочення викидів СО₂, інші країни встановили більш прагматичні кліматичні цілі або запланували навіть збільшення викидів. Наприклад, НВВ Китаю до 2030 року передбачає зростання викидів парникових газів в 3,8 разів, Індії – в 3,2 разів, Туреччини – в 3,5 разів, Саудівської Аравії – в 2,8 разів у порівнянні з 1990 р.
  2. За амбітністю НВВ2 Україна ділить 3-4 місце у світі разом з Німеччиною. При цьому наша країна не має реального економічного підґрунтя для реалізації такої мети.
  3. Історично Україна знижувала викиди СО₂ за рахунок деіндустріалізації економіки. Так, за період з 1990 по 2023 роки:
  • промислове виробництво (разом із будівництвом) скоротилося на 80,2%;
  • сумарні викиди парникових газів зменшились на 77,7%;
  • викиди парникових газів у промисловості зменшились на 85,6%.

“Скорочення викидів, зумовлене спадом промисловості, не може вважатися успіхом кліматичної політики. Воно радше свідчить про глибокі економічні труднощі, з якими стикалася і продовжує стикатися галузь з часів здобуття незалежності, включаючи призупинення роботи підприємств під час війни”, – наголошують фахівці.

  1. ЄС вдалося скоротити викиди парникових газів, зберігши при цьому зростання промислового виробництва. За період 1990-2023 рр. в ЄС:
  • помислове виробництво, включно з будівництвом, зросло на 40,6%;
  • сумарні викиди парникових газів скоротилися на 33,9%;
  • викиди парникових газів у промисловості зменшились на 41,9%.

Експерти нагадали, що ЄС просуває декарбонізацію промисловості за рахунок різного роду субсидій. Так, з січня 2023 року по червень 2025 року ЄС спрямував понад €15 млрд грантів на декарбонізацію металургійної промисловості. Додатково до грантів Європейський інвестиційний банк видав €0,7 млрд пільгових кредитів на декарбонізацію.

  1. Європейські підприємства стикаються з труднощами при реалізації проєктів декарбонізації навіть попри державну фінансову підтримку з боку європейських інституцій. Наприклад, частина проєктів наразі призупинена.
  2. Українські підприємства не зможуть самостійно профінансувати декарбонізацію виробництва. Згідно з аналітичним оглядом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів, виконання НВВ 2030 р. потребувало €102 млрд інвестицій. За даними ЄБА, ця сума майже дорівнює сумарним капітальним інвестиціям УСІХ видів діяльності в Україні за 2016-2021 рр., хоча основний тягар ляже на декілька галузей промисловості.

    eba.com.ua

    Джерело: eba.com.ua.

“Інвестиції підприємств не можуть спрямовуватися виключно на кліматичні цілі, тому зниження викидів СО₂ потребує додаткового залучення фінансування”, – пояснюють фахівці.

Виклики для України при досягненні кліматичних цілей

На думку експертів ЄБА та представників бізнес-спільноти, деіндустріалізація та зниження рівня та якості життя внаслідок деіндустріалізації не може бути основою сталого розвитку України. Вони впевнені, що економічній розвиток є безумовною пріоритетною ціллю для України, як для країни, що розвивається.

Головний виклик фахівці вбачають у відновленні економіки з використанням нових технологій, а не декарбонізацію як самостійну ціль. Додатковим викликом є тимчасово окуповані території, оскільки існує повна невизначеність із масштабами майбутніх потреб у відновленні. У ЄБА нагадали, що ці території також охоплюються ціллю НВВ.

Головним глобальним викликом у досягненні кліматичних цілей стекхолдери назвали не амбіції та регуляції, а пошук і забезпечення джерел фінансування.

Шляхи вирішення

Ґрунтуючись на поточній ситуації в економіці країни, багатовекторній невизначеності в умовах повномасштабної війни, а також враховуючи досвід ЄС, експерти ЄБА пропонують наступне:

  1. Оскільки Україна рухається в одному напрямку з ЄС у питанні декарбонізації економіки, то, відповідно, нашій країні варто використовувати ті ж інструменти, що й ЄС у своїй кліматичній політиці.
  1. Кліматична політика має включати як запровадження інструментів вуглецевого ціноутворення, так і стимулюючі заходи:
  • інвестиції в дослідження та розробки;
  • надання капітальних та експлуатаційних субсидій;
  • здійснення державної підтримки розвитку енергоінфраструктури тощо.
  1. Україні потрібно дати час для адаптації економіки до європейських вимог.
  2. Вітчизняні підприємства мають отримати доступ до європейських інструментів стимулювання декарбонізації, аби протягом перехідного періоду вони могли підготуватися до вступу України до ЄС.
  3. Україні потрібно скорочувати викиди СО₂ за рахунок зменшення вуглецевої інтенсивності виробництва. Спеціалісти констатували, що вона в нашій країні вища, ніж в ЄС. Вони говорять, що питання декарбонізації насамперед актуальне для вітчизняної металургії, цементної, хімічної промисловості, електроенергетики.

    eba.com.ua

    Джерело: eba.com.ua.

  4. Необхідно врахувати, що поточні ринкові умови не сприяють "зеленому" переходу, тому навіть надання державного фінансування не є достатнім для декарбонізації виробництва.

“Отже, не варто очікувати, що Україна зможе досягти кліматичних цілей та забезпечити розвиток економіки виключно за рахунок власних ресурсів”, – наголошують фахівці.

У ЄБА констатували, що декарбонізація вітчизняної економіки є складною проблемою, для розв’язання якої потребна взаємодія між різними стейкхолдерами, а підхід до розробки НВВ має бути відповідальним, адже він є основою всієї кліматичної політики, яка матиме довгостроковий вплив на розвиток економіки.

Раніше ЕкоПолітика розповідала про критичні прогалини при встановленні українського НВВ2, на які вказали стейкхолдери.

Читайте також
Стейкхолдери вказали на критичні прогалини при встановленні українського НВВ2 
Стейкхолдери вказали на критичні прогалини при встановленні українського НВВ2 

Один з експертів попередив, що наша країна ризикує стати першою у Європі, хто “покладе” енергетику заради декарбонізації

Бізнес закликав владу встановити реалістичнішу кліматичну ціль у 65% скорочення викидів у НВВ2
Бізнес закликав владу встановити реалістичнішу кліматичну ціль у 65% скорочення викидів у НВВ2

Промисловці наполягають, що вона має враховувати поточну ситуацію в країні та її економіці

Бізнес закликав владу переглянути НВВ2 з урахуванням реалій воєнного часу
Бізнес закликав владу переглянути НВВ2 з урахуванням реалій воєнного часу

Промисловці пропонують скоригувати кліматичну ціль через 3 роки після завершення воєнного стану

НВВ2: стали відомі цілі України щодо скорочення викидів парникових газів до 2035 року 
НВВ2: стали відомі цілі України щодо скорочення викидів парникових газів до 2035 року 

Секторальні обговорення запропонованого внеску наразі тривають