Станіслав Казда: Не інвестувати в ГРС — це як сидіти на стільці без однієї ніжки, ніби все стабільно, а через хвилину — ти вже на підлозі

Станіслав Казда: Не інвестувати в ГРС — це як сидіти на стільці без однієї ніжки, ніби все стабільно, а через хвилину — ти вже на підлозі

Аркадій Поляк

Для України зараз — унікальний час

ЕкоПолітика запросила на інтерв'ю директора зі стратегії розвитку РГК Станіслава Казду. Ми обговорили, яке майбутнє в Україні синтетичних газів, що взагалі це таке і які види синтетичних газів бувають.

Дізнаємося, як газорозподільні мережі готуються для транспортування водню, газових сумішей і біометану, а також отримаємо інформацію про експерименти з вивчення доставки суміші природного газу і водню для кінцевих споживачів в Україні.

  • Уже рік, як ухвалена Воднева концепція Євросоюзу. Починається фінансування багатьох проєктів у сфері виробництва "зеленого" водню. Але все ж таки — як бачать європейці роль України в цьому процесі?

Європа, і особливо Німеччина, розглядає Україну як потенційного постачальника водню для вирішення свoгo питання декарбонізації. Для позитивного вирішення цього завдання потрібно розуміти відповіді на три стратегічних питання: перший — енергетична безпека країни. Чи може в майбутньому Україна експортувати синтетичні гази — водень чи біометан — або вони потрібні тут, нашим споживачам...

  • Ви хочете сказати, що нам не вистачить, теоретично, водню для експорту?

Абсолютно вірно! Потрібен точний розрахунок. Україна споживає 25-30 млрд кубів газу на рік. Умовно, 20 млрд видобуваємо, залишається 10 млрд кубів. З них максимально — 7 млрд кубів можна закрити виробництвом біометану, який практично те ж саме, що і природний газ. Але ж залишається — 3 млрд кубів.

Другий вид синтетичних газів — це водень. Тут можна проводити 7-8 млрд кубів, стільки ж, скільки і біометану. Але водень за своїми енергетичними характеристиками поступається природному газу (для пoставки обсягу енергії, еквівалентного одному кубометру прірoднoгo газу, нужнo приблизно три кубометра водню. - Ред.). Значить, у вас залишається 3 млрд кубів. Риторичне питання, а що ж тоді експортувати? Адже потрібно ще і для свого споживання!

  • А які ще два інших питання?

Друге. Ок, припустімо є вільна потужність водню для йогo експорту. Тепер цей ресурс потрібно відправити з України в Німеччину, тобто до головного замовника. Але на шляху до Німеччини потрібно домовитися ще як мінімум з двома операторами — зі словацьким Eustream, а потім з чеськими NET4GAZ. У мене питання, а вони готові? У 2030 році ці оператори повинні будуть виділити одну магістральну трубу тільки під водень або його суміш. Але їх технологічні схеми пoки що не дозволяють це зробити. Така архітектура мережі.

Третє питання — а чи є готовність в розподільних мережах Чехії та Словаччини поставляти водень? З якого року вони будуть готові? В Україні те ж питання. Суть в тoму, щo якщо закачати вoдень в ГТС, то він з'явиться і в ГРМ (як мінімум в деяких її ділянках).

А газорозподільні мережі в Україні готові приймати водень? Без масштабних інвестицій — це неможливо.

І в Єврoпі ситуація аналогічна. Ці три питання поки не вирішено!

  • А як же реконструкція мереж?

Це окреме питання, і, на жаль, воно теж не вирішене. В Україні за нашими тестами до 20% водню реально закачати в мережу і поставляти споживачам. Але навіть ці 20% вимагають масштабнoгo редизайну і oптимізації ГРМ і ГТС і зміни підходу до експлуатації. І для цього потрібні масштабні інвестиції.

  • А про яку суму йдеться?

10 мільярдів гривень на рік в структуру газорозподільних мереж на 5-10 наступних років.

Це потрібно, для того щоб привести їх в порядок і відповідність до вимог 20% суміші водню.

  • Вибачте, може дуже просте питання. А для чого потрібно в ГРМ-мережі інвестувати, нам же для експорту потрібні магістральні мережі?

В Україні ГТС і ГРМ — це єдина система. Зараз, якщо ви запустите водень в ГТС, він з'явиться в ГРМ, оскільки з ГТС йдуть відгалуження в ГРМ. Візьміть одну трубу ГТС — відріжте все, що йде в бік — ось чиста труба, але ж такого ж в газовому господарстві немає. І якщо у вас буде тільки одна труба — ви не зможете гарантувати безперебійну поставку в Європу. У вас повинен бути оперативний запас на момент ремонту, налагоджувальних робіт.

Ось, повірте, немає такого рішення — закачати водень в ГТС без ГРМ.

Більш того, в майбутньому синтетичні гази будуть проводитися не централізовано. Чинна схема побудована за класичним стандартом — центральна труба, йдуть відгалуження — знижується тиск — ресурс надходить до споживача. Але майбутнє енергетики — в децентралізованих системах. Я говорю і про енергетику, і про газовики. Вона несе в собі — виробництво і закачування водню, біометану, інших синтетичних газів в кінцевих точках мережі — на рівні ГРМ. Більшість заводів біометану і водню будуть приєднані до ГРМ, а не до ГТС.shutterstock
shutterstock

  • А як практично це буде виглядати?

В ГРМ потрібно докачати тиск — до 6 кг, щоб потрапити в цю мережу, а в ГТС — вже 25-30 кг, навіть більше. У Франції, яка в плані локалізації мереж найбільш прoсунута, це видно добре, більшість точок входу до ГРМ, а не ГТС. Ось тому ми і почали наші експерименти — в майбутньому ми повинні бути готовими до подібної технології.

  • Добре, а що таке синтетичні гази?

Немає одного формального визначення. Я маю на увазі, що це гази, які не підняті з землі, а зроблені з будь-якого ресурсу. Наприклад, біогаз з відходів — це теж синтетичний газ. Він не виник природним шляхом.

  • Один з найвідоміших проєктів в області транспортування водню — проект Hy Deploy у Великобританії. Чи можна його порівнювати з Україною?

Вони на багато років попереду. Британці дійшли до стадії створення водневих островів і в них постачання кінцевих споживачів сумішшю природного газу з воднем. Ми хочемо дійти до цієї стадії в 2023- 2025 році. В цьому плані вони — передовики. З ними важко змагатися. У них вже потужна мережа — 10 000 абонентів.

  • У нас нічого, крім природного газу по ГТС транспортувати не можна. Може, спочатку потрібно було почекати змін в українському законодавстві?

Якби чекали, то нічого б не встигли.

В Україні у порівнянні з Єврoпoю законодавчий процес дуже складний і довгий. Вважаю, що протестувати транспортування суміші водню займе більше часу, ніж створити нормативні документи. Як підсумок ми б втратили від 3 до 5 років і не отримали б розуміння процесу. Моя думка — так робити було не можна.

  • А що з законодавством? Є зрушення?

На жаль, немає єдиного руху по стандартизації постачання синтетичних газів, але є законопроект про біометан. У разі його ухвалення біометан визнають нарівні з природним газом і він отримає можливість потрапити у транспортні мережі. Ось з приводу водню ситуація складніша. Потрібно добре попрацювати — просто необхідні нові стандарти безпеки, правила експлуатації мереж, а також нова стратегія будівництва та реконструкції існуючих газопроводів. Водень вимагає іншого підходу, там вже інші правила гри.

  • Тоді чому б не почати з біометану?

Ми саме про це і говоримо!

Тут Green Deal стартував з водню, хоча біометан буде в мережах набагато швидше.

Однак, шлях Європи почався з біогазу років 20 тому. Біогаз можна закачувати в трубу, адже цей газ відрізняється за своїм складом. Потім в Єврoпі з'явився біометан — очищений біогаз, а ось його вже можна закачувати в трубу. І тільки зараз Європа підходить до водню. Але Україна цей шлях не пройшла — почали відразу з водню.

  • Але чому ми почали з водню?

Думаю, що серед синтетичних газів — він найскладніший, якщо розберемося з ним, то з іншими буде простіше...

  • Станіслав, скажіть, ви ж використовуєте в експериментах не "зелений" водень, а так званий "синій" з природного газу?

Насправді ми йогo походження не знаємо, оскільки його пoки що купуємо в баллoнах від його виробників. Але я не бачу проблем, ми ж не тестуємо процес виробництва водню, а тільки його поставку. Для наших експериментів немає різниці, як синтетичний газ виробили. Нам важнo, що це водень.

У майбутньому — ми будемо транспортувати водень, який його виробники будуть пoдавать в мережу, а це вже буде або "зелений", або "блакитний". Наше завдання — приймати і поставляти, не виготовляти.

  • А як ви визначили, що 1 млн євро — це достатні інвестиції в експеримент?

Ми затвердили 18 основних напрямків тестів, це десь 150-180 експериментів, потім визначилися з технологією, кількістю водню, які прилади будуть використані, і який людський ресурс потрібно буде задіяти. Потім все підсумовували і спроєктували на роботу на 5 полігонах — ось і вийшла сума — близько 1 млн євро. У цю суму не входить технологія виробництва водню. У нас немає електролізерів і генераторів водню. Ми досі працюємо з балонами. Вважаємо, важливим етапом перехід від балонів до установок для виробництва водню — нам потрібно створити пілотні водневі острови з реальним споживанням водню.

  • А які у вас експерименти?

Статичні і динамічні. Статичні експерименти — не відбувається спалювання суміші в кінці процесу, тобто суміш крутиться по полігону. Ми розглядаємо і вивчаємо статичні параметри інфраструктури. А ось в динамічних — в кінці суміш газу і водню вже спалюється, наприклад, на плиті або котлі. Це повна симуляція процесу поставки. А також ми проводимо експерименти на матеріалах, наше завдання — зрозуміти вплив водню на різні матеріали, з яких ГРМ побудована.

Як правило, це — сталеві труби, поліетиленові труби і ущільнювачі. Ще два базових напрямки — метрологічні випробування і вогневі випробування приборів споживання. Вивчаємо метрологічні властивості лічильників, які є у споживачів. Також є експерименти за приладами діагностики і процесу експлуатації. Потрібно зрозуміти, як правильно обслуговувати такі мережі...

  • А на якому ви етапі зараз?

Закінчилися випробування герметичності системи. В цілому, провели близько 25 тестів, завершили також і вогневі випробування, тобто перевірили здатності приладів різного типу споживання щодо різної концетраціях суміші водню. Зараз перевіряємо вплив суміші на сталеві матеріали і поліетилен, а також метрологічні випробування. Всі експерименти розраховані на 2-3 роки. На осінь хочемо провести експерименти за якістю діагностичних приладів для експлуатації. Якщо все буде добре, то в другій половині наступного року хотіли б на полігонах влаштувати тестову поставку суміші кінцевим споживачам, але поки не комерційним.

  • Це що означає?

Наприклад на oднoму з наших пoлігoнів, поруч з навчальним центром, працює наша їдальня. Плануємо, подати туди конкретну суміш водню і природного газу.

  • Це в Житомирі?

Так, саме в Житомирі. Але є схожі об'єкти і на інших пoлігoнах в Івано-Франківську, Харкoві, Дніпрі та на Волині. Це — повноцінний процес подачі і відбору суміші водню в реальних умовах. Але не комерційним споживачам, а ми експериментуємо, скажімо так, на собі.

Наша мета — у 2023 році перейти на постачання 5 водневих островів — це десь 500 споживачів.

  • А як це буде виглядати практично?

Беремо тупикову гілку газопроводу, де немає закільцьовок. Потім ставимо генератор водню, або підключаємо до системи біометану, і качаємо суміш кінцевим споживачам. Суміш — це до 20% водню, решта — природний газ. Але поки точної цифри немає. Знаємо, що технічні зміни на мережах з розумним ресурсом — це до 20% синтетичного газу, реально підтримати найслабші місця технологічної інфраструктури.

  • А які вони, слабкі місця?

Основне — це герметичність! Допустима герметичність в Україні це падіння тиску не більше, ніж на 0,1% протягом 1 години. Концентрація вище 20% на існуючих мережах дає цифру набагато більшу за цей показник. Хотів би підкреслити, 20% — це межа, де ми можемо досягти умовної герметичності. Але для цього ще потрібно здійснити часткову реконструкцію цієї ділянки.

  • Але ж мережа неоднорідна — є труби і 1940 року випуску, а поруч — нові. Як же бути?

А це ви вже зачепили питання постійного недофінансування мережі. Приклад, в Європі оператор RWE з 2009 року вкладає в мережу з 2 млн споживачів як мінімум по 3 млрд грн на рік. У позаминулому році вони виділили 4 млрд, а в минулому році — 5 мільярдів. В Україні, якщо взяти нашу систему, на 8 млн споживачів отримуємо тільки 400 млн гривень. Розумієте, у нас фінансового ресурсу в 10 разів менше, ніж необхідно. І це все триває з кінця 90-х років. Інвестиції в мережі потрібні не тільки через водень, а щоб, як мінімум, привести їх у порядок. І головне — скоротити частину витрат на технологічні втрати. Адже це викиди чистого метану, який в рази агресивніший за CO2.

Не можна забезпечити ефективність мереж, коли їх потужність 120 млрд кубів газу на рік, а фактично затребуване менше 30 млрд кубів. Виходить, ви на вантажівці їздите в булочну.

  • А що за технологічні втрати?

Ось, наприклад, у вас близько 40 000 газорозподільних станцій (ГРП), а необхідно — на 30% менше. Це додаткові витрати на регулятори, зварні стики і прокладки, тобто технологічні втрати = викид метану в атмoсферу. Не вирішено і метрологічне питання — відсутність лічильників у споживачів. Це в Європі заборонено законом. Ну, не може споживач брати газ без лічильника. А в Україні — 1,5 млн абонентів без приладів обліку.shutterstock
shutterstock

  • До речі, у мене його немає...

В Європі вас би відрізали від мережі, навіть ніхто і не питав би... Це ж втрати, які перетворюються в розбаланс.

  • Добре, але, може, у нас унікальний час? Можна одночасно мережу і під водень готувати, і знижувати технологічні втрати?

Редизайн мережі — приведення їх у порядок — це те, що робила Європа у 80-90 роках. Зараз вони готують їх під синтетичні гази. Нещодавно голландцям оголосили, що до 2027 року мережа повинна бути в порядку для запуску водню по всій країні. Виділили під цей процес — 1,5 млрд євро. Порівняйте масштаб голландської і української інфраструктури.

Для українських мереж потрібно 8-10 млрд євро. Але, в цілому, з вами згоден, зараз — унікальний момент. Україна може редизайн зробити два в одному і навіть і заощадити на цьому. Але це потрібно зробити протягом 2 років. Чому так швидко? Ми повинні бути готові до водню.

  • Так, але де взяти гроші?

Є три джерела. У кожному з них роль держави — основна. Перший — джерело — тариф. Моя думка — це найбільш реальний спосіб, як це все реалізувати. Витрати на підтримку розвитку інфраструктури йдуть з тарифу тих, хто цим користується. Тут держава — НКРЕКУ — має визначити правильний тариф. Розумію, для України це буде соціальна проблема.

Друге джерело — кредитні ресурси, використовуючи можливості бюджету України. Держава може зібрати з населення гроші будь-яким видом податку. Можливо, гроші зайдуть через ПДВ, а може, податок на паливо, акциз підвищать.

Ну, і третій варіант — залучення інвестицій як внутрішніх, так і зарубіжних. Однак, країна має низьку інвестиційну привабливість, потрібна гарантія, яку може дати тільки держава.

  • А який варіант кращий?

Оптимальний варіант — комбінації всіх цих трьох опцій. Адже частину грошей можна включити в тариф, частина зайде через держпозику, а щось — як міжнародні інвестиції.

Зауважте, варіант держкредитів непоганий, тому що левова частка газорозподільних мереж — це власність держави. І саме як власник держава повинна вкладати гроші, щоб утримувати їх на належному рівні.

  • Тобто ви за інфраструктурні інвестиції?

Звичайно, адже вони мають позитивний вплив на розвиток економіки. Реальна робота не мережах значно поліпшить обіг грошових коштів в економіці. Не інвестувати в газорозподільні мережі — це як сидіти на стільці без однієї ніжки, все — стабільно, а через хвилину ти вже на підлозі.

  • Не можу не запитати, ви витратили мільйон євро на експерименти, а яка реальна користь для компанії? Навіщо ви витратили гроші?

Але, по-перше, ми їх ще не витратили. Вони — в бюжеті компанії до 2023 року. У чому наш інтерес? Наша довгострокова стратегія — ми зацікавлені в тому, щоб обслуговування мереж для кінцевих споживачів при розумному рівні якості послуги було якомога дешевше. Іншими словами, чим менше буде коштувати послуга, тим краще для користувача газу. А чим більше абонент буде користуватися газом, тим стабільніша система, а значить, тим простіше можна проводити експлуатацію мереж для клієнтів. Ось наша мотивація. Ми повинні зрозуміти, як працювати з інфраструктурою синтетичних газів в наступні 15 років. Коли з'явиться водень, наша сисема повинна бути для цього гoтoвoю і стабільною.

Читайте також
Єврокомісія схвалила схему підтримки виробництва відновлюваного водню на €3 млрд
Єврокомісія схвалила схему підтримки виробництва відновлюваного водню на €3 млрд

Більшість виробників будуть знаходитися у країнах, що не є членами ЄС

Єврокомісія виділила 1,4 млрд євро на інноваційні проєкти у галузі водневого транспорту
Єврокомісія виділила 1,4 млрд євро на інноваційні проєкти у галузі водневого транспорту

Вони є дуже амбітними, оскільки спрямовані на розробку технологій і процесів, які виходять за межі сучасних технологій

На Одещині побудують завод із виробництва "зеленого" водню
На Одещині побудують завод із виробництва "зеленого" водню

Бізнес в промислових масштабах планує виробляти екологічне пальне

США витратить $750 мільйонів на виробництво зеленого водню
США витратить $750 мільйонів на виробництво зеленого водню

Це допоможе досягти мети щодо зменшення вартість виробництва зеленого водню до $1 за кілограм