Рада розгляне законопроєкти "Про промислове забруднення" і "Про надрокористування": що з ними не так

Рада розгляне законопроєкти "Про промислове забруднення" і "Про надрокористування": що з ними не так

Більшість документів ще сирі й вимагають доопрацювання

У вівторок, 2 лютого, на розгляд Верховної Ради в першому читанні винесли чотири важливі законопроєкти для енергетичної галузі.

Така інформація випливає з порядку засідання парламенту. Йдеться про законопроєкти: №4187 і №4187-1 "Про спрощення надрокористування" і №4167 і №4167-1 "Про промислове забруднення".

Як не раз наголошувалося, обидва документи в нинішній версії ще досить "сирі" й вимагають доопрацювання.

Законопроєкт №4187 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підтримки розвитку вітчизняних галузей надрокористування". Автор — нардеп від "Слуги народу" Павло Якименко. Автор альтернативного — глава екологічного комітету Олег Бондаренко.

Потребує доопрацювання в частині:

  • введення додаткового податку для видобувних компаній, а також санкції за його несплату у вигляді анулювання спеціального дозволу на користування надрами;
  • затвердження на рівні Кодексу повноваження Міндовкілля за погодженням ділянок надр для виставлення на аукціон із метою геологічного вивчення, зокрема дослідно-промислового розроблення з подальшим видобутком корисних копалин;
  • розширення підстав для анулювання спеціального дозволу на користування надрами;
  • введення розстрочки платежу з оплати ціни спеціального дозволу на користування надрами, що містить значні корупційні ризики;
  • необхідність проведення додаткової ОВС суб'єктом господарювання з метою оцінки впливу, який не був оцінений під час здійснення ОВС та/або істотно змінює результати оцінки впливу цієї діяльності на навколишнє середовище. Це створить значні фінансові та організаційні проблеми для компаній;
  • "монополізація" повноважень Державної комісії України із запасів корисних копалин із проведення оцінки ресурсів і запасів корисних копалин.

Висновок: законопроєкт має суттєві огріхи й потребує доопрацювання.

Альтернативний законопроєкт №4187-1

Потребує доопрацювання:

  • введення додаткового податку для видобувних компаній, а також санкцій за його несплату у вигляді анулювання спеціального дозволу на користування надрами. Такі зміни підсилять податкове навантаження на компанії, які нині перебувають у надзвичайно складних економічних умовах;
  • розширення підстав для анулювання спеціального дозволу на користування надрами, зокрема, у разі невиконання без поважних причин затвердженої програми робіт із порушенням термінів на більш ніж один рік із дати закінчення виконання відповідного етапу програми робіт;
  • введення компенсації витрат держави за проведені геологорозвідувальні роботи як плати за вторинну геологічну інформацію;
  • певний механізм розрахунку початкової ціни спецдозволу призведе до встановлення надвисоких стартових цін лотів на аукціонах для дозволів щодо корисних копалин, запаси яких не затверджено;
  • введення розстрочки платежу з оплати ціни спеціального дозволу на користування надрами, що містить значні корупційні ризики.

Висновок: законопроєкт має суттєві огріхи й потребує доопрацювання.

Законопроєкти №4167 і №4167-1 "Про запобігання, зменшення і контроль промислового забруднення". Автор основного прем'єр-міністр Денис Шмигаль.

№4167

Потребує доопрацювання:

  • введення інтегрованого дозволу поширюється на всі видобувні підприємства України;
  • встановлює нереалістично малі для української економіки терміни реалізації вимог Нацплану зі скорочення викидів;
  • надає надмірні повноваження контролювальним органам;
  • створює умови спотворення конкуренції через надмірну відкритість комерційної інформації (публічного реєстру інтегрованих дозволів) про власників інтегрованих дозволів.

Висновок: законопроєкт має суттєві огріхи.

№4167 -1

Позитив:

  • регулює порядок видачі, відмови, зупинення, анулювання інтегрованого дозволу;
  • уповноважує ВРУ/КМУ визначати критерії "найкращих доступних технологій і методів управління";
  • формує зрозумілий винятковий перелік обов'язкової інформації в Реєстрі інтегрованих дозволів, яка буде публічно розкриватися в інтернеті;
  • встановлює достатній термін перехідного періоду для операторів установок (можливість адаптувати діяльність до нових регуляторних вимог і отримати дозволи).

Висновок: альтернативний законопроєкт більш збалансований.

Як повідомляла ЕкоПолітика, в останній тиждень січня нардепи так і  не дійшли до голосування за екологічні законопроєкти. Хоча їх на порядок денний було винесено близько семи. Ми докладно аналізували кожен із них у матеріалі.

Читайте також
План на 2026 рік, цивільний захист, небезпечні вантажі – підсумки роботи екокомітету
План на 2026 рік, цивільний захист, небезпечні вантажі – підсумки роботи екокомітету

Проєкт закону про проходження служби цивільного захисту рекомендували Верховній Раді для ухвалення за основу

Екокомітет Верховної Ради на засіданні 3 грудня розгляне чотири законопроєкти
Екокомітет Верховної Ради на засіданні 3 грудня розгляне чотири законопроєкти

Основні проєкти стосуються безпеки: цивільного захисту, транспортування небезпечних вантажів, залізничних перевезень

Екокомітет відправив на доопрацювання законопроєкт про місцеві природні ресурси
Екокомітет відправив на доопрацювання законопроєкт про місцеві природні ресурси

На засіданні депутати розглянули проєкти законів про безпеку та користування місцевими ресурсами

Які проєкти законів розглянуть на засіданні екокомітету 25 листопада
Які проєкти законів розглянуть на засіданні екокомітету 25 листопада

Парламентарі розглянуть зміни до законодавства про надзвичайні ситуації та управління місцевими ресурсами