Сповільнення виходу з паливної кризи є одним із наслідків надмірної зарегульованості процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД).
Таку думку висловила президентка Професійної асоціації екологів України (ПАЕУ) Людмила Циганок в ексклюзивному інтерв'ю для ЕкоПолітики.
"У квітні агресор сконцентрував ракетні удари на нашій паливній інфраструктурі: нищив АЗС, кілька разів атакував основні нафтопереробні підприємства країни – Кременчуцький НПЗ ПАТ "Укртатнафта" і НПЗ "Нафтохімік-Прикарпаття", НПЗ в Лисичанську", – зазначила експертка.
Як зауважила президентка ПАЕУ, діючі промислові об’єкти не можуть оперативно відновити промислові потужності, оскільки кожне нове буріння, ремонт свердловин та об'єктів їх влаштування в українських реаліях потребує ОВД.
"Як наслідок – неможливість оперативного відновлення сировини, дефіцит бензину й дизпального, впровадження лімітів на придбання пального на АЗС, часткове повернення до талонної системи", – пояснила вона.
На думку Циганок, брак пального став мотивом для прискореної екологізації в умовах воєнного стану.
На запитання, чи є сьогодні для українців шанс перетворитися із суспільства споживання на суспільство свідомого споживання, експертка відповіла ствердно. За її словами, обмеженість усіх природних ресурсів підштовхує кожного ставати більш економним і дружнім до довкілля.
Циганок зауважила, що ще ніколи так масово очільники громад і міст одностайно не закликали громадян не продукувати зайвого сміття.
"Ми вчимося використовувати обмаль пакування та продукувати менше відходів, щоб не утворився сміттєвий колапс там, де є проблема з вивозом побутових відходів", – зазначила президентка ПАЕУ.
На думку експертки, саме під час війни кожен українець може і повинен навчитися раціонального використання природних ресурсів, запобігання утворенню зайвого, економного використання енергії та води тощо.
Також Циганок наголосила, що на період воєнного часу та на три місяці після його завершення конче необхідно спростити процедуру оцінки впливу на довкілля.
Нагадаємо, що Комітет із питань довкілля Європейського парламенту в рамках кліматичного пакету Fit for 55 підтримав пропозицію Єврокомісії про заборону продажу та реєстрації бензинових і дизельних автомобілів із 2035 року.