Польща вимагає від ЄС призупинити систему торгівлі квотами на викиди СО2 shutterstock

Польща вимагає від ЄС призупинити систему торгівлі квотами на викиди СО2

Катерина Бєлоусова

Чехія погоджується з критикою системи ETS

Польща закликає Євросоюз призупинити та реформувати Схему торгівлі квотами на викиди (ETS).

Відповідну резолюцію парламент ухвалив наприкінці минулого тижня, повідомляє ERR.ee.

Вони попередили, що Польща може вийти із системи, якщо ЄС не змінить свою схему торгівлі квотами.

"Ринок просто беззахисний перед спекулятивними маніпуляціями. Це основна причина, чому ціна квот на викиди настільки висока, що цього не могла передбачити жодна європейська установа", – заявив польський міністр у справах Європи Конрад Шиманьський.

Так, ціна за тонну діоксиду вуглецю нещодавно перевищила 90 євро, хоч на початку року становила 30 євро. А на думку деяких аналітиків, до кінця року вона може піднятися до 100 євро за тонну CO2.

Крім того, Чехія висловила згоду з критикою Польщі щодо системи ETS, але поки що не має наміру виходити з неї.

Матеуш Моравецький, Прем'єр-міністр Польщі, зможе включити пропозицію щодо реформи ETS до порядку денного засідання Європейської ради цього тижня.

Система торгівлі викидами (ETS) покликана стимулювати європейські компанії до переходу на технології з низькими викидами парникових газів, насамперед – СО2 як найбільшої їхньої складової. Висока вартість цих викидів має спонукати підприємства зводити їх до мінімуму.

Насамперед, за цих умов різко падає конкурентоспроможність країн із слабкішою економікою, де підприємства зазвичай відстають технологічно, через що мають такий рівень викидів, що їхня оплата за поточними розцінками може призвести до банкрутства. При цьому країни з-поміж неофітів ЄС не завжди мають ресурс як для негайного технічного переозброєння, так і для протекціоністських заходів щодо своїх підприємств.

Поки що важко сказати, що ETS реально змушує боротися з викидами СО2 у Європі. Адже в рамках системи передбачено безкоштовні квоти, що перекривають обсяги викидів за цілими галузями. Наприклад, минулого року європейські виробники стали сплатили лише 5% від обсягу викидів. Щось сплачували за викиди близько чверті металургійних підприємств.

Зауважимо, що безкоштовні квоти передбачені і для країн, які відносно недавно приєдналися до ЄС. Однак, як ми можемо судити з реакції Польщі, проблеми виживання підприємств в умовах боротьби з СО2 вони не вирішують.

Україна до ЄС не належить та платити за викиди СО2 не зобов'язана. Європейська турбота про клімат може торкнутися нашої економіки лише через вуглецеве коригування імпорту (CBAM), яке європейці планують запровадити у 2026 році. Експерти кажуть, що це може поставити хрест на нашому експорті електроенергії до Європи, а щоб зберегти продаж нашої металопродукції в ЄС у поточних обсягах, доведеться виплатити близько мільярда євро.

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, ціна квот на викиди вуглекислого газу в європейській системі торгівлі викидами (EU ETS) зросла до рекордних 67,55 євро за тонну за підсумками кліматичного саміту COP26.

Читайте також
Швидкий запуск Системи торгівлі викидами може зашкодити її ефективності та економіці – Глущенко
Швидкий запуск Системи торгівлі викидами може зашкодити її ефективності та економіці – Глущенко

Побудова української СТВ – це довготривалий та кропіткий поетапний процес

Голова Міндовкілля вкотре анонсував запуск СТВ: чи реально це зробити за 2 роки?
Голова Міндовкілля вкотре анонсував запуск СТВ: чи реально це зробити за 2 роки?

Досі немає законопроєкту "Про систему торгівлі квотами на викиди парникових газів", який почали розробляти ще у 2021 році

В ЄС енергетична криза спричинить зростання цін на викиди вуглецю – аналітики
В ЄС енергетична криза спричинить зростання цін на викиди вуглецю – аналітики

Зниження промислового виробництва в Європі може скоротити попит на дозволи

Аналітики спрогнозували динаміку цін на викиди вуглецю в ЄС у липні
Аналітики спрогнозували динаміку цін на викиди вуглецю в ЄС у липні

У липні політика матиме нейтральний вплив на ціни EUA