Показали головні перемоги та провали України в екополітиці за останні місяці shutterstock

Показали головні перемоги та провали України в екополітиці за останні місяці

Маргарита Толстих

Усього екологічні експерти проаналізували 14 документів, серед яких законопроєкти, постанови та розпорядження

Українцям розповіли про найголовніші здобутки й "факапи" в сфері державного управління природоохоронними процесами за березень та квітень 2021 року.

Інформація зявилася на Facebook-сторінці організації Environment People Law.

Затвердження Кабміном Національної економічної стратегії на період до 2030 року екоексперти зарахували до позитивних зрушень. Адже в документі заявлена ціль щодо підняття з 60 на 30 місце за Environmental Performance Index. Визначено чіткі шляхи досягнення цілей, які узгоджуються із Європейським зеленим курсом та Угодою про асоціацію між Україною та ЄС. Зокрема, передбачено, прийняття законів про:

  • "Державний екологічний контроль",
  • "Запобігання, зменшення та контроль промислового забруднення",
  • “Управління відходами”,
  • “Відходи упаковки”,
  • “Управління відходами видобувної промисловості”,
  • “Відходи електричного та електронного обладнання”,
  • “Батарейки, батареї і акумулятори”,
  • “Обмеження обігу пластикових пакетів”.

Також документ передбачає фінансове стимулювання екологічної модернізації. Це планують зробити через чітке акумулювання коштів екоподатку та рентних платежів.

Крім цього, заплановано діджиталізацію усіх процесів у сфері екологічного управління. Йдеться про електронні реєстри, бази даних, в тому числі для фіксації заходів контролю.

Схвалили експерти також проєкт розпорядження "Про схвалення Стратегії екологічної безпеки та адаптації до зміни клімату до 2030 року". Усе через те, що розробники документу одним із векторів економічного розвитку визначили декарбонізацію економіки.

До екологічних успіхів також зарахували законопроєкт "Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення механізму регулювання викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря". Щоправда, тут експерти висловили застереження. Усе через те, що зміни до законодавства мають косметичний характер. Зокрема, узаконюється формальна і неефективна процедура участі громадськості у видачі дозволу на викиди.

Крім цього, екоексперти схвально відгукнулися про інший документ. Йдеться про законопроєкт "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації". Документ передбачає, що об’єкти лісового господарства  не підлягають приватизації.

Також до головних екологічних успіхів весни зарахували доопрацювання законопроєкту "Про запобігання, зменшення та контроль забруднення, що виникає в результаті промислової діяльності". Він визначає:

  • основні вимоги до інтегрованого довкільного дозволу,
  • перелік видів діяльності, які вимагають його отримання,
  • процедуру видачі,
  • підстави та порядок зупинення та анулювання інтегрованого довкільного дозволу,
  • вимоги до реєстру інтегрованих довкільних дозволів,
  • особливості моніторингу викидів та контролю суб’єктів господарювання, які отримали інтегрований довкільний дозвіл.

Із застереженням експерти схвалили Указ Президента №111/2021 Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 23 березня 2021 року "Про виклики і загрози національній безпеці України в екологічній сфері та першочергові заходи щодо їх нейтралізації". Усе через те, що багато запропонованих строків не реалістичні та вже пропущені.

Також фахівці Environment People Law схвалили той факт, що Міндовкілля представило проєкт Другого національно визначеного внеску України до Паризької угоди та затвердило Загальні методичні рекомендації щодо змісту та порядку складання звітів з оцінки впливу на довкілля.

Позитивну оцінку отримав і наказ Міндовкілля "Про затвердження Положення про порядок обчислення розміру відшкодування та сплати збитків, заподіяних внаслідок забруднення із суден, кораблів та інших плавучих засобів територіальних і внутрішніх морських вод України".

Екологічним здобутком експерти також назвали те, що прем’єр-міністр України доручив Міндовкілля розпочати процес розмежування функцій Держводагентства.

А от розпорядження КМУ "Про затвердження переліку пріоритетних для держави інвестиційних проєктів до 2023 року" наразилося на критику. Експерти не підтримали енергетичну частину та побудову сміттєспалювальних заводів.

Негативну оцінку отримав і законопроєкт №2194 про земельну реформу  та децентралізацію. Усе через те, що він передбачає розвиток економіки без врахування багатьох екологічних аспектів.

Як писала ЕкоПолітика раніше, комітет Європейського зеленого курсу UBTA вважає, що законопроєкт № 3091 "Про державний екологічний контроль" не може бути підтриманий у поточній редакції.

Читайте також
Перший квартал року: що зробили в Міндовкіллі для реформи галузі охорони довкілля
Перший квартал року: що зробили в Міндовкіллі для реформи галузі охорони довкілля

Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів провело чимало роботи, але корупційні ризики залишились

Екокомітет проголосував за скандальний законопроєкт “Про управління лісами” – УПГ
Екокомітет проголосував за скандальний законопроєкт “Про управління лісами” – УПГ

Законопроєкт скасовує процедуру ОВД для суцільних санітарних рубок для ділянок менше ніж 10 гектарів

Міндовкілля почало розробку законопроєкту “Про батареї та акумулятори”
Міндовкілля почало розробку законопроєкту “Про батареї та акумулятори”

Прийняття такого закону є частиною євроінтеграційних зобов'язань України