В Україні майже 30 років система управління відходами базувалася на застарілих радянських нормах, однак 9 липня набрав чинності євроінтеграційний Закон №2320-IX "Про управління відходами". Хоча він запускає довгоочікувану сміттєву реформу, документ є рамковим і потребує прийняття додаткових законів та інших актів. Однак прийняття законодавчих норм "на папері" недостатньо і необхідно створювати умови для втілення реальних змін "у життя".
ЕкоПолітика проаналізувала, на яких стадіях розробки знаходяться необхідні для подолання сміттєвої навали законодавчі норми.
Кабінет міністрів України вже затвердив низку необхідних постанов, зокрема:
- 27 вересня 2022 (зі змінами від 28 квітня 2023 року) – "Про затвердження Порядку поводження з відходами, що утворились у зв’язку з пошкодженням (руйнуванням) будівель та споруд внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій або проведенням робіт з ліквідації їх наслідків";
- 19 червня – "Деякі питання поводження з побутовими відходами в особливих умовах";
- 30 червня – "Про затвердження Порядку розроблення та затвердження регіональних планів управління відходами", що стане частиною Національного плану управління відходами;
- 14 липня – зміни до “Положення про Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів” для приведення його у відповідність нормам Закону "Про управління відходами". Відтепер відомство буде формувати та реалізувати державні політики у сфері управління відходами;
- 8 серпня – “Деякі питання оголошення припинення статусу відходів”, яка зокрема стосується брухту чавуну, сталі, алюмінію, міді, що можна переробити та використати як сировину;
- 5 вересня – “Про затвердження Порядку розроблення, погодження та затвердження місцевих планів управління відходами”;
- 20 жовтня – “Про затвердження Порядку класифікації відходів та Національного переліку відходів”.
Також на різних стадіях підготовки знаходяться важливі законопроєкти.
Законопроєкт №10066 "Про упаковку та відходи упаковки"
15 вересня Кабінет міністрів схвалив законопроєкт "Про упаковку та відходи упаковки", який регламентує поняття розширеної відповідальності виробника (РВВ) та запроваджує цільові показники з ресайклінгу упаковки. 18 вересня його зареєстрували у Верховній Раді (№10066). Документ тривалий час розробляла команда Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів.
Згодом у парламенті зареєстрували два альтернативних законопроєкти №№10066-1 (29 вересня) та 10066-2 (4 жовтня).
2 жовтня відбулася робоча зустріч з обговорення законопроєкту №10066 у якій взяли участь члени Комітету ВРУ з питань екологічної політики та природокористування, представники Міндовкілля, Мінінфраструктури, асоціацій місцевого самоврядування, громадських об’єднань та організацій, а також бізнесу.
25 жовтня члени екокомітету створили робочу групу з опрацювання всіх трьох законопроєктів під керівництвом голови екокомітету Олега Бондаренка.
Варто зауважити, що деякі підприємці вже запустили роздільний збір відходів упаковки. Так об'єднання виробників товарів в упаковці, що діє за принципом розширеної відповідальності Recopack вже збирає паперові, пластикові та скляні відходи на Полтавщині та домовилося запустити аналогічну систему у Броварській громаді на Київщині. Також роздільний збір вже запустили деякі великі мережі супермаркетів.
Законопроєкт "Про металобрухт"
7 липня Кабінет міністрів схвалив законопроєкт "Про внесення зміни до статті 2 Закону України "Про металобрухт". Документ встановлює, що законодавство про металобрухт складається з Законів "Про управління відходами", "Про металобрухт" та інших нормативно-правових актів та узгоджує їх. 12 липня його зареєстрували у Верховній Раді (№9484).
Законопроєкт внесли до порядку денного екокомітету на 18 вересня, однак його розгляд перенесли. 9 жовтня нардепи розглянули документ та рекомендували головному Комітету доопрацювати його.
Відходи видобувної галузі, екоподаток та електронне сміття
12 липня Міндовкілля анонсувало завершальні стадії розробки законопроєктів "Про управління відходами видобувної промисловості" та "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо екологічного податку, що справляється за захоронення відходів та розміщення відходів видобувної промисловості". Адже найбільшу частку усіх відходів в Україні становлять саме відходи надрокористування.
5 жовтня в Міндовкілля анонсували підготовку законопроєкту, який запровадить екологічний податок на захоронення сміття, щоб зробити його дороговартісним та невигідним. Це має стимулювати переробку та створення необхідної інфраструктури. Наразі документ розробляють спільно з Міністерством фінансів та Державною податковою службою.
Також досі розробляються законопроєкти "Про відходи електричного і електронного обладнання" та "Про батареї і акумулятори".
Перелік нормативно-правових актів щодо яких триває обговорення та погодження
Проєкти постанов Кабміну:
- "Деякі питання віднесення речовин або предметів до побічних продуктів";
- “Порядок створення та адміністрування інформаційної системи управління відходами”;
- “Про затвердження порядку подання декларації про відходи та її форми”;
- “Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами”;
- “Про затвердження Порядку виявлення та обліку відходів, власник яких не встановлений”;
- “Про затвердження Порядку видачі (відмови у видачі, анулювання) дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів”;
- “Про затвердження технічних вимог до експлуатації установок зі спалювання відходів та установок із сумісного спалювання відходів”;
- “Про затвердження Порядку здійснення моніторингу об’єктів оброблення відходів”;
- “Про затвердження Технічного регламенту класифікації небезпечності, маркування та пакування хімічної продукції”;
- “Про затвердження Національного плану управління відходами”, який включатиме Національну програму запобігання утворенню відходів та Національну програму зменшення захоронення біовідходів";
- “Про затвердження порядку надання письмової згоди (повідомлення) на транскордонне перевезення небезпечних відходів та висновку на транскордонне перевезення відходів”;
проєктів наказів Міндовкілля:
- "Про затвердження порядку розроблення планів управління відходами підприємств, установ та організацій";
- “Про затвердження порядку державного обліку відходів та подання звітності”;
- “Про затвердження форми та порядку обліку відходів”.
В Міндовкілля заявляють, що Європа переходила на нову системи управління відходами 20-30 років. Тому існують побоювання, що на реформу в Україні закладають десятиліття, протягом яких сміття захоплюватиме все нові і нові території.
Варто зазначити, що за 4 місяці дії Закону “Про управління відходами” реальні зміни ще не відчуваються. Рівень сортування сміття в Україні все ще недостатній, а підприємці продовжують вивозити сміття у ліси, однак вже зʼявляються історії успіху. Можливо, ситуація зміниться після ухвалення всіх необхідних законодавчих норм. Проте реформи “на папері” недостатньо і її потрібно активно втілювати у життя.