Одеська область – єдина з-поміж українських регіонів, де рівень шкідливих викидів у атмосферу від стаціонарних джерел (підприємств, установ, тощо) зріс протягом останніх 10 років. Якщо 2010-го рівень таких шкідливих викидів в області становив близько 30 тис. тонн, то у 2020-му він зріс до понад 42 з половиною тис. тонн.
Про це свідчать дані, що їх оприлюднила Державна служба статистики України.
Це прикре зростання відбулося на тлі позитивної тенденції до зменшення шкідливих викидів як у країні в цілому (десь на 54%), так і в кожному з решти регіонів.
На тлі промислових регіонів країни шкідливі викиди від підприємств та установ Одещини виглядають не надто великими. Лідер антирейтингу – Донеччина – має приблизно таку ж площу, як Одеський регіон. Втім, тут рівень "стаціонарних" викидів торік був майже у 18 разів вищим — 751 тис. тонн. Рівень викидів у Дніпропетровській області перевищив показники Одещини більше, ніж у 12 разів (534,7 тис. тонн). При цьому зауважимо, що на Донеччині і Дніпропетровщині рівень викидів від стаціонарних джерел протягом останніх десяти років постійно падав і порівняно з 2010 зменшився майже вдвічі.
Що ж до Одещини, то варто зазначити, що тут левова частка шкідливих викидів у атмосферу припадає саме на обласний центр, на відміну від індустріальних регіонів, де викиди ці розпорошені по численних промислових містечках. На саму Одесу припадає 25,4 тис. тонн викидів, і Чорноморська перлина недалеко втекла тут, приміром, від промислового Дніпра, з його показником у 31,1 тис. тонн. Одеса продукує майже 60% шкідливих викидів області. Відтак їхня концентрація тут є на два порядки вищою, ніж у середньому по регіону: в Одесі – 156 тонн/ км2 , в середньому по області 1,3 тонн/км2 .
Одеса – місто-мільйонник, що має найбільшу густоту населення з-поміж обласних центрів. Відтак свій внесок у забруднення повітря робить громадський та особистий автотранспорт городян. У курортний сезон додаються викиди автівок, якими приїздять відпочивальники. Забруднює повітря і вантажний автотранспорт, котрий масово курсує до Одеського порту. З огляду на це Одеса, що й нині позиціонує себе як місто-курорт, регулярно потрапляє у антирейтинги міст з найбруднішим повітрям, іноді їх навіть очолює.
Одещина демонструє унікальне для країни збільшення рівня шкідливих викидів у атмосферу зокрема через те, що й промислове виробництво тут зростає інтенсивніше, ніж у середньому по Україні. Втім, явна пропорційна залежність тут не простежується.
З-поміж заходів, що вживаються міською владою для того, аби зробити повітря в Одесі чистішим, можна назвати розвиток громадського електротранспорту. Його відсоток у громадському пасажиропотоку стає дедалі більшим. Нещодавно на міські маршрути вийшли перші електробуси.
В Одесі також намагаються звести до мінімуму тиск портових вантажівок на міську інфраструктуру, а сам порт переорієнтувати на перевалку найбільш безпечних вантажів.
Як повідомляла ЕкоПолітика, в Запорізькій області компанії “Мотор Січ” за забруднення повітря нарахували та висунули претензію на суму близько 900 тисяч гривень.