Міжнародна морська організація (International Maritime Organization – IMO) затвердила проєкт регламенту, який встановлює обов'язкові стандарти суднового палива та глобальний механізм ціноутворення на викиди парникових газів для цієї галузі транспорту.
Про це повідомили на офіційному сайті організації.
Стейкхолдери наголосили, що зробили ще один важливий крок до створення юридично обов'язкових рамок для скорочення викидів парникових газів із суден у всьому світі, щоб досягнути нульового рівня викидів до 2050 року. Вони зазначили, що рамкова програма IMO Net-zero Framework є першою у світі, яка поєднує в собі обов'язкові ліміти на викиди та ціноутворення на викиди парникових газів для цілого сектору промисловості.
Заходи з реалізації цієї програми мають бути офіційно прийняті в жовтні 2025 року і набудуть чинності у 2027 році. З того моменту вони стануть обов'язковими для великих океанських суден валовою місткістю понад 5 000 тонн, які відповідальні за 85% від загального обсягу викидів CO2 від міжнародного судноплавства.
Ключові елементи концепції IMO Net-Zero Framework
Цю концепцію включать до нової Глави 5 Додатку VI “Запобігання забрудненню повітря з суден” до Міжнародної конвенції із запобігання забрудненню з суден (MARPOL).
Її цілі:
- досягнення кліматичних цілей, визначених у Стратегії ІМО щодо скорочення викидів парникових газів з суден до 2023 року;
- прискорення впровадження палива, технологій та джерел енергії з нульовим та близьким до нуля рівнем викидів парникових газів;
- підтримка справедливого та рівноправного переходу.
Згідно з проєктом правил:
- судна повинні з часом знижувати свою річну паливну інтенсивність парникових газів (GFI) – тобто скільки викидів парникових газів припадає на кожну одиницю використаної енергії;
- судна, що викидають більше порогових значень GFI, будуть змушені купувати відновлювальні установки, щоб збалансувати дефіцит викидів. У той же час ті, що використовують технології з нульовим або близьким до нуля рівнем викидів парникових газів, матимуть право на фінансову винагороду;
- існуватиме два рівні відповідності цільовим показникам інтенсивності викидів парникових газів: Базова ціль та Пряма ціль, при досягненні яких судна матимуть право заробляти "надлишкові одиниці";
- судна, які викидають більше встановлених порогових значень, можуть збалансувати свій дефіцит викидів шляхом: перенесення надлишкових одиниць з інших кораблів, використання надлишкових одиниць, які вони вже накопичили, або використовуючи коригувальні одиниці, придбані за рахунок внесків до фонду IMO Net-Zero Fund.
IMO Net-Zero Fund
Цей фонд створять для накопичення надходжень від плати за квоти на викиди. Ці кошти потім будуть розподілятися на:
- винагороду для суден з низьким рівнем викидів;
- підтримку інновацій, досліджень, інфраструктури та ініціатив справедливого переходу в країнах, що розвиваються;
- фінансування навчання, передачі технологій та розбудови потенціалу на підтримку Стратегії ІМО щодо парникових газів;
- пом'якшення негативного впливу на вразливі держави, такі як малі острівні держави, що розвиваються, та найменш розвинені країни.
CBAM-спеціаліст норвезької компанії CEMAsys Девід Круз додає, що судна, які перевищуватимуть певні порогові значення, сплачуватимуть мінімальний податок на викиди вуглецю у $100 за тонну викидів парникових газів. За оцінками ІМО, це принесе $11 млрд на рік для фінансування шляху судноплавної галузі до чистого нуля до 2050 року.
Експерт зазначив, що спостерігається глобальний перехід від добровільної звітності до тарифікованих викидів.
“Ці заходи більше не є регіональними. Вони перетворюються на глобальні податки, пов'язані з торгівлею, з реальними економічними наслідками”, – підкреслив він.
Днями ЕкоПолітика повідомляла, що ЄС завершив роботу над новим регламентом щодо мікропластику. Ми пояснювали, що саме з прийняттям цього документа зміниться для виробників.