Міжнародна торгівля приховує 22% глобальних викидів вуглецю – дослідження shutterstock

Міжнародна торгівля приховує 22% глобальних викидів вуглецю – дослідження

Катерина Бєлоусова

8 з 20 найбільших глобальних потоків прихованих викидів походять з Китаю

Дослідження організації Climate Leadership Council показало, що близько 22% викидів вуглецю припадає на імпортні товари (приховані викиди), які фіксують у країнах-виробниках, а не споживачах.

Механізми вуглецевого коригування імпорту, такі як CBAM, можуть допомогти уникнути витоків вуглецю, тобто переносу виробництва у країни з менш жорсткою кліматичною політикою, повідомляє Climate Leadership Council.

Дослідники аналізували викиди вуглецю від світової торгівлі у 2019 році, щоб уникнути впливу пандемії COVID19. Вони виявили, що приховані викиди зростали до 2008 року та з того часу стабілізувалися на рівні 20-25%. Однак на тлі збільшення глобальних викидів вуглецю, загальний обсяг прихованих викидів у торгівлі теж зростає.

globalefficiencyintel.com

globalefficiencyintel.com

Зазначається, що різна вуглецева ємність товарів та неоднорідна кліматична політика в різних країнах може посилити “вуглецеву лазівку”. Це також може збільшити витік вуглецю. 

У дослідженні підкреслили, що з 20 найбільших глобальних потоків прихованих викидів вісім походять з Китаю. Ця країна є найбільшим нетто-експортером викидів вуглецю, за ним йдуть росія, Південна Африка та інші економіки, що розвиваються. А США є найбільшим нетто-імпортером викидів, за якими йдуть країни з високим рівнем доходу (Велика Британія, Франція, Італія та Німеччина).

Зазначається, що дисбаланс у викидах між країнами змінюється. Країни, що розвиваються, і країни із середнім рівнем доходу тепер передають більше викидів одна одній. Ця зміна частково пов’язана зі зростанням торгівлі Південь-Південь та зростанням середнього класу в країнах, що розвиваються. Адже зростає попит на товари, якими вже давно споживаються в розвинених країнах.

У дослідженні розповіли, що:

  • загальний вміст вуглецю в міжнародній торгівлі товарною сталлю у 2021 році становив близько 700 метричних тонн CO2 (19% загальних викидів CO2 від світової металургійної промисловості). Також значний вміст вуглецю і у сталевмісних товарах, таких як автомобілі, побутова техніка тощо;
  • цементом і клінкером у 2019 році – близько 141 Мт CO2 (близько 6% загальних викидів CO2 від світової цементної промисловості);
  • необробленим алюмінієм у 2019 році – близько 147 Мт CO2 (приблизно 22% загальних викидів CO2 від світової алюмінієвої промисловості);
  • хімічними продуктами у 2019 році – близько 478 Мт CO2.

Нагадаємо, одним з основних інструментів кліматичної політики ЄС є механізм вуглецевого коригування імпорту CBAM, який покликаний вирівняти умови для компаній, які підпадають під різні кліматичні норми та податки. З 2027 року у Великій Британії запровадять свій аналог європейського CBAM.

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, в ЄС з 1 жовтня розпочався перехідний період застосування CBAM (механізму вуглецевого коригування імпорту). До кінця 2025 року компанії-імпортери мають лише звітувати про рівень вуглецю, що потрапив у довкілля в процесі виробництва, а з 2026 – отримувати CBAM-сертифікати на свою продукцію.

Читайте також
У ЄС знизилися ціни на викиди вуглецю після пропозиції Єврокомісії щодо спрощення CBAM
У ЄС знизилися ціни на викиди вуглецю після пропозиції Єврокомісії щодо спрощення CBAM

На думку аналітиків, вплив механізму вуглецевого коригування імпорту на них поки що обмежений

CBAM: стали відомі основні нововведення для імпортерів, які пропонує Єврокомісія
CBAM: стали відомі основні нововведення для імпортерів, які пропонує Єврокомісія

Їх мають розглянути у Європейському парламенті та Раді

Єврокомісія пропонує відтермінувати продаж сертифікатів CBAM до лютого 2027 року 
Єврокомісія пропонує відтермінувати продаж сертифікатів CBAM до лютого 2027 року 

Але заплатити доведеться і за товари, імпортовані у 2026 році

Туреччина готується до запуску пілотної фази власної СТВ та розробляє свою модель CBAM
Туреччина готується до запуску пілотної фази власної СТВ та розробляє свою модель CBAM

Раніше планувалося, що система розпочне своє функціонування у 2024 році