Мільйонери створюють в тисячу разів більше викидів вуглецю – дослідження shutterstock

Мільйонери створюють в тисячу разів більше викидів вуглецю – дослідження

Катерина Бєлоусова

Розбіжності у викидах парникових газів у країнах і регіонах почали ставати більш значними, ніж між країнами

Дослідження Міжнародного енергетичного агенства (МЕА) показало, що викиди вуглецю різняться в групах доходу, так найбагатший 1% населення світу створює в 1000 разів більше CO2, ніж 1% найбідніших.

Якщо найбагатші люди збережуть поточний рівень викидів, то лише вони перевищать вуглецевий ліміт до потепління на рівні 1,5°C до 2046 року, повідомляє МЕА.

Зазначається, що у 2021 році середній житель Північної Америки викидав в 11 разів більше CO2, пов’язаного з енергією, ніж середній африканець. Глобальний середній вуглецевий слід, пов’язаний з використанням енергії, становить приблизно 4,7 тонни CO2 на людину. 

Дослідники розповіли, що у 2021 році 10% найбільших джерел викидів відповідали за майже половину глобальних викидів CO2, пов’язаних з енергетикою, у порівнянні з 0,2% для нижніх 10%. 

Автори підкреслили, що у 2021 році 10% населення (782 мільйони людей) з найвищими показниками викидали в середньому 22 тонни CO2 на душу населення, що в понад 200 разів перевищує середній показник для 10% з найнижчих показників. 

Вони додали, що близько 0,6% людей у ​​світі – приблизно 46,8 мільйонів – вважаються мільйонерами або мільярдерами. Більшість з них проживають у розвинених економіках. Найнижчі 10% випромінювачів живуть у країнах, що розвиваються, зокрема в Африці та Азії, де споживають відносно невелику кількість товарів і послуг, і в багатьох випадках не мають доступу до електроенергії та чистого приготування їжі.

За оцінками Стокгольмського інституту навколишнього середовища, найбагатші 0,1% населення світу викидають у 10 разів більше, ніж усі решта найбагатших 10% разом узятих, що перевищує загальний слід у 200 тонн CO 2 на душу населення щорічно. До цих 0,1% відносяться мільярдери та мультимільйонери, чиї суперяхти, приватні літаки та особняки з інтенсивними викидами привернули увагу кліматичних активістів.

Індивідуальні викиди можна загалом розбити на:

  • споживання домогосподарства (уся електроенергія та паливо, спожиті в будинку);
  • особистий транспорт (пасажирський і невантажний автомобільний, залізничний, авіаційний і морський транспорт) – має особливо великі розбіжності між великими економіками;
  • викиди товарів та послуг. 

В дослідженні підкреслили, що кілька років тому розбіжності у викидах парникових газів у країнах і регіонах почали ставати навіть більш значними, ніж між країнами.

“У Сполучених Штатах найбагатший дециль (1/10 частина) щорічно викидає понад 55 тонн CO2 на душу населення. Порівняно з іншими регіонами, автомобільний транспорт становить особливо велику частку – одну чверть – у викидах вуглецю верхнього дециля. У Європейському Союзі найбагатший дециль викидає близько 24 тонн CO 2 на душу населення”, – йдеться у повідомленні.

Автори підкреслили, що в обох випадках верхній дециль викидає в 3-5 разів більше, ніж середній індивід, і приблизно в 16 разів більше, ніж найбідніший дециль. 

Зазначається, що нерівність у викидах у Китаї та Індії, а також в інших країнах, що розвиваються, є вищою, ніж у розвинутих економіках, причому викиди верхнього дециля у 5-8 разів перевищують середній показник.

В дослідженні наголосили, що якщо 10% найбільших викидів у всьому світі збережуть поточний рівень викидів, лише вони перевищать залишковий бюджет вуглецю за сценарієм чистих нульових викидів МЕА до 2050 року до 2046 року. Суттєві та швидкі дії з боку найбагатших 10% людей необхідні для достатньо швидкої декарбонізації, щоб утримувати потепління на рівні 1,5°C.

Автори зазначили, що найбагатша група часто має найбільші фінансові можливості для впровадження енергоефективних рішень із низьким рівнем викидів, які передбачають високі початкові витрати. 

Вони додали, що індивідуальні зміни поведінки у споживанні енергії також можуть допомогти зменшити викиди, зокрема: 

  • регулювання температури для обігріву приміщень;
  • заміна короткомагістральних рейсів високошвидкісною залізницею;
  • скорочення далеких рейсів для бізнес-зустрічей;
  • відмова від автомобілів з двигуном внутрішнього згоряння;
  • спільне використання авто та економічне водіння;
  • зниження швидкості на автомагістралях до 100 кілометрів на годину;
  • зменшення використання кондиціонерів в авто.

“МЕА продовжуватиме поглиблювати свій аналіз нерівності в енергетичних переходах, включно з подальшим вивченням того, як нерівність розвивається з часом”, – підкреслили автори.

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, дослідження економістів з World Inequality Lab показало, що 10% найбільш заможного населення світу, так звана "еліта, що забруднює навколишнє середовище", створює близько половини щорічних викидів вуглецю.

Читайте також
Папа Римський розкритикував тих, хто заперечує зміну клімату
Папа Римський розкритикував тих, хто заперечує зміну клімату

Він поспілкувався з журналістами про низку важливих тем, включаючи зміну клімату та війну в Україні

У 2023 році Азія найбільше постраждала від кліматичних катастроф
У 2023 році Азія найбільше постраждала від кліматичних катастроф

Повені та шторми є основною причиною небезпек, пов’язаних із кліматом, в Азії

Як маленька країна Барбадос бореться з кліматичними змінами
Як маленька країна Барбадос бореться з кліматичними змінами

Барбадос, як і багато інших острівних країн, особливо вразливий до кліматичних змін

Зміни клімату скоротять глобальні доходи на 20% упродовж 25-ти років, — дослідження
Зміни клімату скоротять глобальні доходи на 20% упродовж 25-ти років, — дослідження

Протягом наступних 25 років зміна клімату призведе до значних економічних втрат у майже всіх країнах світу