Дослідження Міжнародного енергетичного агенства (МЕА) показало, що викиди вуглецю різняться в групах доходу, так найбагатший 1% населення світу створює в 1000 разів більше CO2, ніж 1% найбідніших.
Якщо найбагатші люди збережуть поточний рівень викидів, то лише вони перевищать вуглецевий ліміт до потепління на рівні 1,5°C до 2046 року, повідомляє МЕА.
Зазначається, що у 2021 році середній житель Північної Америки викидав в 11 разів більше CO2, пов’язаного з енергією, ніж середній африканець. Глобальний середній вуглецевий слід, пов’язаний з використанням енергії, становить приблизно 4,7 тонни CO2 на людину.
Дослідники розповіли, що у 2021 році 10% найбільших джерел викидів відповідали за майже половину глобальних викидів CO2, пов’язаних з енергетикою, у порівнянні з 0,2% для нижніх 10%.
Автори підкреслили, що у 2021 році 10% населення (782 мільйони людей) з найвищими показниками викидали в середньому 22 тонни CO2 на душу населення, що в понад 200 разів перевищує середній показник для 10% з найнижчих показників.
Вони додали, що близько 0,6% людей у світі – приблизно 46,8 мільйонів – вважаються мільйонерами або мільярдерами. Більшість з них проживають у розвинених економіках. Найнижчі 10% випромінювачів живуть у країнах, що розвиваються, зокрема в Африці та Азії, де споживають відносно невелику кількість товарів і послуг, і в багатьох випадках не мають доступу до електроенергії та чистого приготування їжі.
За оцінками Стокгольмського інституту навколишнього середовища, найбагатші 0,1% населення світу викидають у 10 разів більше, ніж усі решта найбагатших 10% разом узятих, що перевищує загальний слід у 200 тонн CO 2 на душу населення щорічно. До цих 0,1% відносяться мільярдери та мультимільйонери, чиї суперяхти, приватні літаки та особняки з інтенсивними викидами привернули увагу кліматичних активістів.
Індивідуальні викиди можна загалом розбити на:
- споживання домогосподарства (уся електроенергія та паливо, спожиті в будинку);
- особистий транспорт (пасажирський і невантажний автомобільний, залізничний, авіаційний і морський транспорт) – має особливо великі розбіжності між великими економіками;
- викиди товарів та послуг.
В дослідженні підкреслили, що кілька років тому розбіжності у викидах парникових газів у країнах і регіонах почали ставати навіть більш значними, ніж між країнами.
“У Сполучених Штатах найбагатший дециль (1/10 частина) щорічно викидає понад 55 тонн CO2 на душу населення. Порівняно з іншими регіонами, автомобільний транспорт становить особливо велику частку – одну чверть – у викидах вуглецю верхнього дециля. У Європейському Союзі найбагатший дециль викидає близько 24 тонн CO 2 на душу населення”, – йдеться у повідомленні.
Автори підкреслили, що в обох випадках верхній дециль викидає в 3-5 разів більше, ніж середній індивід, і приблизно в 16 разів більше, ніж найбідніший дециль.
Зазначається, що нерівність у викидах у Китаї та Індії, а також в інших країнах, що розвиваються, є вищою, ніж у розвинутих економіках, причому викиди верхнього дециля у 5-8 разів перевищують середній показник.
В дослідженні наголосили, що якщо 10% найбільших викидів у всьому світі збережуть поточний рівень викидів, лише вони перевищать залишковий бюджет вуглецю за сценарієм чистих нульових викидів МЕА до 2050 року до 2046 року. Суттєві та швидкі дії з боку найбагатших 10% людей необхідні для достатньо швидкої декарбонізації, щоб утримувати потепління на рівні 1,5°C.
Автори зазначили, що найбагатша група часто має найбільші фінансові можливості для впровадження енергоефективних рішень із низьким рівнем викидів, які передбачають високі початкові витрати.
Вони додали, що індивідуальні зміни поведінки у споживанні енергії також можуть допомогти зменшити викиди, зокрема:
- регулювання температури для обігріву приміщень;
- заміна короткомагістральних рейсів високошвидкісною залізницею;
- скорочення далеких рейсів для бізнес-зустрічей;
- відмова від автомобілів з двигуном внутрішнього згоряння;
- спільне використання авто та економічне водіння;
- зниження швидкості на автомагістралях до 100 кілометрів на годину;
- зменшення використання кондиціонерів в авто.
“МЕА продовжуватиме поглиблювати свій аналіз нерівності в енергетичних переходах, включно з подальшим вивченням того, як нерівність розвивається з часом”, – підкреслили автори.
Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, дослідження економістів з World Inequality Lab показало, що 10% найбільш заможного населення світу, так звана "еліта, що забруднює навколишнє середовище", створює близько половини щорічних викидів вуглецю.