Протягом останніх тижнів широке коло компаній стикнулося із низкою проблем, пов’язаних із необхідністю подання звітності та дотримання вимог механізму транскордонного вуглецевого коригування (CBAM).
Про це стало відомо з відкритого листа Генерального секретаря Міжнародної торгової палати (ICC) Джона В.Х. Дентона до Герасімоса Томаса, генерального директора Європейської комісії з питань оподаткування та митного союзу.
Джон В.Х. Дентон є лідером світового бізнесу та експертом з правових питань міжнародної торгівлі та інвестицій. Він детально окреслив ті перешкоди, які виникли у компаній всіх розмірів і в різних секторах протягом першого звітного періоду перехідного етапу CBAM.
Першою перешкодою став доступ до платформи звітності CBAM. Багато компаній не змогли його отримати через технічні проблеми. Складнощі виникали навіть у тих, хто зміг увійти на платформу. Наприклад, помилки валідації кодів товарів при використанні значень за замовчуванням (default values) для прямих викидів (direct emissions).
Окремою незручністю стало те, що процес отримання доступу до платформи звітності CBAM через національні компетентні органи значно відрізняється в різних державах-членах, що ускладнює навігацію. Також платформа для подання звітів CBAM не доступна більшою кількістю мов ЄС. Це створює незручності для багатьох компаній.
Другою перешкодою стали труднощі з визначенням декларанта: компаніям складно розібратися, хто саме може подати звіт CBAM від імені особи, яка несе відповідальність за правильність інформації (підписанта). Інструкція із заповнення звіту не чітко пояснює цей момент.
Третя перешкода – занадто низький поріг вступу системи CBAM – лише 150 євро. Тому навіть невеликі транзакції, такі як продаж гвинтів та болтів, підпадають під дію цього механізму. Це у першу чергу призводить до непропорційно високих адміністративних витрат на дотримання законодавства, адже малим підприємствам складно й дорого вести облік та звітувати про викиди CO2 від дрібних транзакцій.
Крім цього, дуже низький поріг вступу значно ускладнює нерегулярні поставки: підприємствам, які лише час від часу надсилають невеликі за вартістю або вагою вантажі чи зразки, важко й дорого дотримуватися вимог CBAM.
Підприємці справедливо зазначають, що вплив на клімат від дрібних за вагою або вартістю відправлень незначний порівняно з бюрократичним тягарем, який створює CBAM для міжнародних транзакцій.
Четвертою перешкодою є складність збору необхідних даних та складна й суперечлива методика розрахунку вбудованих викидів (embedded emissions). Представники бізнесу відзначають, що існує гостра потреба розробити зрозумілі методики розрахунку викидів і таким чином допомогти компаніям в ЄС, а також за її межами.
Також вони закликають визнати складність збору даних по довгим глобальним ланцюгам поставок та зробити цей процес більш легким. Посібник зі встановлення та "шаблон комунікації" для методу збору даних CBAM є надто складними для більшості постачальників.
Хоча багато компаній у світі вже відстежують та розраховують свої вбудовані викиди, вони використовують інші методики, відмінні від методу збору CBAM. Їх можна буде застосовувати лише до кінця 2024 року.
Окрім складності збору даних, додаткові труднощі створює те, що інформація, яку вимагає закон, відрізняється від інформації, яку потрібно вносити до таблиці Excel CBAM. Імпортери зосереджені на заповненні цієї таблиці, тоді як експортери – на даних, які вимагає закон.
П’ятою перешкодою стала проблема збору даних про викиди CO2 від усіх учасників ланцюга поставок. Виявилося, що багато постачальників за межами ЄС не хочуть ділитися інформацією і навіть ризикують порушити національне законодавство про захист даних. Наприклад, компанія-посередник, яка постачає сталеві вироби, не хоче розкривати покупцеві інформацію про первісного виробника відповідного товару.
Бізнеси зазначають, що доцільно було б створити механізм отримання необхідної інформації Генеральним директоратом із питань оподаткування та митного союзу (DG TAXUD) безпосередньо від операторів без доступу до інформації імпортерів. Особливо для неєвропейських компаній існує складність у визначенні обсягу імпорту, здійсненого в європейській країні, де компанія не заснована, а зареєстрована лише для цілей сплати ПДВ.
Окремо представники бізнесу також піднімають питання про захист конфіденційної ділової інформації. Справа в тому, що тип інформації, яка збирається в таблиці Excel імпортера, розкриває конфіденційну ділову інформацію про товар, виробничий процес та фактори виробництва, якою експортери не бажають ділитися.
Враховуючи стислі терміни для ознайомлення, опанування та впровадження звітності, що відповідає вимогам CBAM, імпортери звернулися із пропозицією продовжити використання значень за замовчуванням (default values) протягом усього перехідного періоду, щоб полегшити процес звітування.
Міжнародний бізнес готовий до детального та конструктивного діалогу з Європейською комісією, щоб зробити процес імплементації CBAM максимально зручним та раціональним як для компаній, так і для європейських інституцій, – запевнив Генеральний секретар ICC Джон В.Х. Дентон.
На його думку намагання імплементувати такий беззаперечно потрібний кліматичний інструмент, як CBAM, без якісної підготовки може зашкодити економіці та сталому розвитку.
Ми бачимо реальний ризик того, що CBAM створить нерівні умови для міжнародної торгівлі: це не лише вплине на конкурентоспроможність європейського бізнесу через збільшення адміністративного тягаря та пов'язаних з ним витрат на дотримання вимог, але й створить довгострокові ризики для цілісності єдиного ринку, – попередив Генсек ICC.
Джон В.Х. Дентон та світова бізнес-спільнота, яку він представляє, вважають, що заходи у відповідь з боку країн, які не є членами ЄС, можуть створити додаткові торговельні бар'єри. Країни поза Євросоюзом вже починають розробляти свої власні CBAM за іншою методологією. У такий спосіб ці країни переслідують не лише кліматичні цілі, але й протекціоністські інтереси. Ця обставина ще більше спотворить світові ринки. Найбільш гострого впливу, найбільш імовірно, зазнає малий бізнес.
Враховуючи всі перелічені перепони та ризики, лідери світового бізнесу закликають посадовців ЄС спільними зусиллями забезпечити узгодженість CBAM з торговельною політикою, яка сприяє чесній конкуренції та підтримує принципи відкритої та справедливої торгівлі ЄС у глобальному масштабі.
Раніше ЕкоПолітика вже детально розповідала, що таке механізм CBAM і як він вплине на декарбонізацію в усьому світі.
Більш детально ознайомитися з показниками для розрахунку викидів у CBAM-звітах та алгоритмом, як це працює, можна у нашому матеріалі.