Іспанський стартап отримав фінансування для дешевого транспортування водню shutterstock

Іспанський стартап отримав фінансування для дешевого транспортування водню

Катерина Бєлоусова

Транспортування водню може коштувати в три рази більше, ніж його виробництво

Іспанський стартап H2SITE отримав $13,2 мільйона для вирішення проблем транспортування водню, адже крихітні молекули призводять до тріщин у сталі резервуарів та труб.

Інвестиції надали очолювана Біллом Гейтсом Breakthrough Energy Ventures, французька енергетична компанія Engie SA та норвезький нафтовий гігант Equinor ASA, повідомляє Bloomberg.

В матеріалі зазначили, що якщо водень має стати чистим паливом майбутнього, необхідні термінові технологічні рішення, щоб утримувати його на місці та переміщувати за бажанням.

Наявні методи зберігання та транспортування водню можуть бути дуже дорогими, особливо в порівнянні з переміщенням природного газу. В H2SITE зазначили, що його транспортування може коштувати в три рази більше, ніж виробництво. 

Стартап пропонує надавати цю послугу за невелику частку вартості, якщо його технологія зможе масштабуватися.

Стартап працюватиме в двох напрямках.

  • Суміш з природним газом

В H2SITE планують використовувати існуючі газопроводи для транспортування водню з місця його виробництва до місця споживання у суміші близько 30% Н2 та природного газу. Ідея полягає в тому, що розбавлений водень буде менш корозійним для існуючої сталевої інфраструктури. 

Свіжовидобутий водень буде впорскуватися в трубопровід, що містить природний газ, неподалік від місця виробництва водню, а потім відновлюється за допомогою фільтра, де його потрібно споживати.

H2SITE планує використовувати деякі метали, зокрема паладій, адже за певних умов тепла та тиску атом водню на поверхні паладієвого сплаву може розщепитися та відновитися. Це означає можливість фільтрувати водень з чистотою 99,9% з труби, яка транспортує від 5% до 30% водню, решта – природний газ.

Переміщувати водень на кораблях можна за допомогою аміаку (NH₃) або метанолу (CH3OH), які можна легко перетворити на рідину. Наразі у таких країнах, як Австралія, розробляються проєкти, де є багато потужностей ВДЕ, з перетворення водню на аміак, і його відновлення після транспортування через зворотню реакцію. Однак ці процеси дуже енергоємні.

За словами Анжі-Ізабель Дотценрат, виконавчої віце-президентки газової та низьковуглецевої енергетики BP Plc, зниження вартості крекінгу аміаку стане ключовим фактором для великих інвестицій у розширення виробництва водню для експорту. 

  • Зломщик для аміаку або метанолу

За словами Андреса Галнареса, головного виконавчого директора H2SITE, все, що потрібно зробити, це збільшити кількість паладієвих мембран і налаштувати температуру і тиск, при яких працює реактор.

Стартап має реактори, які можна використовувати для фільтрації 40 кілограмів водню на день, тоді як його комерційні установки зможуть обробляти 200 кг і 500 кг відповідно. Галнарес каже, що після збільшення масштабів фільтрація чистого палива коштуватиме приблизно $0,8 за кілограм водню.

У стартапу вже є три майданчики, де будуть тестувати технологію. У Великій Британії аміак, виготовлений з відновлюваного водню, буде перетворено на водень. В Іспанії консорціум енергетичних компаній і дослідницьких центрів випробовуватиме виробництво, впорскування та транспортування водню, а H2SITE надасть реактори для фільтрації. У Франції реактори H2SITE вироблятимуть водень для транспортних засобів.

Себастьєн Арбола, виконавчий віце-президент Engie, стверджує, що під час будівництва водневої інфраструктури чи перепрофілювання існуючих трубопроводів важливо забезпечити відсутність витоку водню. Адже водень, хоча не є парниковим газом, може подовжити життя існуючих сильнодіючих зігріваючих газів, таких як метан, або викликати утворення іншого парникового газу озону.

Нагадаємо, дослідження показало, що водень в 11 разів небезпечніший для клімату, ніж СО2.

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, в порту Бельгії побудують один з найбільших в Європі центрів зеленого водню.

Читайте також
Єврокомісія виділила 1,4 млрд євро на інноваційні проєкти у галузі водневого транспорту
Єврокомісія виділила 1,4 млрд євро на інноваційні проєкти у галузі водневого транспорту

Вони є дуже амбітними, оскільки спрямовані на розробку технологій і процесів, які виходять за межі сучасних технологій

На Одещині побудують завод із виробництва "зеленого" водню
На Одещині побудують завод із виробництва "зеленого" водню

Бізнес в промислових масштабах планує виробляти екологічне пальне

США витратить $750 мільйонів на виробництво зеленого водню
США витратить $750 мільйонів на виробництво зеленого водню

Це допоможе досягти мети щодо зменшення вартість виробництва зеленого водню до $1 за кілограм