ЄС зробив чергову спробу змусити Міндовкілля провести реформу ДЕІ shutterstock

ЄС зробив чергову спробу змусити Міндовкілля провести реформу ДЕІ

Ганна Велика

Уважно стежимо, чи буде результат

Єврокомісія у своїх рекомендаціях Україні зазначила реформу Державної екологічної інспекції України серед 5 пріоритетних завдань у сфері охорони довкілля на 2024 рік.

Про це повідомляє Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України.

Реформа державного екологічного контролю є однією з вимог Єврокомісії для подальшої європейської інтеграції нашої країни.

Головна проблема полягає в тому, що органи екологічного контролю в Україні та у ЄС мають кардинально різні функції та повноваження. У ЄС природоохоронні органи повинні слідкувати за тим, щоб виконувалися норми природоохоронного законодавства, а порушники – несли відповідальність. Функції ж вітчизняної ДЕІ досі зводяться переважно до проведення перевірок та накладання штрафів, а у найгірших проявах – до "кошмарення" бізнесу та створенні штучних перешкод у його господарській діяльності.

Поєднати дві такі різні за своїми підходами системи неможливо в принципі. Тому, якщо Україна обрала шлях євроінтеграції та хоче бачити успіхи у цьому процесі, відкладати реформу ДЕІ абсолютно неприпустимо.

Але замість того, аби зробити конкретні кроки у створенні концептуально нового органу за європейським зразком, Міндовкілля розводило пустопорожню балаканину і багаторазово вносило правки до законопроєкту №3091 “Про державний екологічний контроль”, єдиною реальною зміною в якому була зміна назви контролюючого органу без жодних трансформацій у підходах і принципах його роботи.

Після ідеї просто змінити вивіску, екопосадовців та законотворців осяяла інша думка – закрити ДЕІ взагалі. Як-то кажуть: “Немає органу – немає необхідності його реформувати”. На щастя, за кілька місяців від цієї "геніальної" ідей вирішили відмовитися.

І ось Єврокомісія вкотре була змушена акцентувати увагу українських екопосадовців на важливості цього питання. Бо замість засукати рукава та нарешті взятися за розбудову принципово нової структури, Міндовкілля демонструє назагал лише декоративні зміни, як-от, наприклад, у вигляді “ЕкоЗагрози”.

Небажання міністерства реально реформувати систему таке велике, що його видно вже і з європейських столиць. Але змінюватися доведеться, незважаючи на палке небажання втрачати такий налагоджений механізм тиску та заробітку, який досі існує завдяки нереформованій ДЕІ.

Нагадаємо, міністр захисту довкілля та природних ресурсів Руслан Стрілець заявив, що реформа Державної екологічної інспекції – один із пріоритетів на 2024 рік.

Раніше ЕкоПолітика вже аналізувала, як розгорталася реформа Державної екологічної інспекції та чому фактично провалилася.

У березні ми повідомляли, що в ДЕІ розпочали обговорення проєкту Стратегії реформування екоконтролю.

Читайте також
Законопроєкт про реформу ДЕІ, яка триває вже 7 років, презентували представникам ЄС
Законопроєкт про реформу ДЕІ, яка триває вже 7 років, презентували представникам ЄС

Його доопрацювання після першого читання триває з 2021 року

За тиждень Держекоінспекція нарахувала більше ніж 54 млн грн збитків довкіллю
За тиждень Держекоінспекція нарахувала більше ніж 54 млн грн збитків довкіллю

Понад 35,1 млн грн із цієї суми – збитки від порушень на території м. Кривий Ріг

Стратегія реформування екологічного контролю: чи запрацює в Україні європейська модель державного нагляду
Стратегія реформування екологічного контролю: чи запрацює в Україні європейська модель державного нагляду

Міндовкілля оголосило пріоритетом на 2024 рік реформу державного екологічного контролю

В ДЕІ розпочали обговорення проєкту Стратегії реформування екоконтролю
В ДЕІ розпочали обговорення проєкту Стратегії реформування екоконтролю

Законопроєкт №3091 “Про державний екологічний контроль” очікує на друге читання з 2021 року