Брюссель має рацію, розглядаючи можливість досягнення частини наступної мети Європейського Союзу зі скорочення викидів за рахунок міжнародних вуглецевих кредитів.
Таку думку в інтерв’ю POLITICO висловив колишній високопоставлений чиновник з питань клімату Йос Дельбеке, який відіграв ключову роль у створенні Системи торгівлі викидами ЄС (ETS EU).
Але експерт, який до 2018 року очолював департамент кліматичної політики Європейської комісії, зауважив, що кредити обов’язково мають бути високої якості, а їх кількість – ретельно контролюватися. Він наполягає, що ЄС має розробити свої власні стандарти щодо них. Це дозволить блоку фінансувати кліматичні проєкти за кордоном і зараховувати скорочення викидів до своєї внутрішньої мети.
Як змінювалося ставлення до міжнародних вуглецевих кредитів
У 2010-х роках ETS EU дозволяла використовувати такі кредити, що регулюються нині дискредитованою глобальною системою, відомою як Механізм чистого розвитку (МЧР). Це означало, що замість того, щоб купувати дозвіл на забруднення, що відповідає одній тонні CO2, викинутій в ЄС, компанії могли також придбати кредит, що відповідає одній тонні CO2, скороченій деінде.
Такий підхід призвів до зворотної реакції, яка загрожувала всій системі. Багато кредитів МЧР були сумнівними й не представляли скорочення викидів, які можна було б перевірити. Крім того, вони були дешевими та в надлишку, заполонили СТВ і знизили ціну. Так вони підірвали економічний стимул для компаній ЄС скорочувати свої внутрішні викиди.
"Більшість цих кредитів надходили в Європу і могли вбити ринок СТВ. Це знизило ціни, і тому разом з резервом ринкової стабільності ми розробили політику, щоб закрити двері для всіх кредитів, що надходять з МЧР", – пояснив колишній посадовець.
Тому Дельбеке спочатку обмежив, а потім заборонив усі іноземні кредити на ринку. З 2021 року компенсація в рамках СТВ стала неможливою.
На думку експерта, система МЧР "була добре обговорена, але вона була жахливо реалізована".
Чому посадовці знову повертаються до цієї ідеї
Йос Дельбеке, який був одним із ключових архітекторів ETS, тепер виступає за повторний розгляд можливості використання міжнародних вуглецевих кредитів. Він наполягає, що часи змінилися.
Колишній посадовець стверджує, що з новою глобальною рамковою угодою в рамках Паризької кліматичної угоди ЄС повинен переглянути рішення про заборону та встановити власні стандарти для кредитів.
Дельбеке вважає, що ЄС має бути більш гнучким щодо того, як він може досягти своїх цілей в умовах економічних труднощів, глобальної торгової напруженості, війни в Україні та повернення Дональда Трампа до Білого дому.
"Кліматичне законодавство [ЄС] було прийняте до вторгнення в Україну, до того, як у нас з'явився пан Трамп на посаді президента і до його тарифної війни. Зараз ми хочемо більше промисловості в Європі, ми хочемо більше витрачати на оборону, що призведе до збільшення викидів. Тож світ сьогодні виглядає зовсім інакше, і я думаю, що цілі, які були узгоджені тоді, можуть виявитися дорожчими, ніж передбачалося тоді", – наголосив він.
Голоси проти
Ідея використання міжнародних кредитів для досягнення частини цілі ЄС на 2040 рік викликала жорстку критику з боку зелених неурядових організацій та власної науково-консультативної ради блоку з питань зміни клімату, яка попередила, що іноземні кредити ризикують підірвати кліматичні зусилля і загрожують ціні СТВ.
Внутрішній аналітичний центр Європарламенту також попередив у четвер, що "якщо міжнародні кредити будуть знову допущені, ці побоювання залишаться і сьогодні".
Нагадаємо, за інформацією іноземних видань, 2 липня під час зустрічі з представниками країн ЄС Європейська комісія запропонує нову кліматичну ціль ЄС на 2040 рік.