ЄС хоче розширити дію CBAM на низку продукції: що підпаде під вуглецеве мито shutterstock

ЄС хоче розширити дію CBAM на низку продукції: що підпаде під вуглецеве мито

Валентина Гембарська

Претендувати на виключення з-під дії СВАМ можуть тільки ті торгові партнери, що мають прозорі політики ціноутворення на викиди вуглецю

В Європейському Союзі хочуть розширити дію CBAM (Carbon Border Adjustment Мechanism) на органічні хімічні речовини, полімери та водень, а отримані кошти спрямувати на допомогу найменш розвинутим країнам.

Про це заявив євродепутат Мохаммед Шахім, який є провідним доповідачем по СВАМ в Комітеті з питань довкілля Європарламенту.

Його доповідь проаналізувала координаторка комітету промислової екології й сталого розвитку Європейської бізнес-асоціації Ольга Бойко на своїй сторінці у Facebook.

Вона описала основні зміни до драфту механізму прикордонного вуглецевого коригування:

  1. Окрім цементу, добрив, заліза, сталі, алюмінію та електроенергії, під сферу дії СВАМ пропонують включити органічні хімічні речовини, водень та полімери, які імпортуються в країни ЄС.
  2. Оподаткуванню будуть підлягати не лише прямі викиди СО2, що утворюються в процесі виробництва вказаних товарів, але й непрямі викиди, зокрема від використання електроенергії.
  3. Безкоштовні квоти на викиди парникових газів, доступні в рамках ринку торгівлі квотами в ЄС (EU ETS) в секторах, охоплених CBAM, будуть скасовані раніше – не в 2036 році, а вже у 2028.
  4. Перехідний період СВАМ, коли імпортери не матимуть фінансових зобов’язань, розпочнеться з 2023 року, але триватиме не 3, а 2 роки – і вже з 2025 року СВАМ має запрацювати у повному обсязі.
  5. Замість 27 національних органів у кожній країні ЄС пропонують створити один централізований орган, який буде розглядати та перевіряти CBAM-декларації, продавати CBAM-сертифікати імпортерам, тощо.
  6. Кошти, отримані від СВАМ, пропонується направити на фінансування заходів з декарбонізації у найменш розвинутих країнах.

"При цьому євродепутат відмітив, що CBAM має посилювати співпрацю ЄС з торговими партнерами, а не спричиняти конфронтацію. Водночас, претендувати на виключення з-під дії СВАМ можуть тільки ті торгові партнери, що мають прозорі та зрозумілі політики ціноутворення на викиди вуглецю. Орієнтовно, запропоновані зміни будуть обговорювати в Комітеті Європарламенту у лютому 2022 року, а голосувати в квітні", — прокоментувала Бойко.

За оцінками European Business Association, у разі запровадження СВАМ при ціні €55/т СО2, додаткові витрати українських імпортерів продукції цементної галузі становитимуть щонайменше 2,1 млн, хімічної галузі – €48,5 млн, а в металургії можуть сягнути €628,3 млн щороку.

Як повідомляла ЕкоПолітика, український бізнес щорічно втрачатиме по 396 млн євро з 2026 до 2030 року, якщо в Європейському Союзі запровадять CBAM. Внаслідок такого кроку з боку ЄС ВВП України скорочуватиметься на 0.08%/рік. Такий висновок зробили експерти Київської школи економіки (KSE).

Читайте також
Що таке механізм CBAM і як він вплине на декарбонізацію в усьому світі
Що таке механізм CBAM і як він вплине на декарбонізацію в усьому світі

CBAM змусить імпортерів платити за кожну тонну викидів вуглецю, пов’язаних з виробництвом імпортованої продукції

Україна може отримати відстрочку від CBAM, якщо матиме сильну позицію, – Зінченко
Україна може отримати відстрочку від CBAM, якщо матиме сильну позицію, – Зінченко

Через CBAM український експорт щороку втрачатиме близько €1,5 мільярда

СТВ може зменшити конкурентоспроможність української продукції, – Семків
СТВ може зменшити конкурентоспроможність української продукції, – Семків

З 2026 року свої аналоги CBAM впровадять США, Велика Британія та країни Латинської Америки

CBAM може підвищити вартість металу з України на €100 за тонну – Антипов
CBAM може підвищити вартість металу з України на €100 за тонну – Антипов

Конкуренти з інших країн також нестимуть аналогічні додаткові витрати