Енергоефективні рішення потрібно впроваджувати в усіх секторах економіки, однак управління цією сферою має здійснюватися системно і комплексно, заявив голова Держенергоефективності Валерій Безус.
Про це він сказав під час зустрічі з народними депутатами, експертами з енергетики та керівниками державних підприємств, повідомила пресслужба агентства.
“Перед Україною стоїть потужний виклик – нагальне вирішення питання невикористаного за 30 років значного потенціалу енергоефективності у всіх секторах економіки. Зроблено чимало реформ, але це питання досі вимагає консолідації усіх сторін, комплексного підходу, а не фрагментарного, зниження бар’єрів та лідерства на найвищому рівні країни. Саме за таких умов політика енергоефективності дасть реальний ефект”, – наголосив Безус.
З ним погодився голова Всеукраїнської енергетичної асамблеї Іван Плачков:
"Зараз ми на 70%, якщо не більше, є енергозалежними. На одиницю ВВП в країні витрачається в 4 рази більше енергії, ніж в Європі. При цьому є значні резерви енергоефективності".
При цьому Безус наголосив, що Міненерго та Мінрегіон формують політику, але має бути повна синхронізація дій. Держенергоефективності є єдиним, фактично, крос-секторальним органом влади, що відповідає саме за реалізацію політики енергоефективності в усіх сферах економіки.
Також, на думку Безуса, треба розвінчувати міф про відсутність джерел фінансування проєктів. Насправді коло потенційних джерел широке: державний та місцеві бюджети, фонди, міжнародні фінансові організації (МФО), ДПП, ЕСКО, приватні інвестиції.
“Кошти державного і місцевого бюджетів на енергоефективні цілі необхідні як каталізатори рушійних змін – у тому числі для розблокування проектів, які підтримуються МФО. Це важливо для активізації потенціалу приватних інвестицій, що дасть мультиплікативний ефект на економіку”, – сказав Безус.
На зустрічі наголосили, що енергоефективні програми необхідно впроваджувати на великих державних підприємствах. Таку ініціативу, зокрема, підримує Укрзалізниця.
“На сьогодні тільки половина колій електрифіковані. Цього року нова команда міністерства та Укрзалізниці встигне електрифікувати 50 км доріг. Це удвічі більше, ніж за останні 8 років (23 км). На найближчі 3 роки наш план – 500 км електрифікації. Ось такий внесок "Укрзалізниці" в енергоефективність”, – сказав на зустрічі в.о. голови правління АТ "Укрзалізниця” Олександр Камишін.
Він додав, що електрифікація залізниці є дешевшою у 3 рази, ніж використання дизельної тяги, та сприяє зменшенню викидів СО2.
Що стосується наукового підґрунтя для впровадження енергоефективних рішень, то, за словами президента НАН України Анатолія Загороднього, Україна має цілу низку наукових розробок, здобутків, технологічних рішень та досліджень, однак потрібна Державна цільова програма, яка включатиме і науково-технічний блок.
Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, президент Володимир Зеленський підписав закон про розвиток виробництва біометану в Україні.