Експерти PAEW звернулися до Верховної Ради щодо законопроєкту про НДТМ facebook.com/KostiantynYalovyi

Експерти PAEW звернулися до Верховної Ради щодо законопроєкту про НДТМ

Ганна Велика

Вони вказали на норми, які створюють високі ризики неможливості виконання підприємствами відповідних вимог на практиці

Асоціація професіоналів довкілля (PAEW) в особі президентки Людмили Циганок звернулася до депутатів Верховної Ради з пропозиціями, які дозволять врахувати об’єктивні обставини, спричинені війною, при ухваленні проєкту Закону №11355 “Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення”.

Відповідне звернення фахівчиня розмістила у Facebook.

Експерти констатували, що реформа сфери управління промзабрудненням назріла вже дуже давно. Вони наголосили, що Асоціація розділяє необхідність законопроєкту №11355 як євроінтеграційного.

Але разом з тим фахівці закликали законотворців під час роботи над цим документом врахувати їхні пропозиції з огляду на об’єктивні обставини, спричинені війною.

Вони провели порівняльний аналіз із попереднім законопроєктом №6004-д і зробили висновок, що новий проєкт Закону України №11355 практично на 95% виписаний з нього, крім незначних техніко-юридичних уточнень. Проте фахівці PAEW зауважили й принципові відмінності:

1. Термін застосування BREF чомусь замість “не раніше, ніж через 4 роки після скасування або припинення воєнного стану” був замінений на 4 роки після набрання чинності законом (через 12 міс. після його підписання – до цього у законопроєкті №6004-д було 6 місяців).

“Невже законотворці знають, яким буде реальний термін припинення воєнного стану?!!!” – поставили резонне питання екологи PAEW.

2. Залишено без змін норму, згідно з якою перед видачею інтегрованого довкіллєвого дозволу обов’язково повинна приїхати Держекоінспекція і перевірити “реальний стан відповідності обʼєкта”. Фахівці констатували, що це дуже нагадує перевірку МТБ у ліцензіатів перед видачею ліцензії на операції з небезпечними відходами.

3. Залишилась норма, яка дозволяє перевіряти оператора одночасно усіма причетними до цього органами, зокрема міськвиконкомами. Спеціалісти PAEW вбачають у цьому чергову спробу зарегулювати діяльність підприємств, без підтвердженого позитивного впливу на стан довкілля.

4. Залишилась норма щодо незастосування принципу “мовчазної згоди при невидачі Міндовкілля інтегровано дозволу у встановлений законом строк”. Екологи Асоціації наголосили, що це є порушенням норм ст. 19 Конституції України.

У коментарі для GMK Center Людмила Циганок зазначила, що PAEW вважає за необхідне відтермінувати строки набрання чинності закону до припинення або скасування воєнного стану.

“Ніхто не знає, коли закінчиться війна, а норми законопроєкту №11355 передбачають його виконання підприємствами з третього кварталу 2025 року”, – пояснила вона.

Також пані Людмила наголосила, що експерти Асоціації вбачають необхідним продовження терміну дії наявних дозвільних документів оператора установки на період воєнного стану та надання достатнього часу для приведення своєї документації у відповідність закону.

Вона розповіла, що дозвільні документи втратять чинність в жовтні 2029 року, а оператори установок мають подавати заяву про отримання інтегрованого довкіллєвого дозволу до жовтня 2028 року. Враховуючи вимоги, передбачені законопроєктом, оператори установок зобов’язані здійснити певні підготовчі дії та профінансувати їх протягом 2027 року.

“Однак наша країна в стані війни вже третій рік, тобто ніхто не знає дату та умови її припинення, а також спроможність підприємств отримувати інтегрований дозвіл у 2027-2028 рр.”, – резюмувала вона.

Як вже писала ЕкоПолітика раніше, 20 червня Верховна Рада України ухвалила за основу проєкт Закону “Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення” №11355. Ми також проаналізували законопроєкт та виявили в ньому недоліки, які можуть призвести до закриття частини підприємств та до колапсу в дозвільній системі.

Читайте також
Нереальні терміни та тиск на підприємства: що не так з новим законом про НДТМ
Нереальні терміни та тиск на підприємства: що не так з новим законом про НДТМ

Фахівці окреслили фактори, які можуть поставити під питання успішність проведення реформи промзабрудення в Україні

Верховна Рада ухвалила у другому читанні законопроєкт про промислове забруднення
Верховна Рада ухвалила у другому читанні законопроєкт про промислове забруднення

Він належить до основних євроінтеграційних документів у довкіллєвій сфері

Екокомітет погодив законопроєкт №11355 про промислове забруднення до другого читання
Екокомітет погодив законопроєкт №11355 про промислове забруднення до другого читання

Слідкуємо, чи будуть в нього внесені зміни, на які очікують промисловці та екологи