Екологи вказали на критичні перепони для розвитку галузі надрокористування

Екологи вказали на критичні перепони для розвитку галузі надрокористування

Катерина Бєлоусова

Після проведення ОВД видобуток надр можуть визнати недопустимим

Фахівці Асоціації професіоналів довкілля (PAEW) заявили, що для залучення іноземних інвестицій в галузь надрокористування в Україні потрібно ввести чесні правила з продажу спеціальних дозволів.

Інформація, що міститься в оголошенні про проведення аукціону, не містить норм щодо необхідності проведення процедури з оцінки впливу на довкілля (ОВД), повідомляє Офіс сталих рішень.

Зазначається, що після завершення торгів Державна служба геології та надр укладає з переможцем договір купівлі-продажу такого дозволу. Однак документ передбачає заборону на видобування надр до отримання висновку з ОВД.

В матеріалі підкреслили, що закон "Про оцінку впливу на довкілля" передбачає, що процедурі підлягають наступні об’єкти та діяльність:

  • кар’єри та видобування корисних копалин відкритим способом, їх перероблення чи збагачення на місці на площі понад 25 гектарів або видобування торфу на площі понад 150 гектарів;
  • видобування корисних копалин, крім корисних копалин місцевого значення, які видобуваються землевласниками чи землекористувачами в межах наданих їм земельних ділянок з відповідним цільовим використанням;
  • перероблення корисних копалин, у тому числі збагачення.

“Цілком зрозуміло, що організатор аукціону мав би заздалегідь попередити учасників, що переможець аукціону "купує кота в мішку", – розповіли в PAEW.

Зазначається, що для участі в торгах учасник має сплати гарантійний внесок у розмірі 20% початкової ціни лота. Для кожного повторного аукціону суми збільшуються вдвічі, впʼятеро для другого повторного аукціону, та у 15 разів для кожного подальшого повторного аукціону.

У PAEW пояснили, що, окрім внесків, учасникам торгів доводиться витрачати гроші на геологічну, аукціонну та інші види документацій. А після завершення торгів доводиться проводити процедуру ОВД, за висновком якої діяльність можуть визнати недопустимою.

Виникає запитання, а що вам продали, що гарантує держава в особі Держгеонадр, за що заплачені кошти які, як переможцю аукціону, не повертаються?”, – наголосили в PAEW.

"Якщо хочемо власних чи іноземних інвестицій в галузь надрокористування, ринку потрібні чесні правила гри! Ми неодноразово в PAEW наголошували на цьому і знову звертаємось до Голови Верховної Ради та Офісу Президента з проханням невідкладно зреагувати на проблему, бо нам далі відбудовувати нашу державу разом!", – сказала президентка Асоціації професіоналів довкілля PAEW Людмила Циганок.

Нагадаємо, Верховна Рада підтримала у другому читанні законопроєкт №4187 "Щодо удосконалення законодавства у сфері користування надрами", який запускає реформу надрокористування в Україні. Наприкінці грудня 2022 року документ підписав президент України Володимир Зеленський.

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, в Україні 29 липня набув чинності новий Закон №3227-IX “Про оцінку впливу на довкілля”, через що з 31 липня громадське обговорення звіту з ОВД відбуватиметься за новими правилами.

Читайте також
На Донеччині злочинна група незаконно видобула вугілля на понад мільярд гривень
На Донеччині злочинна група незаконно видобула вугілля на понад мільярд гривень

Процесуальне керівництво у цьому провадженні здійснює Офіс Генерального прокурора

Як контролюється забруднення земель і підземних вод підприємствами: досвід ЄС
Як контролюється забруднення земель і підземних вод підприємствами: досвід ЄС

Процедура захисту ґрунтів включає періодичний моніторинг їхнього стану

Промисловці назвали два найбільш нагальні кроки у реформі надрокористування
Промисловці назвали два найбільш нагальні кроки у реформі надрокористування

Також підняли вкрай актуальну тему щодо підготовки до повноцінного впровадження СВАМ з початку 2026 року

Активісти звернули увагу Міндовкілля на проблему з аукціонами на користування надрами
Активісти звернули увагу Міндовкілля на проблему з аукціонами на користування надрами

Також вони вказали на можливу корупційну складову