Через 3 роки депутати знову взялися за законопроєкт № 4197-д “Про ринок деревини” shutterstock

Через 3 роки депутати знову взялися за законопроєкт № 4197-д “Про ринок деревини”

Ганна Велика

З кінця 2021 року документ готують до другого читання, але у січні планують подати до парламенту

У разі прийняття проєкту Закону № 4197-д “Про ринок деревини” усі операції з нею підлягатимуть обов’язковому внесенню до системи електронного обліку деревини, а будь-які дії з деревиною, заготованою з порушеннями законодавства, будуть заборонені.

Про це повідомили у Міністерстві захисту довкілля та природних ресурсів України.

Серед новацій у даному законопроєкті є також:

  • створення реєстру суб’єктів господарювання, які провадять діяльність з переробки деревини;
  • встановлення загальних вимог щодо продажу деревини у роздріб фізичним особам для задоволення соціально-побутових потреб.

Як просувається законопроєкт

Перше голосування у залі Верховної Ради та прийняття документа за основу відбулося ще 18 листопада 2021 року. За словами координатора економічної платформи Wood Industry UA Юрія Дюга, тільки в останні пів року депутати проявляли активність у підготовці цього документу, хоча дискусія навколо цього законопроєкту триває вже багато років.

Обговорення підготовленого до другого читання євроінтеграційного законопроєкту № 4197-д про ринок деревини відбулося 27 грудня на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку, який визначений за цим документом як головний.

ЕкоПолітика проаналізувала стенограму цього заходу. Дискусія депутатів зі стейкхолдерами була дуже активною, тому члени комітету вирішили перенести розгляд законопроєкту на інше засідання. Серед іншого представники галузі скаржилися, що доопрацьований текст документа навіть учасникам робочої групи вдалося отримати лише за день до засідання комітету. Вони констатували, що зауважень до нього багато.

Для того, щоб узгодити пропозиції всіх стейкхолдерів, комітет 8 січня провів ще один круглий стіл щодо громадського обговорення зазначеного документа.

“До кінця січня цей законопроєкт має бути завершений у фінальній редакції й бути готовий до залу”, – сказав на засіданні комітету його голова, депутат Дмитро Наталуха.

На сайті Верховної Ради наразі доступний текст проєкту Закону у редакції від 14.09.2021 року.

Основні нововведення законопроєкту № 4197-д

1. Детально та комплексно врегульовує функціонування лісового порталу, який покликаний стати важливим інструментом в досягненні відкритості, публічності та контролю за діяльністю учасників ринку деревини.

2. Запроваджує плановість здійснення заготівлі деревини постійними лісокористувачами.

3. Визначає механізми продажу деревини та окремих виробів з деревини власниками лісів та постійними лісокористувачами, які можуть відбуватися виключно шляхом проведення електронних аукціонів або на умовах оферти.

За словами голови ГО "Асоціація деревообробників та лісогосподарників Верховинщини" Ярослава Стефурака, для деревообробників головне – щоб у цьому законі був присутній продаж деревини через договір оферти.

“Це гарантія існування малого та середнього бізнесу у даній галузі”, – впевнений він.

4. Передбачає запровадження відповідальності власників лісу та постійних лісокористувачів за відмову постачати покупцям визначений обсяг та якість деревини, за яку покупці сплатили визначену договором ціну.

5. Встановлює відповідальність покупців за невиконання умов договору купівлі-продажу (наприклад, несплату ціни деревини за  договором купівлі-продажу).

“Такі порушення з боку покупців є досить поширеними й завдають значної матеріальної шкоди лісовим господарствам, оскільки останні втрачають час та можливість продати деревину за ринковою ціною іншим покупцям”, – йдеться у пояснювальній записці законопроєкту.

6. Припиняє практику укладання прямих договорів купівлі-продажу деревини постійними лісокористувачами, яка була суттєвим корупціогенним фактором.

7. Вводить обов’язкове декларування перероблення деревини.

8. Визначає чіткі умови для експорту лісу-кругляка, а саме необхідність отримання:

  • сертифікату про походження деревини;
  • заготівлі деревини під час здійснення вибіркових рубок головного користування в лісах штучного походження;
  • довідки про походження деревини з області, де показник захисної лісистості є не меншим від встановлених нормативів;
  • довідки про відсутність видів занесених до Червоної книги України на ділянках, де відбувалась заготівля деревини.

9. Запроваджує обов’язковість подання та публічність інформації щодо обсягів, ціни продажу та покупців деревини та виробів з неї.

10. Визначає кроки врегулювання власної деревообробки державних лісгоспів, щоб вивести таку переробку на конкурентний ринок.

11. Запроваджує документування усіма учасниками ринку деревини процесів системи ведення лісового господарства та постачання продукції через механізм декларацій про операції з деревиною (визначається перелік документів, який надає можливість учасникам ринку здійснювати заготівлю та подальшу обробку деревини).

12. Визначає засади проведення електронних аукціонів, їхні види та особливості, а також вимоги оприлюднення інформації про проведені електронні аукціони.

13. Передбачає створення Комісії для розгляду скарг щодо торгів деревиною як інструменту захисту учасників ринку.

Наразі у публічному доступі немає інформації щодо результатів круглого столу, який відбувся 8 січня. ЕкоПолітика слідкуватиме за підготовкою законопроєкту про ринок деревини та внесеними до нього змінами.

Нагадаємо, рік тому, у січні минулого року тогочасний міністр захисту довкілля та природних ресурсів Руслан Стрілець заявляв, що протягом наступних 6 місяців ринок лісової продукції повністю вийде з “тіні” завдяки онлайн сертифікатам про походження деревини. Як бачимо, цього так і не відбулося.

Також ЕкоПолітика публікувала коментар одного зі стейкхолдерів лісообробної галузі Олександра Місюри щодо розвитку лісової галузі та корупційної складової у ній.

Читайте також
Європарламент і Рада погодилися відкласти імплементацію Регламенту ЄС про вирубки лісів
Європарламент і Рада погодилися відкласти імплементацію Регламенту ЄС про вирубки лісів

Європейські та світові виробники неодноразово зверталися до посадовців Євросоюзу щодо передчасності впровадження цього документу

Лісівники саботують фіксацію незаконних рубок у Карпатах, – нардепка
Лісівники саботують фіксацію незаконних рубок у Карпатах, – нардепка

Народна обраниця звернулася до міністерства з проханням навести порядок

Три схеми незаконних рубок в Україні: фахівці розкрили деталі
Три схеми незаконних рубок в Україні: фахівці розкрили деталі

Вони наголосили, що для наведення порядку у цій сфері наразі потрібні зміни законодавства та інституційних підходів