Минулого року, коли я очолювала Міністерство, були  масштабні виклики, пов’язані з фінансовою, паливною та фізичною розбалансованістю в енергетичній галузі. Думаю, всі ви пам’ятаєте кризу у сфері відновлюваної енергетики з рівнем оплати зеленої енергії в 3-5% і стрімким зростанням заборгованості перед виробниками з ВДЕ зі швидкістю 3,2 млрд грн на місяць; чи ріст боргів перед державною генерацією НАЕК "Енергоатом" та ПрАТ "Укргідроенерго" до 10 млрд грн за перші 7 місяців 2020 року в рамках виконання покладених на підприємства спеціальних обов’язків із забезпечення доступності електричної енергії для побутових споживачів.

Або страйки шахтарів, вугілля яких виявилось непотрібним, зокрема, через відкриття імпорту електричної енергії з Російської Федерації та Білорусі. І багато інших подібних проблем, які вимагали невідкладних дій.

Я рада, що тоді спільними зусиллями нам вдалося переламати негативний тренд і стабілізувати ситуацію в галузі. Але то — вже історія. Попереду стоять нові, не менш складні та відповідальні виклики і завдання.

Якщо дивитись на перспективу, то в найближчі два роки основним трендом розвитку галузі буде підготовка до об’єднання енергетичної системи України із синхронною зоною енергосистем країн ЄС ENTSO-E. Це стратегічна мета державної політики в електроенергетичному секторі, досягнення якої потребуватиме вирішення низки невідкладних завдань. Насамперед, мова йде про забезпечення фізичної готовності української енергосистеми до роботи в автономному, а потім — синхронному режимі, а також фінансова стабілізація і сертифікація НЕК "Укренерго".

Тому серед пріоритетних заходів на найближчий період я би виділила кілька.

  • По-перше, це забезпечення належної підготовки до проходження осінньо-зимового періоду 2021/2022.

Цей ОЗП має бути особливий, зважаючи на заплановану тестову роботу ОЕС України в автономному режимі – тобто, із фізичним відокремленням від енергосистем РФ та РБ. В цій ситуації не можна допустити появу дефіциту власної генеруючої потужності, що зокрема передбачає якісне виконання ремонтної кампанії генеруючого обладнання електростанцій та накопичення достатніх запасів вугілля і газу.

  • По-друге, потрібно розпочати масштабне залучення інвестицій в модернізацію існуючих та будівництво нових, необхідних енергосистемі, генеруючих потужностей.

Мова йде про оголошення конкурсу на будівництво високоманеврової генерації відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії". Всі напрацювання, зокрема, оновлений порядок проведення такого конкурсу, були підготовлені ще в грудні минулого року. І я не розумію, чому досі вони не ухвалені, а сам конкурс не оголошено.

Зверніть увагу, наскільки складними є режими роботи енергосистеми в поточних умовах і з цим складом генеруючого обладнання. Наразі одним із головних інструментів збалансування, яким змушені користуватися диспетчери НЕК "Укренерго", є обмеження потужності виробників з альтернативних джерел з оплатою за недовідпущену ними електричну енергію. Тобто, фактично за повітря! Цього можна уникнути, якщо підвищити гнучкість енергосистеми, побудувавши нову високоманеврову генерацію зі швидким стартом і широким діапазоном регулювання та системи накопичення енергії.

  • По-третє, фінансова стабілізація ключових учасників ринку електричної енергії.

Адже не маючи фінансового ресурсу якісно та повною мірою виконати ремонти обладнання чи накопичити паливо на складах в достатніх для проходження ОЗП обсягах – неможливо.

  • По-четверте, і я свідомо винесла це в окремий блок, — фінансова стабілізація нашого системного оператора НЕК "Укренерго".

На сьогодні загальна заборгованість системного оператора перед учасниками ринку перевищує 33 млрд грн. Тобто, за півтора роки цим ключовим підприємством було накопичено (а точніше сказати – навішено на нього) боргів більше, ніж за весь період існування оптового ринку електричної енергії. Така збитковість НЕК "Укренерго" створює пряму загрозу для інтеграції енергосистеми України з ENTSO-E, адже про яку сертифікацію системного оператора може йти мова з таким фінансовим дисбалансом підприємства!

Ключовими факторами формування цієї заборгованості є дефіцит коштів, пов’язаний з виконанням покладених спеціальних обов’язків із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел та із забезпечення доступності електричної енергії для побутових споживачів. А також хронічні неплатники, які створюють дефіцит на балансуючому ринку.

Таким чином, вже найближчим часом має бути вирішене питання фінансово збалансованої роботи підприємств під час виконання покладених на них спеціальних обов’язків та ухвалені, зокрема, і непопулярні рішення щодо ПСО по населенню