Станом на сьогодні національна екологічна повістка провалена. Все, що вдалося зробити Міністерству захисту довкілля, — затвердити Другий національно-визначений внесок України в Паризьку угоду. У цьому документі наша країна взяла на себе зобов'язання знизити викиди СО2 до 2030 року на 65% від показників 1990 року. Що коштуватиме нам 102 млрд євро, яких немає ні у держави, ні у бізнесу.
Спочатку в НВВ2 взагалі не згадувалося, з яких джерел Україна планує взяти зазначену суму. І тільки завдяки Мінекономіки в документі з'явився пункт про залучення міжнародних фінансових ресурсів. Правда, звідки і за допомогою якого механізму вони будуть взяті, досі неясно. Саме такий, по суті, сирий НВВ2 Міндовкілля збирається презентувати в кінці року на кліматичному саміті в Глазго. Для порівняння: ЄС планує до зазначеної дати знизити викиди на 55% і виділяє на це 1 трлн євро, надходження і використання яких регламентуються спеціальною програмою Fit to 55. Різниця в підходах очевидна.
Гучний провал Міндовкілля з просуванням в парламенті законопроєкту №4167 про промислове забруднення наочно показав, що міністерство не змогло знайти спільну мову з бізнесом. Формування екологічного порядку денного за допомогою ультиматумів промисловцям — явно тупиковий шлях. В Євросоюзі успіх екомодернізації став можливим завдяки ефективній співпраці між державою і приватним капіталом. Керівництво Міндовкілля не розуміє, що санкції і штрафи не допоможуть декарбонізувати українську економіку. Бізнесу необхідно надавати фіскальні та фінансові стимули, а також системну підтримку через спеціальні фонди, як це відбувається в ЄС.
Провал Міндовкілля у сфері декарбонізації не випадковий. В інших напрямках теж застій. Невирішеними залишаються такі важливі питання, як зростання шкідливих викидів через наплив "євроблях", які завозять за пільговими ставками ПДВ; відсутність системної переробки відходів; масштабна вирубка лісів; нецільове використання коштів, отриманих від екоподатку, і ін. Для мене очевидно, що нинішній міністр і його команда не впоралися із завданнями. Щоб актуалізувати національний екологічний порядок денний, в Міндовкілля слід провести кадрові перестановки.