Висновки міністра економіки Олексія Соболєва після зустрічі з представниками бізнесу:
"Недосконале законодавство та брак контролю. Ухвалений рамковий закон "Про управління відходами" не запрацював на повну силу…"
Чому закон не працює
Закон не запрацював на повну силу через те, що ще не ухвалені всі підзаконні акти – для тих, хто не читав Закон. І я вважаю, що це робиться для того, щоб перекинути провину на попередників.
Судячи з присутнього бізнесу на зустрічі, незабаром можливе оголошення програми:
"Побудуємо 100 сміттєспалювальних заводів до 2130 року!"
Теперішні труднощі:
- Відсутність інвестицій та дієвої економічної моделі;
- Брак точних даних.
Що потрібно
Нам потрібен чіткий спільний план дій – із громадським сектором, бізнесом, народними депутатами, де кожен бачить свою залученість та частину роботи.
Реальність: політична система, що не змінюється.
На жаль, ми стали заручниками української політичної системи, яка за 35 років практично не змінилася.
Сценарій один і той самий:
новий міністр → зустрічі з громадськістю та бізнесом → великі обіцянки → гучні висновки → і нічого.
За останні 6 років цей сценарій повторюється вчетверте. І я впевнений – нічого не зрушиться і зараз.
Тому що, коли немає плану, немає стратегії, яка би втілювалась – нема чого очікувати.
Слабкість гравців процесу
Громадськість слабка і невпливова – і ми маємо це визнати.
Бізнесу – все одно, аби їх не чіпали. Для них виживання в незаконному і неправовому полі, яке створила наша влада, більш пріоритетне, ніж участь у покращенні суспільства.
Громадськість – не готова до об’єднання. Бізнес – ще більше.
Лідера, який би зміг перервати це порочне коло – теж немає.
Для чиновників і депутатів таке положення – це затишне середовище, в якому вони себе відчувають безпечними і безвідповідальними.
Масштаби проблеми
Щороку в країні утворюються понад 8 млн тонн побутових відходів,
більшість з яких потрапляє на переповнені полігони радянського зразка
та тисячі стихійних сміттєзвалищ.
Ключові перешкоди, які роками гальмують реформу
Відсутність інвестицій та дієвої економічної моделі.
Великі інфраструктурні проєкти, як-от сміттєпереробні заводи, потребують мільярдних інвестицій, які може надати переважно іноземний бізнес.
Проте інвестори не прийдуть, поки не буде зрозумілих правил гри, прозорих тарифів та гарантій повернення вкладених коштів.
Недосконале законодавство та брак контролю.
Ухвалений рамковий закон "Про управління відходами" не запрацював на повну силу, оскільки досі не ухвалено всі необхідні підзаконні акти та не посилено відповідальність за порушення. Відсутність дієвого контролю породжує ринок фіктивних послуг та незаконне засмічення територій.
Брак точних даних.
Ми зараз вирішуємо проблему, не знаючи точно її масштабу. Відсутність дієвого обліку кількості відходів та реального стану полігонів робить будь-яке планування неефективним.
Тож дійшли висновку, що нам потрібен чіткий спільний план дій – із громадським сектором, бізнесом, народними депутатами, де кожен бачить свою залученість та частину роботи.