Використання “зеленої” сталі у виробництві автомобілів є абсолютно доступним. Так, використання 40% “зеленої” сталі у нових автомобілях до 2030 року додасть лише €57 до ціни електромобіля з акумуляторною батареєю (BEV), до 2035 року це надбавка зменшиться до €49, а до 2040 року – становитиме лише €8.
Такі висновки зробила Європейська федерація транспорту та довкілля (The European Federation for Transport and Environment – скорочено Transport & Environment або T&E), спираючись на власний аналіз та результати дослідження консалтингової компанії Ricardo.
Фахівці розповідають, що оскільки автомобільна промисловість переходить на електричні автомобілі, увага до скорочення викидів перемістилася з вихлопної труби на виробничий процес. Вони наводять такі цифри:
- до 2030 року виробничі викиди становитимуть близько 60% від загального обсягу викидів електромобілів протягом його життєвого циклу;
- на сталь припадатиме від 16% до 27% цих викидів.
Відповідно до висновків T&E, “зелена” сталь пропонує значні кліматичні переваги з мінімальним збільшенням витрат. Вона виробляється з використанням “зеленого” водню, процесів прямої електрифікації або переробленої сталі.
За даними експертів, автомобільний сектор споживає близько 17% сталі в ЄС і може стимулювати попит на екологічно чисту сталь. Вони впевнені, що автомобілі, особливо моделі преміумкласу, покриють короткострокові витрати, пов’язані з більш екологічним виробництвом сталі.
Очікується, що до 2030 року в Європі буде вироблено 172 млн тонн екологічно чистої сталі, що значно перевищить прогнозований попит автомобільного сектору у 21 млн тонн. Навіть якщо використання автомобільної сталі залишиться на рівні 2022 року (35,7 млн тонн), “зеленої” сталі буде більш ніж достатньо.
Переваги для клімату
У T&E впевнені, що перехід на екологічно чисту сталь може значно скоротити викиди CO2 від виробництва автомобілів. Так, використання 40% екологічно чистої сталі до 2030 року може скоротити викиди CO2 на 6,9 млн тонн, що еквівалентно річним викидам 3,5 млн автомобілів, які працюють на викопному паливі.
До 2040 року використання 100% екологічно чистої сталі може скоротити викиди на стільки ж, скільки вилучення з доріг 8,1 млн автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння. Це підкреслює величезний кліматичний потенціал “зеленої” сталі, оскільки виробники прагнуть скоротити викиди та досягти чистого нуля.
Фахівці T&E підсумували, що перехід на екологічно чисту сталь у виробництві автомобілів пропонує практичний і економічно ефективний спосіб зменшити викиди вуглецю в автомобільному секторі. А оскільки до 2030 року заплановано значне виробництво “зеленої” сталі та мінімальне зростання витрат для споживачів, цей перехід є здійсненним і необхідним для досягнення кліматичних цілей.
Водночас спеціалісти федерації зазначили, що для успіху “зеленої” сталі необхідна політична підтримка й наступні кроки:
- Чітко визначити екологічну сталь: створити загальноєвропейське визначення екологічної сталі, узгоджене з визначенням сталі з майже нульовими викидами Міжнародного енергетичного агентства (МЕА).
- Встановити обов’язки щодо використання: вимагати від автовиробників використовувати в нових автомобілях більшу кількість екологічно чистої сталі: 40% до 2030 року, 75% до 2035 року та 100% до 2040 року.
- Покращити якість переробленого сталевого брухту за допомогою заходів у переглянутому регламенті ELV: встановити обов’язкові вимоги до якості переробленої сталі, щоб вона відповідала стандартам автомобільного класу, забезпечуючи можливість використання більшої кількості переробленої сталі у виробництві автомобілів.
Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, Китай прискорює перехід на "зелену" сталь, оскільки “насувається” CBAM. Обсяг скорочення викидів СО2 у країні може скласти 200 млн т до 2026 року, що дорівнює всім викидам сталеливарного сектору ЄС.