Законопроєкт №3091 "Про державний екологічний контроль" допрацювали до повторного першого читання та 23 березня внесли документ в парламент.
ЕкоПолітика проаналізувала, що змінилось в тексті законопроєкта перед повторним першим читанням (щоб переглянути порівняльну таблицю до законопроєкту, доскрольте до кінця сторінки).
Статті, якими доповнили оновлену версії законопроєкту
Зміни в Кодекс законів про працю України
- забороняється внесення змін до правил внутрішнього трудового розпорядку під час здійснення заходів державного екологічного контролю.
Кодекс України про надра
- Органи державного екологічного контролю додали до списку органів, які мають право здійснювати державне управління у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр.
Водний кодекс України
- Органи державного екологічного контролю отримали право здійснення державного контролю за додержанням вимог законодавства про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів на морському та внутрішньому водному транспорті;
- Підставою для відмови у видачі дозволу на спеціальне водокористування є: відсутність висновку з оцінки впливу на довкілля, яким визначено допустимість провадження планованої діяльності у випадках визначених Законом України "Про оцінку впливу на довкілля".
Земельний кодекс України
Органи державного екологічного контролю отримали право:
- консервації деградованих і малопродуктивних земель, в тому числі щодо заборони здійснення будь-якої діяльності, крім передбаченої робочими проєктами землеустрою;
- додержання режиму використання земель водного фонду;
- здійснення контролю за наявністю та дотриманням умов спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок;
- проведення обстежень земельних ділянок, яким заподіяна шкода внаслідок їх самовільного зайняття, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу;
- контроля за виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних із порушенням ґрунтового покриву, своєчасним проведенням рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених відповідним робочим проєктом землеустрою;
- розміщенням, проєктуванням, будівництвом та введенням в експлуатацію об'єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель.
Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища"
- Місцеві ради несуть відповідальність за охорону і використання земель, засмічення земелькомунальної власності.
До компетенції державного органу екологічного контролю додали:
- затвердження порядку уповноваження підприємств, установ та організацій на проведення вимірювань, не пов’язаних з оцінкою відповідності продукції, процесів та послуг, у сфері законодавчо регульованої метрології;
- затвердження переліку методик вимірювань у сфері законодавчо регульованої метрології, що є обов’язковими до використання;
- затвердження порядків відшкодування шкоди та визначення їх розміру, заподіяної підприємствами, установами та організаціями, фізичними особами та фізичними особами-підприємцями внаслідок порушення вимог законодавства;
- контроль за дотримання законодавства про надра;
- регулювання рибальства;
- щодо дотримання вимог законодавства про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів на морському та внутрішньому водному транспорті;
- про обов’язкове страхування майнових ризиків;
- подання до суду позовів про зупинення діяльності суб’єкта господарювання, що здійснюється із порушенням вимог законодавства;
- розраховувати розмір збитків і шкоди, заподіяних державі в результаті порушення законодавства;
- проведення інструментально-лабораторного контролю стану забруднення вод та земель, у зонах безпосереднього впливу викидів і скидів суб’єктами господарювання забруднюючих речовин, а також у разі виникнення аварій та надзвичайних ситуацій;
- узгодження планів локалізації та ліквідації розливу забруднюючих речовин в морських портах України;
- видає морську вимогу про затримання суден і вантажів, зумовлену порушенням вимог законодавства;
- приймає рішення про заборону на вихід з морського порту суден у зв’язку з несплатою штрафів та збитків за порушення вимог законодавства;
- виключили пункт про здійснення у пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України перевірки дотримання вимог законодавства про радіаційну безпеку;
Закон України "Про охорону атмосферного повітря"
Підприємства, установи, організації та громадяни — суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані:
- безперешкодно допускати на свої об'єкти державних інспекторів, а також громадських інспекторів з охорони довкілля, які здійснюють перевірку додержання вимог законодавства;
- здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря;
Дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря видаються за умови:
- дотримання вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин;
- забезпечення суб’єктом господарювання (що належить до першої групи) здійснення обліку за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря;
- у випадку порушень державний орган, який видав ліцензію на діяльність підприємству, може її анулювати через суд;
В разі передачі в оренду єдиного майнового комплексу підприємства, установи, організації та громадяни – орендодавці та орендарі несуть солідарну відповідальність за шкоду, заподіяну внаслідок порушення законодавства.
Закон України про меліорацію земель
- виключили норму про здійснення державного контролю за дотриманням вимог щодо використання водоохоронних захисних лісових насаджень та їх охорони;
- виключили норму про перевірку обґрунтованості застосування методик і технологій, якості, комплексності та ефективності робіт, пов'язаних із геологічним вивченням надр під час проектування меліоративних систем, а також обґрунтованості еколого-геологічних заходів та повноти галузевого моніторингу геологічного середовища у процесі проведення меліорації земель;
- виключили норму про здійснення державного контролю за технічним станом рибозахисних споруд та проведенням рибозахисних заходів на водозабірних та інженерних спорудах меліоративних систем;
Закон України "Про землеустрій"
- Органи державного екологічного контролю отримали право у сфері землеустрою контролювати документацію із землеустрою, щодо врахування звітів із стратегічної екологічної оцінки, висновків з оцінки впливу на довкілля, висновків з оцінки впливу територій "Смарагдової мережі" та дотримання законодавства про природозаповідний фонд.
Доопрацьований законопроєкт передбачає:
- сфера охоплення законопроєкту стосується не тільки суб’єктів господарювання та фізосіб, але й органів місцевого самоврядування, ЦОВВ та місцевих органів виконавчої влади;
- через наявність непрацюючих норм ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності" новий законопроєктом частково виходить з-під дії вище зазначеного ЗУ;
- визначені не тільки права, але й обов’язки суб’єктів господарювання під час проведення перевірок. Зокрема, під час перевірок не змінювати адресу, правила внутрішнього трудового розпорядку (знімає велику частину причин для недопуску);
- проведення перевірок можливо без керівника або ж уповноваженої особи виключно за умови надання останнім часу для того, що з’явитись на перевірку;
- запроваджено інструмент інспектора – запит на отримання інформації;
- перевірки вночі та у вихідні дні дозволено виключно за умови наявності достатніх підстав вважати, що в такий час суб’єкт господарювання фактично здійснює свою діяльність;
- тимчасове призупинення залишено виключно за рішенням суду, але введено відповідальність за невиконання законного припису про тимчасове призупинення;
- внесено більше сотні техніко-юридичних правок, враховано частково зауваження НДУ та враховано зауваження ГНЕУ;
- чітко визначено повноваження державних органів в сфері державного екологічного контролю;
- чітко визначено інформаційно-телекомунікаційну систему екологічного контролю;
- Держгеоконтроль та контроль за дотриманням природоохоронного законодавства чітко розмежовано. Суто геологічні питання перевіряє ДГС, а суто природоохоронні – орган державного екологічного контролю;
- встановлено адекватний рівень заробітних плат для співробітників органів державного екологічного контролю;
- передбачено ліквідацію ДЕІ та створення нового органу державного екологічного контролю;
- підготовлено окремий проєкт про внесення змін до КУпАП.
Як повідомляла ЕкоПолітика, 17 березня на засіданні комітету парламенту з питань природоохоронної діяльності 12 народних депутатів підтримали доопрацьований законопроєкт № 3091 "Про державний екологічний контроль".