В Міндовкілля розповіли про тонкощі закону “Про відходи” для підприємців Shutterstock

В Міндовкілля розповіли про тонкощі закону “Про відходи” для підприємців

Катерина Бєлоусова

Відомство розробляє низку необхідних нормативно-правових актів

Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів надало розʼяснення щодо деяких положень Закону "Про управління відходами" для підприємців.

Українська асоціація вторинних металів зверталася до відомства щодо розʼяснення законодавчої невідповідності щодо брухту, повідомляє УАВтормет у Telegram.

У Міндовкілля підкреслили, що визначені обов’язки суб’єктів господарювання у сфері управління відходами передбачають збирання, купівлю, зберігання, перевезення, відновлення або видалення відходів, незалежно від виду відходів.

У листі звернули увагу, що управління відходами, що місять метали відбувається за нормами закону "Про металобрухт". А інші вимоги щодо таких відходів, зокрема їхня класифікація, облік та подання звітності, ліцензійна та дозвільна системи тощо, регулюються законом “Про відходи”. Окрім того, об’єкти оброблення відходів проєктуються, споруджуються та експлуатуються відповідно до вимог цього закону, законодавства у сфері містобудування та закону "Про оцінку впливу на довкілля". Правила технічної експлуатації таких об'єктів затверджують центральні органи виконавчої влади.

“Наразі міністерство завершує розроблення проєкту нормативно-правового акта з цих питань”, – йдеться у листі.

У Міндовкілля підкреслили, що ведення обліку операцій з управління відходами та подання звітності є обов'язком суб’єктів господарювання у сфері управління відходами. Підприємці мають самостійно визначати код операції з відновлення відходів, що вказані у до додатка 2 до закону “Про відходи”.

В повідомленні також розʼяснили законодавчу термінологію:

  • операції з управління відходами – збирання, перевезення, відновлення та видалення відходів;
  • збирання відходів – операція, що полягає у вилученні, купівлі, накопиченні та зберіганні відходів суб’єктами господарювання у сфері управління відходами, включаючи роздільне збирання, з метою подальшого перевезення відходів на об'єкти оброблення відходів;
  • оброблення відходів – операція з відновлення або видалення відходів, включаючи підготовку відходів до таких операцій.

“Таким чином, операція збирання відходів не належить до операцій відновлення відходів, перелік яких визначено додатком 2 до Закону. Що стосується підготовки до відновлення відходів, то попередні операції до відновлення відходів включено до позиції К12 Додатка 2 до Закону. Застосування вказаної позиції К12 здійснюється за умови, якщо інша позиція цього Додатка не може бути застосована”, – пояснили в Міндовкілля.

В повідомленні додали, що видачу дозволів, або відмову у видачі, на здійснення операцій з оброблення відходів віднесено до повноважень центрального органу виконавчої влади. Наразі Міндовкілля розробило проєкт постанови Кабінету міністрів "Про внесення змін до Положення про Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України", яка покликана наділити відомство повноваженнями з реалізації державної політики у сфері управління відходами. 

В листі пояснили, що закон “Про відходи” визначає перелік, вимоги та спосіб подання документів для отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, термін видачі та термін дії дозволу, а також інші питання, пов’язані з дозвільною процедурою. Окрім того, форми заяви та інших документів визначаються порядком видачі дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, що затверджує Кабінет міністрів.

В Міндовкілля підкреслили, що наразі розроблено проєкт постанови Кабінету міністрів "Про затвердження Порядку видачі (відмови у видачі, анулювання) дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів". Документ проходить внутрішнє погодження, після чого буде оприлюднений на офіційному вебсайті міністерства у рубриці "Консультації з громадськістю".

В листі пояснили, що для гармонізації процедури класифікації відходів з європейськими вимогами Міндовкілля розробило проєкт постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку класифікації відходів та Національного переліку відходів". Документ доступний на сайті відомства у рубриці "Консультації з громадськістю".

Зазначається, що національний перелік відходів у своїх вихідних угрупуваннях співвідноситься з європейським та складається з 20 груп відходів:

  • групи 1-12 та 17— 19 охоплюють відходи, що походять з різних галузей промисловості та/або процесів виробництва;
  • групи 13-15 охоплюють відходи, що утворюються в результаті використання різних матеріалів та речовин;
  • група 16 охоплює відходи, які не зазначені в інших групах Національного переліку відходів;
  • група 20 охоплює побутові відходи (відходи домогосподарств та подібні відходи комерційних організацій, промислових підприємств, установ тощо), включаючи окремо зібрані фракції.

“Таким чином, відходи, що містять метали чи їх сплави, вироби з металу залежно від їх походження представлені у групах 02, 06, 10-12, 15-17, 19, 20 Національного переліку відходів”, – пояснили у листі.

Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, керівництво Української асоціації вторинних металів звернулося до міністра захисту довкілля та природних ресурсів Руслана Стрільця для розʼяснення законодавчої невідповідності щодо брухту.

Читайте також
Міндовкілля проведе екологічну оцінку нацплану управління відходами до 2033 року
Міндовкілля проведе екологічну оцінку нацплану управління відходами до 2033 року

Нацплан передбачає зменшення обсягів захоронення побутових відходів до 30%

Екологи розповіли про тонкощі паспортизації відходів в рамках сміттєвої реформи
Екологи розповіли про тонкощі паспортизації відходів в рамках сміттєвої реформи

Розроблено проєкт постанови Кабміну "Про створення та адміністрування інформаційної системи управління відходами"

Міндовкілля видає дозволи всупереч закону “Про управління відходами” – експерт
Міндовкілля видає дозволи всупереч закону “Про управління відходами” – експерт

Ще не затверджені нова постанова щодо отримання дозволів та перелік відходів