Нещодавно погоджений в ЄС механізм коригування вуглецевих кордонів (CBAM) може уповільнити, а не стимулювати глобальні зусилля з декарбонізації.
Вуглецеве мито може створити два окремі ланцюжки поставок, один з яких буде “чистий” для країн зі схемами торгівлі викидами, а інший – “брудний” для бідних країн, написав оглядач Bloomberg Opinion Міхір Шарма в колонці на The Washington Post.
Зазначається, що CBAM покликаний запобігти "витоку вуглецю", щоб виробники товарів з високим вмістом СО2 не мали б переваг над тими, хто інвестував у скорочення свого вуглецевого сліду. Проте існує ризик, що замість декарбонізації компанії глобального півдня зосередяться на країнах, що розвиваються.
“Це саме ті регіони, де протягом наступного десятиліття буде залито найбільше бетону і використовуватиметься сталь. Дійсно, найбільше зростання потенційних викидів протягом наступного десятиліття відбуватиметься за рахунок виробництва та споживання на півдні планети”, – написав Шарма.
Він зазначив, що компанії країн, що розвиваються, можуть відкинути нереалістичні європейські стандарти. Хоча більшість обмежень у торгівлі спричиняють певну несправедливість, науковий аналіз показав, що приріст добробуту в окремих розвинених країнах від CBAM становитиме $141 мільярд. А щорічні втрати добробуту в країнах, що розвиваються, сягнуть $106 млрд.
Окрім того, країнам глобального півдня не вистачає детальних даних про викиди, необхідних для точної сертифікації конкретних виробників.
Зазначається, що існують заклики щодо використання частини доходу від CBAM для підтримки декарбонізації на глобальному півдні. "Глобальний кліматичний альянс", запропонований на Кліматичному самміті COP27, був спрямований на пошук надійних способів стимулювання декарбонізації шляхом розподілу доходів від податків на вуглець.
“На жаль, Європарламент вже щасливо витратив частину цих грошей на підкуп деяких східних членів ЄС, щоб вони погодилися на Європейську “зелену” угоду”, – написав Шарма.
Він додав, що працездатний кліматичний альянс міг би спиратися на ідею G-7 "кліматичного клубу", пропонуючи різне ставлення до своїх членів. Такі зусилля мають включати створення шляхів відповідності до нових правил Європи для регіону чи країни. Нижчі вимоги до перевірки можуть бути встановлені для експортерів з Бангладеш, наприклад, разом із менш суворим тарифом на вуглець, ніж той, який стягується з експортерів з Китаю чи Сполучених Штатів.
Шарма зазначив, що Європа повинна знайти способи допомогти іншим країнам дотримуватися її правил.
Нагадаємо, у грудні учасники переговорів ЄС досягли угоди щодо CBAM (механізму коригування вуглецевих кордонів), який поширюватиметься на імпорт водню, заліза та сталі, цементу, добрив, електроенергії та алюмінію.
Як повідомляла ЕкоПолітика раніше, в глобальній боротьбі зі зміною клімату важливим є перегляд стандартів світової торговельної політики. Рішення криється у збільшенні податків для "брудних" товарів та звільненні від тарифів на "зелені".