Наслідки CBAM для клімату та конкурентоспроможності

https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document/EPRS_BRI(2022)698889

ЄС запровадив найбільшу в світі систему ціноутворення на вуглець – систему торгівлі викидами (ETS). Хоча ціноутворення на викиди може сприяти декарбонізації промисловості, воно також створює ризик витоку вуглецю, через що компанії з ЄС переносять своє виробництво за кордон. На сьогоднішній день ЄС пом’якшив витік вуглецю за допомогою безкоштовних розподілів для певних галузей промисловості, але в зв’язку зі зростанням кліматичних амбіцій і вищими цінами на вуглець, Комісія намагається поступово скасувати безкоштовні розподіли. Паралельно буде запроваджено новий механізм коригування меж вуглецю (CBAM), який вимагатиме від імпортерів ЄС, починаючи з 2026 року, купувати сертифікати, еквівалентні тижневій ціні на викиди вуглецю в ЄС. CBAM спочатку застосовуватиметься до імпорту в п’яти секторах з інтенсивними викидами, які, як вважають, мають більший ризик витоку вуглецю: цемент, залізо та сталь, алюміній, добрива та електроенергія. Збір CBAM покривав би імпорт цих товарів з усіх третіх країн, за винятком тих, які беруть участь у ETS або пов’язаному механізмі. CBAM має на меті сприяти досягненню цілей ЄС щодо кліматичної нейтральності та заохочувати країни-партнери декарбонізувати свої виробничі процеси шляхом вирівнювання умов ціноутворення на викиди вуглецю між виробниками ЄС та третіх країн; менш розвинені країни можуть отримати підтримку в їх зміні клімату. Після публікації пропозиції Комісії щодо CBAM у липні 2021 року парламент передав файл до Комітету з навколишнього середовища. 22 червня 2022 року Парламент затвердив свою позицію, а 15 березня 2022 року Рада затвердила загальний підхід. Видання третє. Брифінги "Законодавство ЄС у розробці" оновлюються на ключових етапах законодавчої процедури.