Зелене світло "євробляхерам", або Україна як останній притулок для європейського авто секонд-хенду Колаж

Зелене світло "євробляхерам", або Україна як останній притулок для європейського авто секонд-хенду

Валентина Гембарська

Поки весь світ активно переходить на електрокари, Україна пасе задніх

Днями президент України Володимир Зеленський підписав закон, що спрощує пільгове розмитнення вживаних авто з Європи — так званих євроблях. Прем'єр-міністр Денис Шмигаль, зокрема, на рівні уряду пообіцяв максимально спростити процес розмитнення авто. Тепер це можна буде зробити за допомогою смартфону — через портал та застосунок Дія.

Уже з 15 червня в Україні почнуть діяти пільги на розмитнення автомобілів з іноземною реєстрацією. Легкові авто мають відповідати екологічному стандарту щодо викидних газів "Євро-2", а вантажні авто — "Євро-5".

ЕкоПолітика вирішила проаналізувати наслідки такого рішення для довкілля. Для початку просто наведемо факти.

  • У світі 9 млн смертей на рік зумовлені забрудненням повітря.
  • Близько 80% викидів в українських містах припадають на автотранспорт.
  • Чим старіший автомобіль, тим більше шкоди довкіллю він завдає.
  • Найбільше забруднення від автотранспорту на квадратний кілометр – у Києві.
  • У країнах Європи вжиті різні заходи для зменшення шкоди від дизельних авто: від оподаткування до заборони.
  • В Україні немає системи утилізації старих авто.
  • Загальносвітовий тренд — перехід на електромобілі.

Україна, як і весь прогресивний світ, декларує перехід до низьковуглецевої економіки. Такі цілі закріплені у стратегічних документах та міжнародних зобов'язаннях. Амбітну мету скорочення викидів парникових газів ми заклали і у Другому Національно-визначеному внеску — на 65% до 2030 року. За приблизними оцінками, коштувати таке скорочення буде 102 млрд євро і більшу частину суми візьмуть з кишені бізнесу, а не держави.

Стейкхолдери вже заявили, що це стане смертельним вироком для промисловості. На думку експертів EBA, виконати кліматичну ціль можна буде лише за рахунок падіння економіки. Цю тезу підтримали і в Федерації роботодавців України.

І поки кліматичні документи, які Україна ратифікувала, передбачають відмову від викопного палива, розвиток відновлюваної енергетики та стале споживання, внутрішня політика з цього питання, щиро кажучи, викликає подив.

Народні депутати дуже люблять говорити, що промисловість — найбільший забруднювач повітря в Україні і їй негайно потрібно екологізуватися. З необхідністю екомодернізації, власне, ніхто і не сперечається, проте в дійсності ситуація дещо інакша.

Джерело: Держстат

Як бачимо, у таблиці, загальна кількість викидів від транспортних засобів наближається до 2 млн тон, з яких — 1,8 млн тон припадає на автомобільний транспорт. Щоправда, останні дані, які можна отримати по викидах — за 2014 рік. Проте, якщо взяти статистику щодо викидів підприємствами (стаціонарними джерелами забруднення) за той же 2014 рік то отримаємо цифру 2,85 млн тон. Тож попри те, що промисловість стоїть на першому місці у списку забруднювачів, викиди від транспорту в Україні займають левову частку.

"В Україні дані щодо забруднення повітря від транспорту перестали збирати у 2015 році – саме тоді, коли почалося ввезення старих автомобілів з ЄС. Через це ми можемо аналізувати забруднення повітря від автотранспорту лише за даними 2014 року. Уже тоді, ще до ввезення сотень тисяч вживаних авто, викиди шкідливих речовин від транспорту переважали над викидами від промислових об'єктів у 18 з 24 областей України та в Києві", — пояснила фахівчиня з питань транспорту громадської організації "Екодія" Ірина Бондаренко.

Експертка підкреслює — в областях, де забруднення від автотранспорту перевищує середнє значення, проживають 64,7% населення України.

Тож Україна декларуючи курс на збереження клімату, екологізацію промисловості дозволила пільгове ввезення старих автомобілів з ЄС. Як же так і вийшло і які наслідки цього рішення? Давайте подивимось.

Законом передбачено, що ввезені автівки повинні мати стандарт не нижче Євро-2 (екологічний стандарт викиду, що регулює вміст шкідливих речовин в вихлопних газах). Його ввели в Євросоюзі, як заміну Євро-1, у 1995 році та замінили стандартом Євро-3 у 1999 році. Таким чином Україна дозволила ввіз авто яким щонайменше 22 роки, а то й більше.

Що ж передбачає підписаний президентом закон?

"Згідно з документами, вживані автомобілі з європейською реєстрацією, старші п'яти років, які були ввезені на територію Україні до кінця 2020 року, оподатковуються за пільговою ставкою податку на додану вартість та акцизного податку. Сума акцизного податку залежатиме від віку автівки, об’єму та типу двигуна й не залежатиме від її вартості. Базова ставка коливатиметься від нуля до 150 євро, і в більшості випадків вартість розмитнення не перевищуватиме однієї тисячі євро. Такі автомобілі тимчасово звільняються від оподаткування ввізним митом."

Таким чином спростивши правила розмитнення таких авто українська влада санкціонувала той факт, що дорогами країни їздитиме європейський мотлох, який там вже заборонений, а у нас "згодиться". За статистикою 2020 року таких автомобілів було ввезено в Україну більше мільйона. При цьому, в нашій країні немає системи утилізації старих авто. То ж не важко спрогнозувати, де саме з часом опиняться всі ці автомобілі.

Свого часу дуже слушну думку висловив заступник міністра розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства Тарас Качка

"Нам потрібно не забувати про той великий подарунок, який ми зробили Євросоюзу, викупивши всі "євробляхи", які псують повітря в європейських містах. Думаю, нам потрібно піднімати питання про те, що ЄС — особливо Польща та Литва — повинні нам ще заплатити за те, що ми фактично своїм здоров'ям і поганим повітрям допомагаємо ЄС боротися з викликами щодо зміни клімату та "Зеленої угоди", — сказав він.

Світовий бум на електромобілі

За прогнозом Boston Consulting Group (BCG), у 2026 році більше половини світових продажів легкових транспортних засобів буде припадати на електрифіковані автомобілі.

"В умовах безпрецедентної підтримки з боку держав і провідних автовиробників в період пандемії COVID-19 частка світового ринку електромобілів збільшилася з 8% у 2019 році до 12% у 2020 році і зберігає потенціал зростання і на початку 2021 року", — йдеться в дослідженні.

Зокрема, колишній міністр інфраструктури Володимир Омелян відзначає, що весь світ активно переходить на електромобілі і цей тренд лише набирає обертів. Він спирається на прогнози і плани урядів розвинутих держав, які передбачають домінування електрокарів на дорогах до 2030 року.

"Нині на українському ринку є вибір нових автомобілів за нечуваними для попередніх років цінами. Тому що світові виробники чітко розуміють, що епоха дизельних та бензинових авто минає, і вони намагаються скинути їх за демпінговими цінами. Але небезпека в тому, що ми можемо перетворити Україну на кладовище вживаних автомобілів, які не відповідають жодним нормам за токсичністю викидів", — переконаний експосадовець.

То ж лишається відкритим питання, скільки ще ми не помічатимемо цього "кота в мішку" під назвою "євробляхи"? Київ регулярно стає лідером в антирейтингу міст щодо якості повітря, хоча столиця не є промисловим регіоном. Тож якщо ми хочемо нарешті змінити ситуацію варто відкрити очі на реальну проблему. Транспорт є важливою ланкою у ланцюгу забруднення. Поки екоактивісти мовчать, люди дихають отруєним повітрям...

Читайте також
У Львові затвердили комплексну екологічну програму
У Львові затвердили комплексну екологічну програму

Приймається вона раз на 4 роки

ТОП-10 простих екозвичок, які допоможуть природі та власному бюджету
ТОП-10 простих екозвичок, які допоможуть природі та власному бюджету

Видалення зайвої інформації з гаджетів дозволит розвантажити центри баз даних

Планета стала небезпечною для виживання людства – вчені
Планета стала небезпечною для виживання людства – вчені

Межу зміни клімату подолали понад 30 років тому