Як Україна та ЄС втілюють в життя зелений перехід: провали та досягнення 2023 року

Як Україна та ЄС втілюють в життя зелений перехід: провали та досягнення 2023 року

Катерина Бєлоусова

В ЄС не змогли досягнути прогресу у схваленні важливого законодавства в сфері охорони довкілля

Фахівці аналітичного центру DiXi Group дослідили діяльність ЄС та України щодо впровадження цілей, повʼязаних з Європейським зеленим курсом у II кварталі 2023 року.

Попри низку успішних заходів, зокрема щодо стабілізації енергетичних ринків після кризи та розвитку довгострокових проєктів, у блоці та Україні стикнулися з певними труднощами, йдеться в огляді DiXi Group та партнерів.

Зазначається, що певна стабілізація в ЄС дозволила звернути увагу на запровадженні механізмів фінансування та деякому зменшенню інтенсивності антикризових заходів. В Україні також вдалося досягти прогресу у реформуванні сфер ЄЗК та посилити співпрацю з ЄС.

Серед позитивних тенденцій в Україні у дослідженні назвали:

  • реформування схем підтримки ВДЕ-генерації;
  • реформування управління відходами;
  • долучення до нових механізмів співпраці із ЄС, зокрема Севільського процесу.

Аналітики також назвали ключові тенденції II кварталу 2023 року, які створюють можливості для посилення зеленого повоєнного відновлення України та співпраці з ЄС:

  • стабілізація роботи енергетичних ринків, що знизило оптові ціни;
  • труднощі із схваленням законодавчих актів у сфері охорони довкілля на фоні майбутніх виборів у ЄС;
  • посилення співпраці ЄС із країнами-партнерами, зокрема з Україною, у сферах клімату, енергетики та охорони довкілля;
  • продовження політичної дискусії щодо реформи ключових енергетичних ринків ЄС, зокрема електричної енергії та відновлюваних газів;
  • розроблення нових фінансових механізмів, розширення таксономії та посилення контролю у сфері інвестиційної оцінки ESG;
  • анонсування нових механізмів фінансової підтримки зеленого відновлення України (зокрема, окремого фонду у розмірі до 50 млрд євро).

Зазначається, що ключовими сферами, у яких відбулися певні реформи стали:

  • Енергетичні ринки 

У II кварталі 2023 року в ЄС ухвалювали переважно вторинне законодавство щодо розвитку енергетичних ринків та їхньої декарбонізації. Водночас запропонована у березні 2023 року реформа ринку електроенергія, потребує остаточного погодження обома співзаконодавцями (Радою ЄС та Європарламентом).

  • ВДЕ

Аналітики підкреслили, що ЄС працював над поглибленням партнерств для посилення глобальних зусиль протидії змінам клімату, зокрема через розгортання зелених технологій. В цей час в Україні працювали над “рамкою” зеленого відновлення та підготовкою стійкої енергетичної системи. Так, було прийнято законопроєкт №9011-д “Про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення та “зеленої” трансформації енергетичної системи”, що передбачає низку новацій у підтримці ВДЕ.

  • Енергоефективність

“У звітному кварталі ЄС продовжує працювати над покращенням системи сертифікації, маркування та екодизайну продукції, щоб збільшити її довговічність, зменшити витрати утилізації та посилити поінформованість споживачів під час їх вибору у бік екологічних товарів”, – розповіли в дослідженні.

В DiXi Group додали, що в Україні також продовжили реалізацію програм та заходів з енергоефективності. Зокрема оновленням вимог екодизайну відповідно до вимог ЄС та проєкти з покращення енергоефективності будівель. Також створено спеціальний бюджетний фонд декарбонізації та енергоефективної трансформації.

  • Кліматична політика 

В матеріалі підкреслили, що за три місяці в ЄС ухвалили низку актів в рамках пакета Fit for 55, зокрема щодо реформи системи торгівлі викидами (ETS), механізму вуглецевого коригування імпорту (CBAM) та створення соціального кліматичного фонду (SCF).

Автори додали, що в Україні триває процес проведення первинної оцінки стану імплементації актів права ЄС, зокрема і у сфері захисту довкілля та клімату. Наразі результати оцінки недоступні широкій громадськості. Також Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів оприлюднило для обговорення рекомендації щодо розроблення регіональних екологічних програм охорони довкілля, а також запустило онлайн послугу з реєстрації установок в Єдиному реєстрі з моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів.

  • Охорона довкілля та зменшення забруднення

Зазначається, що інституції ЄС не змогли досягнути прогресу у схваленні важливого законодавства в сфері охорони довкілля. Очікується подальша діяльність із розроблення довкіллєвого законодавства і в Україні.

  • Управління відходами та циркулярна економіка

Аналітики підкреслили, що ЄС та Україна досягли прогресу у цій сфері. Зокрема Рада ЄС погодила низку нормативних актів про відходи у різних сферах, спрямовані зменшення негативного впливу на довкілля. 

“Водночас в Україні розроблялося та було опубліковано низку проєктів актів, що мають на меті наближення до правил управління відходами в ЄС. Активна робота в цих напрямках очікується і протягом наступних звітних періодів”, – розповіли вони.

  • Фінансові інструменти

Зазначається, що в ЄС активно розвивали законодавство щодо зелених інвестицій, сприянню впровадженню зеленої трансформації на рівні держав-членів, посиленням підтримки України, а також регулярною діяльністю Єврокомісії у рамках бюджетного процесу ЄС. Пропозиції будуть надалі опрацьовуватися інституціями ЄС. Подальші моніторингові звіти відслідковуватимуть прогрес, а також надаватимуть рекомендації для українських стейкхолдерів.

Аналітики рекомендують профільним відомствам України:

  • слідкувати за перебігом реформи ринку електроенергії в ЄС, зокрема щодо захисту споживачів від цінових коливань;
  • враховувати досвід впровадження механізмів підтримки розгортання ВДЕ в ЄС при впровадженні нового законодавства України;
  • врахувати зміну екологічного маркування в ЄС та заборону на використання загальних екологічних тверджень, як "екологічно чистий", "природний" тощо, якщо вони не супроводжуються детальними доказами;
  • враховувати останні зміни в законодавстві ЄС у формуванні ефективної переговорної позиції України у майбутніх переговорах про вступ;
  • посилити роботу із впровадження підходів таксономії на національному рівні та врахувати останні зміни до Таксономії ЄС й інших механізмів оцінки сталих інвестицій.

Раніше ЕкоПолітика аналізувала, як змінилася екологічна політика України за останній рік.

Читайте також
Європарламент схвалив зниження кліматичних цілей для фермерів
Європарламент схвалив зниження кліматичних цілей для фермерів

Малі ферми площею до 10 гектарів будуть звільнені від контролю та штрафів за порушення правил

Європейський парламент схвалив нові правила екодизайну
Європейський парламент схвалив нові правила екодизайну

Правила потребують остаточного схвалення національних урядів

ЄС має інвестувати 600 млрд євро в енергетичну інфраструктуру заради зеленого переходу
ЄС має інвестувати 600 млрд євро в енергетичну інфраструктуру заради зеленого переходу

Брюссель віддає перевагу новому підходу до вирішення проблеми: "інвестиції, що випереджають потреби"

В ЄС прийняли закон “Про критичну сировину”: що зміниться
В ЄС прийняли закон “Про критичну сировину”: що зміниться

Закон сприятиме розвитку місцевого гірничодобувного сектору та розширить потужності з утилізації та переробки