Впровадження НДТМ в Україні: що зміниться для бізнесу та як підготуватися

Впровадження НДТМ в Україні: що зміниться для бізнесу та як підготуватися shutterstock
Ганна Велика

Тисячі вітчизняних підприємств мають провести екомодернізацію обладнання та процесів, щоб відповідати новим екологічним нормам

8 серпня цього року набув чинності Закон України "Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення". У найпершому абзаці цього документа законотворці задекларували впровадження в Україні найкращих доступних технологій та методів управління (НДТМ).

Для українських підприємств розпочався відлік часу, за який вони мають отримати інтегровані довкіллєві дозволи (ІДД) та перейти на НДТМ.

ЕкоПолітика підготувала матеріал, який допоможе швидко розібратися у цьому новому для України підході до виробничих процесів, зрозуміти, як він вплине на стан довкілля, та усвідомити задачі, які у зв’язку з цим постали перед вітчизняними підприємствами.

Що таке НДТМ

Найкращі доступні технології та методи управління (НДТМ) — це найефективніші існуючі на цей момент технології для захисту довкілля. Їх розробляють з урахуванням як специфіки окремих секторів промисловості, так і економічної доцільності. Також це такі методи експлуатації промислових об'єктів, які забезпечують уникнення або, якщо це неможливо, зменшення рівня забруднення та шкідливого впливу на довкілля.

В усіх англомовних документах НДТМ мають назву BAT – Best Available Techniques. Майте це на увазі, якщо працюватимете з іноземними джерелами на цю тему.

НДТМ є одним із ключових елементів Директиви 2010/75/ЄС про промислове забруднення (інтегроване запобігання та контроль забруднення) (Industrial Emissions Directive 2010/75/EU – скорочено IED). Оскільки цей термін комплексний, наводимо розшифровку, що саме мали на увазі автори документа:

Найкращі — найефективніші в плані захисту довкілля.

Доступні — розвинуті на цей час у такому масштабі, який дозволяє впроваджувати їх у певному промисловому секторі; мають практично здійсненні економічні та технічні умови з урахуванням витрат.

Технології та методи управління — технології, що застосовуються, а також технології проєктування та будівництва установок, питання експлуатації та виведення з експлуатації.

Як Європа вводить у дію найкращі доступні технології та методи управління

Саме поняття НДТМ вперше з’явилося у Директиві 84/360/ЄЕС ще у далекому 1984 році. Цю директиву розробили, аби протидіяти забрудненню повітря промисловими підприємствами. У ній говорилося про "найкращі доступні технології, що не передбачають надмірних витрат" (BATNEEC – best available techniques not entailing excessive costs). Чинна наразі Директива 2010/75/ЄС про промислові викиди є однією із більш прогресивних наступниць Директиви 84/360/ЄЕС.

Основна мета впровадження підприємствами НДТМ – це досягнення амбітних низьких обсягів забруднення всіх елементів довкілля, спричиненого виробничою діяльністю.

Розробка та оновлення найкращих доступних технологій та методів управління триває у ЄС безперервно. Цей процес постійного вдосконалення відомий як Севільський – за назвою іспанського міста, де з 1997 року працює Європейське бюро інтегрованого запобігання та контролю забруднення. Україна з 2023 року бере участь у цьому процесі як спостерігач.

В рамках Севільського процесу чиновники, представники промисловості та громадянського суспільства разом на постійній основі працюють над переглядом НДТМ. Вони обмінюються інформацією щодо найкращих доступних технологій та методів управління між країнами Європейського Союзу та промисловістю, щоб кожна країна ЄС найбільш ефективно імплементувала вимоги 75-ї Директиви.

Завдяки цьому оновлення екологічних вимог до промислових підприємств та зменшення рівня викидів відбувається безперервно. Так, наприклад, у грудні 2024 року Європейська комісія запровадила оновлені висновки НДТМ для металургійних заводів та ливарних цехів.

Після офіційної імплементації нових норм європейські підприємства поступово впроваджують оновлені НДТМ у власні виробничі процеси.

Як це працює на практиці

Коли ви спробуєте розібратися з термінами та поняттями, пов’язаними з НДТМ, ви виокремите такі основні з них:

  • безпосередньо НДТМ (BAT);

  • висновки НДТМ (BAT conclusions);

  • довідники BREF (BAT Reference Documents).

Пояснюємо, в чому їхня суть.

НДТМ

Це загальне поняття, яке описує ті технології та підходи, які вважаються найбільш ефективними для зменшення негативного впливу на довкілля з урахуванням їхньої технічної та економічної доцільності.

BREF

Основним джерелом інформації про такі технології та підходи є довідники BREF (BAT Reference Documents) — це детальні галузеві документи, які готуються на рівні ЄС у межах згаданого раніше Севільського процесу і є його результатом. У BREF описуються виробничі процеси, технології, рівні викидів, споживання ресурсів та інші характеристики. Кожен такий довідковий референтний документ складається з 250-1000 сторінок.

Слайд з презентації, підготованої німецькою урядовою компанією Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Джерело: mepr.gov.ua.

Більшість BREFs охоплюють конкретні види промислової діяльності, їх називають "галузевими BREFs". Однак існує також низка "горизонтальних BREFs", що стосуються таких міжгалузевих питань, як енергоефективність, промислові системи охолодження або викиди від зберігання, що мають значення для промислового виробництва в цілому.

Наразі у ЄС розробили 36 довідників BREF. Перегляд цих довідкових референтних документів відбувається приблизно раз на 8 років.

Висновки НДТМ

На основі BREFs Єврокомісія ухвалює BAT Conclusions або BATC (висновки НДТМ) — офіційні документи з конкретними вимогами до підприємств: граничними рівнями викидів (BAT-AELs), методами моніторингу, правилами використання технологій.

Висновки НДТМ є основою для встановлення гранично допустимих викидів та видачі дозволів для установок, які охоплюються Додатком I Директиви про промислові викиди.

Слайди з презентації, підготованої німецькою урядовою компанією Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Джерело: mepr.gov.ua.

Якщо НДТМ — це радше концепція та орієнтир, а BREF — довідник, що систематизує цю інформацію, то висновки НДТМ мають юридичну силу і використовуються для встановлення умов інтегрованих довкіллєвих дозволів.

На сьогодні в Євросоюзі діє 22 висновки НДТМ (BAT conclusions). У цих документах встановлені норми викидів для установок різних галузей промисловості.

Підприємства яких галузей мають запровадити НДТМ

На території ЄС працюють понад 52 тис. промислових об’єктів, які підпадають під положення Директиви про промислові викиди.

До них належать:

  • електростанції;

  • нафтопереробні заводи;

  • виробництва сталі;

  • виробництва кольорових металів;

  • виробництва цементу;

  • виробництва вапна;

  • виробництва скла;

  • виробництва хімічних речовин;

  • виробництва целюлози та паперу;

  • виробництва харчових продуктів та напоїв;

  • установки з оброблення відходів, включно з їх спалюванням;

  • установки з інтенсивного вирощування птиці або свиней.

Всі вони зобов’язані застосовувати найкращі доступні технології та методи управління. НДТМ – це ключовий інструмент ЄС для регулювання їхніх викидів.

Впровадження НДТМ в Україні

Визначення найкращих доступних технологій та методів управління вперше з’явилося у вітчизняному законодавстві ще у 1991 році у статті 31-1 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”. Вона визначає, що висновки НДТМ в Україні розробляються та затверджуються на основі актів законодавства ЄС.

“Зміст, форма та структура висновків найкращих доступних технологій та методів управління мають максимально повно і точно відповідати змісту, формі та структурі відповідного акта законодавства Європейського Союзу”, – йдеться у Законі.

Але тоді далі визначень і термінів справа не пішла. Питання постало більш гостро у 2014 році – після того, як Україна підписала Угоду про асоціацію з ЄС. Одним із зобов’язань нашої країни в рамках цього документа стала імплементація Директиви 2010/75/ЄС Європарламенту та Ради про промислове забруднення (інтегроване запобігання та контроль забруднення).

Як Україна роками йшла до ухвалення рамкового закону

Для наближення українського законодавства про охорону навколишнього середовища до законодавства ЄС у 2015 році була прийнята Національна стратегія наближення (апроксимації) законодавства України до права ЄС у сфері охорони довкілля. У пункті 5.7 цього документа зазначено, що “з метою забезпечення імплементації положень Директив 2010/75/ЄС та 96/82/ЄС необхідно перекласти та забезпечити загальний доступ до методичних рекомендацій з НДТ (BREF) і рішень Європейської комісії щодо НДТ”.

Передбачалося, що через 2 роки після набрання чинності Угодою про асоціацію, тобто до кінця 2016 року буде:

  • прийняте національне законодавство та встановлений уповноважений орган для виконання Директиви про промислові викиди;

  • розроблена концепція впровадження інтегрованої дозвільної системи та проєкт закону про інтегрований дозвіл.

А ось до кінця 2019 року планувалося:

  • створити механізм моніторингу дотримання умов інтегрованого дозволу;

  • визначити промислові об’єкти, що потребують отримання ІДД;

  • запровадити НДТМ, що ґрунтуються на висновках довідкових документів BREF.

Впровадженням Директиви про промислові викиди зайнялося Міністерство екології та природних ресурсів України (МЕПР). У листопаді 2018 року воно представило Концепцію реалізації державної політики у сфері промислового забруднення для громадського обговорення. Цей документ був необхідною умовою для подальшого розроблення законопроєкту “Про запобігання, зменшення та контроль промислового забруднення”, який було заплановано на 2019-2020 роки. Тобто вже тоді Україна на кілька років відставала від графіка, встановленого в Угоді про асоціацію.

У грудні 2019 року законопроєкт про промзабруднення таки був оприлюднений. У лютому наступного року він надійшов до Верховної Ради України, але менше, ніж за 2 тижні був відкликаний.

Наприкінці вересня 2020 року у парламенті зареєстрували урядовий законопроєкт №4167 “Про запобігання, зменшення та контроль забруднення, що виникає в результаті промислової діяльності”. Його вкрай негативно сприйняли представники бізнесу. Експерти вважали, що законопроєкт суперечить Директиві 2010/75/ЄС. У підсумку депутати його провалили.

Пізніше народні обранці запропонували 3 альтернативних законопроєкти №4167-1, 4167-2 та 4167-3, але до голосування вони так і не дійшли.

Цю групу документів змінила інша – у грудні 2022 року комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування розглядав законопроєкт №6004 “Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення” та три альтернативних – №6004-1, 6004-2 та №6004-д. Останній став в результаті основним та був позначений як євроінтеграційний. Але і його депутати примудрилися провалити – документ набрав 225 голосів із необхідних 226.

Того ж дня, коли не вдалося ухвалити законопроєкт №6004-д, народні обранці зробили "фінт вухами" та перереєстрували його текст вже під новим номером – 11355, що є порушенням регламенту. 16 липня 2024 року його прийняли у другому читанні. Цей нормативно-правовий акт став правовою основою для застосування стандартів НДТМ у різних галузях промисловості.

Таким чином, з ухваленням цього рамкового документа законотворці спізнилися щонайменше на 4 роки.

Які підзаконні акти вже готові

Оскільки поняття НДТМ є одним із ключових у 75-й Директиві ЄС про контроль промислового забруднення, не дивно, що на ньому ґрунтується й Закон України "Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення". Відповідно до статті 3 цього Закону, інтегрований довкіллєвий дозвіл видається згідно з висновками НДТМ. Заява про отримання ІДД (внесення змін до нього) також повинна містити оцінку відповідності найкращим доступним технологіям та методам управління. Відповідно, й умови інтегрованого довкіллєвого дозволу визначаються згідно з висновками НДТМ.

За інформацією українського уряду, посадовці затвердили усі необхідні для реалізації положень Закону нормативно-правові акти.

Активно працювати над перекладом та узгодженням термінології висновків НДТМ в Україні почали лише у 2022 році. І першими у грудні того року Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів опублікувало Довідковий документ з найкращих доступних технологій та методів управління (BREF) “Енергоефективність”.

На даний час українською перекладено 10 документів BAT. Серед них 8 галузевих і 2 – горизонтальні:

  1. Галузеві BREFs:

  • Промисловість з переробки чорних металів.

  • Виробництво чавуну та сталі.

  • Промисловість з переробки кольорових металів.

  • Ковальська та ливарна промисловість.

  • Поверхнева обробка металів та пластмас.

  • Виробництво цементу, вапна та оксиду магнію.

  • Виробництво скла.

  • Керамічна промисловість.

  1. Горизонтальні BREFs:

  • Енергоефективність.

  • Моніторинг викидів від установок, що підпадають під дію 75-ї Директиви.

А ось порядок розроблення та затвердження висновків НДТМ, а також оприлюднення довідкових референтних документів з найкращих доступних технологій та методів управління (BREFs) Кабінет міністрів України узгодив тільки наприкінці січня цього року.

Його основні положення:

  • Висновки НДТМ розробляються як переклад офіційних висновків ЄС.

  • Цей переклад фінансується з бюджету, донорських коштів та технічної допомоги.

  • Документи мають бути ідентичні висновкам ЄС (за структурою, змістом, таблицями, графікою).

  • Проєкти висновків НДТМ обговорюються у робочих групах за участі влади, бізнесу та громадськості (тривалість обговорення – до 45 днів).

  • Профільне міністерство їх затверджує та оприлюднює на вебпорталі Єдиного державного реєстру інтегрованих довкіллєвих дозволів, а також на своєму офіційному вебсайті.

  • Одночасно із затвердженими висновками у той самий спосіб оприлюднюється відповідний довідковий референтний документ.

Слайд з презентації, підготованої німецькою урядовою компанією Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Джерело: mepr.gov.ua.

У Законі України “Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення” також передбачено, що профільне міністерство оновлює висновки НДТМ не пізніше ніж через 12 місяців з дня офіційного оприлюднення відповідних актів у ЄС.

Як підприємствам підготуватися до впровадження НДТМ

Згідно зі ст. 29 Закону України "Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення", застосування висновків НДТМ для установок, що вже введені в експлуатацію, розпочнеться не раніше ніж через 4 роки з дня припинення або скасування воєнного стану, а для установок, що вводяться в експлуатацію вперше, – з дня набрання чинності такими висновками. Тобто всі нові об’єкти, які вводяться в експлуатацію після 8 серпня 2025 року, мають відповідати європейським екологічним вимогам відповідно до висновків НДТМ.

Для всіх існуючих установок наявні дозволи на викиди, спецводокористування та поводження з відходами втратять чинність з моменту отримання інтегрованого дозволу, але не пізніше ніж через 4 роки з дня набрання чинності Законом, тобто 8 серпня 2029 року.

Протягом 4-річного перехідного періоду оператори установок, які підпадають під дію закону про промислове забруднення, матимуть право до моменту отримання ІДД продовжувати оформлювати окремі дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, на спеціальне водокористування, на здійснення операцій з оброблення відходів.

Міндовкілля виділило 4 “види” установок, для яких строки переходу на ІДД будуть різними. Детальніше з цього приводу читайте у нашому матеріалі.

t.me/mindovkillia

Джерело: t.me/mindovkillia.

Наступним важливим завданням для імплементації 75 Директиви в Україні є ухвалення висновків НДТМ. Вони, з одного боку, конкретизуватимуть вимоги до підприємств, а, з іншого боку, допоможуть зменшити негативний вплив промислових об’єктів на навколишнє природне середовище.

Також чекаємо на початок роботи ІТ-системи для видачі ІДД, яка буде запущена на платформі "ЕкоСистема". Про її створення Міністерство економіки, довкілля та сільського господарства України відзвітувало ще у серпні.

Хто зможе отримати відступ від НДТМ

Стаття 13 Закону України "Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення" передбачає, що дозвільний орган може визначити для конкретної установки менш жорсткі гранично допустимі викиди, ніж нормативи, визначені у висновках найкращих доступних технологій та методів управління. Це і є відступ.

Він надається за наявності таких, що набрали чинності, висновків НДТМ для відповідного виду діяльності, що провадиться на установці, та застосовується з дати, зазначеної в таких висновках.

Відступ може надаватися у двох випадках:

  • отримання вперше інтегрованого довкіллєвого дозволу для установки, яка вже експлуатується;

  • у разі оновлення умов ІДД у випадках, передбачених пунктами 1 і 2 частини першої статті 23 цього Закону.

Він надається на строк здійснення конкретних заходів, визначених умовами ІДД, і не може перевищувати 7 років з дня застосування висновків НДТМ, щодо яких надано відступ. Строк наданого відступу не продовжується.

Більш детально про те, як визначити, чи має установка право на відступ від висновків НДТМ та як його отримати, читайте у нашому матеріалі. Варто наголосити, що попри те, що уряд декларує повну готовність підзаконних нормативно-правових актів, затвердженої постанови Кабінету міністрів України під назвою “Про затвердження Вимог до розроблення, форми та змісту оцінки відступу та показників критерію непропорційно високої вартості досягнення установкою гранично допустимих викидів, визначених у висновках найкращих доступних технологій та методів управління, порівняно з перевагами для довкілля, а також методики розрахунку вартості досягнення установкою гранично допустимих викидів, визначених у висновках найкращих доступних технологій та методів управління, у співвідношенні з перевагами для довкілля”, яку Міндовкілля розробило та оприлюднило ще у червні, журналістам ЕкоПолітики знайти так і не вдалося.

Чекліст для підприємств, щоб підготуватися до впровадження НДТМ

  1. Перевірте, чи ваша галузь входить у перелік тих, де необхідне впровадження НДТМ.

  2. Ознайомтеся з відповідним довідником BREF. Дізнайтеся, які технології та методи визнані найкращими у ЄС для вашого сектору.

  3. Проведіть аудит виробництва. Оцініть поточний стан обладнання, процесів та впливу на довкілля.

  4. Складіть план модернізації: визначте, що потрібно оновити або замінити, щоб відповідати вимогам НДТМ.

  5. Розрахуйте бюджет необхідних екологічних інвестицій та заплануйте ці видатки серед інших витрат підприємства.

  6. Підготуйте документи, необхідні для отримання інтегрованого довкіллєвого дозволу, та подайте заяву на його отримання. Перелік документів та інформацію, яку необхідно вказати в заяві, ми наводили ось тут.

  7. Проведіть внутрішні тренінги для співробітників, щоб вони знали, як працювати за новими правилами.

  8. Слідкуйте за нововведеннями: відстежуйте оновлення у довідниках, законодавчі зміни та нові рекомендації або тренінги від Мінекономіки за темами ІДД та НДТМ.

Читайте також
Україна посилює контроль промислових викидів за європейськими стандартами
Україна посилює контроль промислових викидів за європейськими стандартами

Нові екостандарти наблизять Україну до членства ЄС

Які установки зможуть отримати відступ від висновків НДТМ
Які установки зможуть отримати відступ від висновків НДТМ

Розповідаємо про нововведення, яке торкнеться багатьох підприємств в Україні 

Стало відомо, як держава планує підтримувати підприємства у впровадженні НДТМ
Стало відомо, як держава планує підтримувати підприємства у впровадженні НДТМ

Затверджена урядом Концепція не справляє враження продуманого документа, а більше схожа на курсовий проєкт, підготований недолугим студентом в останню ніч перед здачею

Єврокомісія запровадила оновлені НДТМ для металургійних і сталеливарних підприємств
Єврокомісія запровадила оновлені НДТМ для металургійних і сталеливарних підприємств

Вони мають зменшити вплив цих виробництв на навколишнє середовище та здоров'я людей