Верховна Рада ухвалила законопроєкт №11355 про контроль промислового забруднення slovoidilo.ua

Верховна Рада ухвалила законопроєкт №11355 про контроль промислового забруднення

Ганна Велика

Документ отримав 245 голосів “за”

20 червня Верховна Рада України ухвалила за основу проєкт Закону “Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення” №11355. Він практично ідентичний євроінтеграційному законопроєкту №6004-д “Про забезпечення конституційних прав громадян на безпечне для життя і здоров'я довкілля”, для прийняття якого народним обранцям вчора не вистачило лише одного (!) голосу.

Про це повідомив народний депутат Ярослав Железняк у Telegram.

Законопроєкт №11355 передбачає та встановлює:

  • правові та організаційні засади щодо запобігання, зменшення та контролю забруднення для забезпечення високого рівня захисту довкілля та конституційних прав громадян на безпечне для життя і здоров'я довкілля;
  • застосування інтегрованого підходу до регулювання забруднення;
  • впровадження найкращих доступних технологій та методів управління (НДТМ);
  • містить визначення необхідних термінів, як-от: "вивільнення", "викид", "гранично допустимий викид", "дозвільний орган", "забруднення", "інтегрований довкільний дозвіл" тощо;
  • порядок отримання, внесення змін, зупинення, анулювання інтегрованого довкільного дозволу;
  • особливості здійснення державного контролю за дотриманням умов такого дозволу;
  • питання проведення громадського обговорення у процесі видачі інтегрованого довкільного дозволу (внесення до нього змін);
  • вимоги до моніторингу викидів, забруднення земель та підземних вод;
  • вимоги до реєстру інтегрованих довкільних дозволів;
  • перелік видів діяльності, які вимагають отримання такого дозволу тощо.

Крім цього, відповідні зміни вносяться до низки законодавчих актів, серед яких: Водний кодекс України, закони України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про охорону атмосферного повітря", "Про управління відходами", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" тощо.

Якою була перша спроба

Напередодні, 19 червня, Верховна Рада провалила голосування за майже аналогічний законопроєкт №6004-д про промислове забруднення, чим викликала обурення народних депутатів та громадських активістів.

Всі вони висловили вкрай негативне ставлення до такого відношення з боку народних депутатів до закону, який є частиною зобов’язань за угодою про асоціацію з ЄС та програми Ukraine Facility.

Нардеп від фракції "Голос" Ярослав Железняк першим повідомив про провалене голосування у своєму Телеграм-каналі. Він констатував, що значна частина його колег просто проігнорувала його.

Голова Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування Олег Бондаренко також був дуже розчарований тим фактом, що розповсюджена проблема нестачі голосів для прийняття законопроєктів Верховною Радою може стосуватися будь-якого надважливого законопроєкту.

“Сьогодні Парламенту не вистачило одного!!! голосу для прийняття в другому читанні законопроєкту 6004-д про забезпечення конституційних прав на безпечне для життя і здоров'я довкілля”, – обурився він.

Голова екокомітету також назвав 3 важливих результати, які могли б бути отримані, якби закон був прийнятий:

  1. Можливість запустити доволі довгий та складний процес переобладнання промисловості для зменшення забруднення навколишнього середовища та зменшення впливу промислових скидів та викидів на здоров’я громадян України.
  2. Виконання одного з важливих пунктів умов Програми Ukraine Facility задля отримання таких очікуваних для України кількасот мільйонів євро.
  3. Демонстрація цивілізованому світу готовності України до виконання взятих на себе зобовʼязань.

Координатор проєкту міжнародної технічної допомоги "Найкращі доступні технології та методи управління (НДТМ) для України" Андрій Гунько також акцентував увагу на єдиному голосі “за”, якого не вистачило для прийняття позитивного рішення:

“Результат 5 років зусиль експертів, держслужбовців, менеджерів, здоров'я мешканців промислових регіонів, питання отримання Україною 50 млрд євро від ЄС на відбудову, перспектива вступу до Євросоюзу – усе це залежало від натискання однієї кнопки”.

Радник з питань Зеленого курсу ЄС при Кабінеті Міністрів України Олексій Рябчин звернув увагу на тривалість розгляду законопроєкту, за який не проголосували.

“Дискутуємо цей закон про промзабруднення (6004-д) вже років з 10, і з тими відтермінуванням, які в нього закладені, не вважаю його занадто проблематичним. Нас ще чекає набагато складніші закони і важкі дискусії в пошуках компроміс на шляху вступу в ЄС”, – вважає він.

Також Рябчин закликав колег-депутатів оперативно подискутувати, зареєструвати відповідний законопроєкт та проголосувати. Він нагадав, що критична дата в плані Ukraine Facility – третій квартал 2024 року.

Своє негативне ставлення до проваленого голосування висловили також екоактивісти. Зокрема, очільниця ГО SaveDnipro Ірина Черниш написала так:

“Знов провалили ЗП щодо промзабруднення! Тепер це 6004-д… Позорисько. А це наші прямі євроінтеграційні зобовʼязання”

 

Що маємо в результаті

Верховна Рада розглядом та прийняттям Закону №11355 “Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення” порушила вимогу статті 107 Закону України  "Про Регламент Верховної Ради України". Вона передбачає, що “відхилений Верховною Радою законопроєкт або законопроєкт, що повторює його за суттю, не може бути внесений на поточній та наступній за нею позачерговій сесіях Верховної Ради відповідного скликання”.

Фахівці ГО “SaveDnipro” вважають, що “форсовані темпи роботи та ідентичність текстів проваленого законопроєкту 6004-д і нового 11355 вказують на те, що учора стався радше технічний збій, ніж свідоме “збиття” важливого євроінтеграційного законопроєкту”.

“Законопроєкт 11355 є настільки “перезрілим”, що краще ухвалити його з дрібними вадами, ніж саботувати ухвалення, прикриваючись благими намірами”, – заявили вони.

Вони нагадали про найбільше застереження з їхнього боку як до законопроєкту №6004-д, так і до №11355: дозволяючи немодернізованим підприємствам працювати ще 10+1 рік, не можна залишати їх без автоматизованого контролю викидів.

 

Як повідомляла ЕкоПолітика 29 травня 2023 року, Верховна Рада ухвалила у першому читанні законопроєкт №6004-д "Про забезпечення конституційних прав громадян на безпечне для життя і здоров'я довкілля", який передбачає реформу промислового забруднення.

18 липня того ж року ми писали про те, що цей документ готують до другого читання.

3 серпня 2023 року Парламентський Комітет з питань екологічної політики та природокористування рекомендував Верховній Раді прийняти до голосування та в цілому законопроєкт №6004-д “Про забезпечення конституційних прав громадян на безпечне для життя і здоров’я довкілля” (“Про промислове забруднення”).

Читайте також
Закон про промзабруднення посилив тиск на промисловість у воєнний час, -  Fastmarkets
Закон про промзабруднення посилив тиск на промисловість у воєнний час, -  Fastmarkets

Це стосується як часової, так і економічної компоненти екомодернізації

Президент підписав закон №11355 про промислове забруднення
Президент підписав закон №11355 про промислове забруднення

Стейкхолдери поцікавилися, чи означає це, що після цього підприємства перебудуються самі, як за помахом чарівної палички

Експерти вказали владі на нові “підводні камені” при впровадженні НДТМ
Експерти вказали владі на нові “підводні камені” при впровадженні НДТМ

Вони можуть поставити хрест на реалізації євроінтеграційного закону №11355

Чи здатне Міндовкілля реалізувати євроінтеграційну реформу промзабруднення
Чи здатне Міндовкілля реалізувати євроінтеграційну реформу промзабруднення

Експерти впевнені, що без підзаконної нормативно-правової бази та фахівців, які зможуть забезпечити реалізацію реформи, закон про промислове забруднення – мертвонароджене пташеня