В Україні хочуть ввести нові правила ОВД: аналіз законопроєкту shutterstock

В Україні хочуть ввести нові правила ОВД: аналіз законопроєкту

Валентина Гембарська

Новим документо, зокрема, пропонується скасувати вимогу публікації повідомлення та оголошення у ЗМІ

В Україні на початку лютого у Верховній Раді зареєстрували урядовий законопроєкт №8410 "Про оцінку впливу на довкілля", який передбачає низку змін у чинну процедуру ОВД. Зокрема, у випадку ухвалення законопроєкту парламентом, планується скоротити терміни громадського обговорення повідомлення про плановану діяльність з 20 до 12 робочих днів.

ЕкоПолітика проаналізувала документ та поспілкувалася з експертами, щоб оцінити яких же змін чекати.

Мета: вдосконалення норм чинного Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", зумовлених необхідністю впровадження принципів цифровізації дозвільної процедури, а також з метою скорочення строків здійснення процедури оцінки впливу на довкілля, та зменшенням дискреційних повноважень органу при прийнятті рішень в рамках процедури оцінки впливу на довкілля.

"За майже 5 років практичної реалізації Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" виявлено ряд норм, вдосконалення яких може спростити здійснення процедури оцінки впливу на довкілля для суб’єктів господарювання, які є замовниками планованої діяльності, а також для громадськості в частині спрощення формату надання зауважень та пропозицій під час громадських обговорень в ході оцінки впливу на довкілля. Окрім того, запропонований законопроєкт спрямований на впровадження принципів цифровізації у сфері оцінки впливу на довкілля", — сказано в пояснювальній записці.

Законопроєкт №8410 передбачає такі зміни:

  • скорочення строку громадського обговорення повідомлення про плановану діяльність з 20 до 12 робочих днів;
  • повідомлення про плановану діяльність та оголошення про початок громадського обговорення Звіту з оцінки впливу на довкілля буде заповнюватись у цифровому форматі безпосередньо у Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля. Уповноважений орган вже не зможе відхиляти ці документи у зв’язку із невідповідністю їх затвердженій формі;
  • скасовується вимога публікації повідомлення та оголошення у ЗМІ. Натомість законопроєкт пропонує залучити територіальні громади, для забезпечення належного інформування громадськості;
  • громадськість зможе зареєструватися на вебсайті Реєстру для адресного інформування про оприлюднення в ньому інформації та документації;
  • законопроєктом визначається вичерпний перелік підстав для відмови у видачі висновку з оцінки впливу на довкілля та скорочена процедура здійснення оцінки впливу на довкілля у разі усунення недоліків, що стали причиною для відмови.
  • пропонується фіксація підстав, за яких планована діяльність може бути визнана недопустимою.

ЕкоПолітика звернулась за коментарем з приводу законопроєкту до президентки Асоціації професіоналів довкілля PAEU, засновниці Офісу сталих рішень Людмили ЦИГАНОК.

Серед позитивних новацій експертка відзначила перспективні зміни щодо:

- виготовлення копій звіту з оцінки впливу на довкілля та наданої суб’єктом господарювання іншої документації, необхідної для оцінки впливу на довкілля, для їх фізичного розміщення з метою ознайомлення громадськості суб’єктом господарювання за наявності запиту громадськості;

- встановлення кінцевого терміну проведення громадського обговорення до 25 робочих днів, як основного з принципів дозвільної системи у сфері господарської діяльності, передбаченого Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності";

- можливості суб’єкта господарювання подати повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, безпосередньо до уповноваженого центрального органу з метою отримання висновку з оцінки впливу на довкілля.

Також пані Людмила відзначила негативні сторони документу. За її словами, цю позицію розділяє також Державна регуляторна служба.

У даному проєкті не враховані зауваження щодо:

- правової визначеності "невідповідність поданих документів вимогам законодавства" щодо розкриття норм "законодавства" з чіткою конкретизацією їх змісту;

- фактичного ототожнення надання висновку з оцінки впливу на довкілля, у якому визначена недопустимість провадження планової діяльності, з процедурою відмови у видачі висновку ОВД, оскільки за наслідками вказаних рішень планована діяльність не реалізується.

- можливості інформування суб’єктів господарювання про наявність таких зауважень та пропозицій уповноважених органів, за результатами консультацій, а також порядок їх отримання і врахування при здійсненні оцінки впливу на довкілля щодо планованої діяльності.

- не в повній мірі не відповідності аналізу регуляторного впливу (АРВ) до проєкту Закону вимогам Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308.

Зокрема, в АРВ у разі прийняття закону як вигода зазначається про скорочення тривалості процедури. Водночас не проаналізовано, які вигоди отримає держава, громадськість і бізнес при визнанні діяльності неприпустимою чи відмови у видачі висновку з оцінки впливу на довкілля.

Розрахунок витрат суб’єктів господарювання, у разі прийняття Закону,  містить дані щодо розміру плати за проведення громадського обговорення в процесі здійснення оцінки впливу на довкілля, але не включає витрати, пов’язані з необхідністю повторного проходження процедури внаслідок надання висновку з оцінки впливу на довкілля, у якому визначена недопустимість провадження планової діяльності, або відмови у видачі висновку з оцінки впливу на довкілля, у т.ч. витрати на проведення досліджень, підготовки звіту та адміністрування дозвільної процедури.

У якості прикладу адекватного реагування європейської спільноти на кризові виклики, ми в PAUU звертаємо увагу на рішення Міністрів енергетики ЄС, прийняте 19 грудня 2022 року, щодо змін до Директиви про ВДЕ (RED) в рамках плану REPowerEU, у т.ч. спрощення процедури ОВД, за якими обов’язок здійснювати оцінку впливу на довкілля та здійснення заходів з пом’якшення цього впливу частково покладається на державу, а не на бізнес.

Варто відзначити, що уряд вже почав процес спрощення проходження процедури ОВД.

Зокрема, 3 березня з'явилася інформація, що договір на проведення громадського обговорення в процедурі ОВД можна буде укласти онлайн.

Кабінет Міністрів України вніс зміни до Порядку передачі документації для надання висновку з оцінки впливу на довкілля та фінансування оцінки впливу на довкілля. Це дозволить скоротити тривалість процедури, а також спростити її за рахунок діджиталізації.

"Сьогоднішнє рішення Уряду саме про спрощення та переведення процедур у сучасний цивілізований формат. Фактично ми замінюємо паперові договори, які потрібно було пересилати поштою, на договір публічної оферти, який можна укласти онлайн. Й Міндовкілля вже розробило відповідний цифровий модуль на власному вебсайті. У майбутньому він буде доступний також на ЕкоСистемі. Бо наша мета - створити умови для післявоєнної відбудови та розвитку бізнесу відповідно до високих європейських екологічних стандартів", — прокоментував міністр захисту довкілля та природних ресурсів України Руслан Стрілець.

Нововведення дозволять:

  • на 60 календарних днів зменшити час проходження процедури;
  • здійснювати оплату відповідних послуг онлайн.
Міністр наголосив, що таке рішення Уряду дозволяє зберегти повноту і достовірність оцінки, та водночас осучаснити процедуру. Адже проведення оцінки впливу на довкілля є міжнародним зобов’язанням нашої країни, виконання якого вкрай важливе під час євроінтеграційного процесу.
Читайте також
Перший квартал року: що зробили в Міндовкіллі для реформи галузі охорони довкілля
Перший квартал року: що зробили в Міндовкіллі для реформи галузі охорони довкілля

Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів провело чимало роботи, але корупційні ризики залишились

Екокомітет проголосував за скандальний законопроєкт “Про управління лісами” – УПГ
Екокомітет проголосував за скандальний законопроєкт “Про управління лісами” – УПГ

Законопроєкт скасовує процедуру ОВД для суцільних санітарних рубок для ділянок менше ніж 10 гектарів

Міндовкілля почало розробку законопроєкту “Про батареї та акумулятори”
Міндовкілля почало розробку законопроєкту “Про батареї та акумулятори”

Прийняття такого закону є частиною євроінтеграційних зобов'язань України