У пʼятницю, 5 травня, Комітет Верховної Ради з питань екологічної політики та природокористування розгляне законопроєкт №6349 “Про удосконалення процедури проведення екологічного аудиту”. Документ пропонує низку позитивних змін, однак містить і негативні норми. Зокрема пропонує забовʼязати фізичних осіб-підприємців проходити екоаудит.
ЕкоПолітика проаналізувала документ, щоб оцінити яких же змін чекати.
Метою законопроєкта №6349 є приведення Закону України "Про екологічний аудит" у відповідність до інших законів, зокрема "Про оцінку впливу на довкілля". Адже Закон "Про оцінку впливу на довкілля" 2017 року по суті прибрав з українського законодавства поняття "проведення екологічної експертизи".
Законопроєкт знову вводить це поняття в українське законодавство та окреслює основні засади проведення такої експертизи. Він також визначає, які підприємства підпадають під поняття об’єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, тобто підлягають обовʼязковому екоаудиту.
Документ розширює підстави для проведення обов’язкового екоаудиту на діяльність, що підлягає процедурі ОВД, у випадках:
- банкрутства;
- приватизації, передачі в концесію, крім визначених законом випадків;
- передачі або придбанні в державну або комунальну власність;
- передачі в довгострокову оренду об’єктів державної або комунальної власності;
- утворенні на основі об’єктів державної або комунальної власності спільних підприємств;
- екологічного страхування об’єктів;
- завершення дії угоди про розподіл продукції відповідно до закону;
- ліквідації або виведення з експлуатації підприємств, установ чи організацій, їх структурних підрозділів;
- припинення підприємницької діяльності ФОПа;
- в інших випадках, передбачених законом.
Також документ покликаний створити прозорий механізм екоаудиту.
Законопроєкт №6349 передбачає такі зміни:
- усунення існуючих прогалин у законодавстві щодо здійснення обов’язкового екологічного аудиту для об’єктів та видів діяльності, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають ОВД;
- врегулювання процедури здійснення обов’язкового екологічного аудиту у разі ліквідації або виведення з експлуатації підприємств, установ або організацій, їх структурних підрозділів, що здійснюють види діяльності, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають ОВД;
- виокремлення з результатів екологічного аудиту висновку екологічного аудиту та визначення його змісту;
- забезпечення оприлюднення висновків обов'язкового екологічного аудиту на офіційних вебсайтах замовників екоаудиту та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища;
- необхідність здійснення обов’язкового екологічного аудиту на підставі рішення суду про встановлення наявності порушень вимог природоохоронного законодавства України;
- заміну поняття "статут юридичної особи" на "установчі документи юридичної особи".
Законопроєкт №6349 встановлює чіткий перелік вимог до змісту висновку екоаудиту та зобовʼязує передавати його керівнику підприємства де проходила перевірка.
Однак розширення підстав проведення обов’язкового екоаудиту, зокрема і для ФОПів, може призвести до корупційних ризиків, тобто вимозі хабарів чи затримки діяльності.