В Україні хочуть на 200% підвищити екоподаток: що не так з новим "фіскальним" законопроектом Кабміну

В Україні хочуть на 200% підвищити екоподаток: що не так з новим "фіскальним" законопроектом Кабміну shutterstock

Олекса Франко

На законопроєкт уже відреагувала екологічна спільнота і розкритикувала ініціативу Кабінету міністрів

2 червня у Верховній Раді України зареєстрували урядовий законопроєкт № 5600 "Щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень", який, серед іншого, підніме ставку екологічного податку на 300%.

ЕкоПолітика проаналізувала документ і надає своїм читачам можливість детально ознайомитися з його основними положеннями.

У пояснювальній записці до законопроєкту сказано, що відповідно до пункту 4 розділу ХІХ Податкового кодексу Кабінет Міністрів щорічно до 1 червня у разі необхідності вносить до Верховної Ради проєкт закону про внесення змін до Податкового кодексу щодо ставок оподаткування, з урахуванням індексів споживчих цін, індексів цін виробників промислової продукції з акцизного податку, екологічного податку та рентної плати.

"З 2019 року відповідно до цього положення ставки податків не переглядалися, а ставки акцизного податку на алкогольні напої не переглядалися з 2017 року.

Окрім того, поточна економічна ситуація вимагає перегляду підходів до справляння окремих податків, як будуть направлені на:

- створення більш ефективних механізмів справляння цих податків;

- недопущення безпідставного користування податковими пільгами;

- сприяння підвищенню добровільності сплати податків;

- створення справедливих умов оподаткування для всіх платників податків;

- забезпечення мобілізації фінансових ресурсів до бюджетів різних рівнів у достатньому обсязі", — пояснюють автори документу необхідність такого кроку.

Які податки пропонують підняти:

  • ставки за скиди забруднювальних речовин у водні об’єкти — збільшити в 1,6 раза та передбачити їх восьмикратне підвищення у 2029 році (поступово);

На перший погляд, норма спрямована на скорочення викидів та очищення річок. Але, з іншого боку, підвищення податку може призвести до ситуації, при якій "забруднювачі" будуть приховувати реальні обсяги викидів з метою зменшення податкових платежів. Як наслідок, це посилить корупційні ризики у сфері.

Ще одним результатом такого рішення може стати підвищення комунальних тарифів для населення, оскільки зросте фіскальне навантаження на підприємства водопровідно-каналізаційного господарства України.

  • підняти ставки за викиди двоокису вуглецю (СО2) з 10 грн/т до 30 грн/тонну (на 200% або утричі);

В Україні екоподаток не має цільового призначення, а відіграє виключно фіскальну роль. Тому підвищення його ставок не має стосунку до турботи про навколишнє середовище, а лише є способом наповнення бюджету. Україна задекларувала амбітний план щодо скорочення викидів парникових газів у НВВ2, але при цьому не представила конкретні механізми підтримки промисловості.

Якщо ж зараз уряд лише підніме податки, без його цільового призначення і програм підтримки, то амбітна ціль НВВ2 так і не буде досягнута.

  • підвищити ставки за відходи для підприємств гірничої промисловості з 0,49 грн до 1,5 грн/тонну (на 200% або утричі);

Ухвалення цієї норми збільшить фіксовані витрати, а як наслідок і собівартість продукції українських підприємств гірничовидобувної галузі. Цим самим знизиться їхня конкурентоспроможність.

Також є певна неузгодженість в діях уряду, оскільки екоподаток на розміщення безпечних відвалів гірничодобувної промисловості планують збільшити на 200%, тоді як на небезпечні лише на 5%.

"Ухвалення законопроєкту дозволить отримати додаткові надходження до зведеного бюджету близько 50 млрд гривень в розрахунку на рік. Законопроєкт забезпечить:

-          приведення розмірів ставок податків у відповідність до інфляційних процесів в економіці;

-          підвищення ефективності справляння окремих податків та погашення податкового боргу", — вказують автори законопроєкту.

Проте, ні слова не сказано про негативні наслідки чи ризики в разі ухвалення законопроєкту, що є дивним. Адже уряд повинен різносторонньо прогнозувати наслідки своїх ініціатив.

shutterstock

Джерело: shutterstock

На законопроєкт уже відреагувала екологічна спільнота і розкритикувала ініціативу Кабінету міністрів.

Зокрема, в Професійній Асоціації Екологів України підкреслили, що поточний механізм збору та перерозподілу екологічного податку є неефективним з точки зору цільового використання всіх коштів на фінансування природоохоронних заходів.

"Величина екоподатків повинна мати не лише фіскальний характер, а містити заохочувальну, мотиваційну, стимулюючу складову. Практика експериментів для швидких і необґрунтованих рішень має бути припинена! Грошові кошти від збору екологічного податку повинні мати цільовий характер і спрямовуватися лише на екологічні проекти і зниження викидів парникових газів", — сказано в заяві ПАЕУ.

В Асоціації переконані, що необхідно створення дієвого механізму стимулювання екомодернізації всіх галузей господарювання.

"Ставки екологічного податку повинні зростати, але це зростання має бути з чітким і прозорим економічним обґрунтуванням. Зокрема, ставки екологічного податку повинні зростати прогнозовано, тобто має бути затверджено план підвищення ставок екологічного податку на 5-10 років. Це дасть підприємствам, зокрема і економіці України загалом, можливість планувати свою господарську діяльність з урахуванням посилення екологічних вимог", — заявили в ПАЕУ.

Відзначається, що для підвищення тарифів мають бути проведені аналіз та обрахунки з обґрунтуваннями на поетапні підвищення (як це відбувалося у низці країн ЄС).

Зокрема розкритикувала законопроєкт і голова Громадської Ради при Міністерстві захисту довкілля Світлана Берзіна.

"Повертаючись до теми екоподатку ще раз хочу наголосити як на чіткій позиції ВГО "Жива планета" яку я очолюю, так і моїх колег — Громадської ради при Міндовкіллі України:

- екологічний податок має витрачатись виключно на природоохоронні заходи;

- повинна бути запроваджена дієва система ефективності його використання і державної підтримки впровадження зеленої модернізації. Так, як робиться в усьому світі, зокрема у Європі, але поки не в нашій державі.

Отже, система розподілу і використання отриманих коштів екологічного податку потребує докорінної реформи. І тільки після цього можна говорити про перегляд ставок екологічного податку", — заявила вона.

Екологиня, зокрема, спрогнозувала, що підвищення екологічного податку вплине на підвищення вартості тарифів на всі види комунальних послуг, електроенергію.

"Будь яка галузь є енергозалежною, тому зростуть ціни на всі продукти, товари, послуги. При цьому ми маємо розуміти і той факт, що без реформи будь-які зміни у розмірі екоподатку не вплине ані на якість стану довкілля, ані на якість нашого життя", — пояснила Берзіна.

Наостанок, хотілося б поставити одне просте питання нашій владі: може досить прикриватися турботою про природу, щоб банально наповнити бюджет? Ніхто не сперечається з тим, що екоподатки потрібно піднімати, але є одне але. Допоки немає цільового призначення цих коштів, то вся наша "турбота про довкілля" виглядає як боротьба Дон Кіхота з вітряками – фарсом.

Читайте також
Запорізькі підприємства перерахували до бюджету 275 млн грн екоподатку
Запорізькі підприємства перерахували до бюджету 275 млн грн екоподатку

Через дію екоподатку бюджети отримали додаткові кошти на впровадження “зеленої” політики

Екологи знайшли недоліки в законопроєктах про біопаливо: в чому проблема
Екологи знайшли недоліки в законопроєктах про біопаливо: в чому проблема

Правила ЄС дозволяють не сплачуватии податок на викиди СО2, якщо паливо вироблене з біомаси

У 2024 році бізнеси Дубенщини у Рівенській області сплатили майже 600 тис. грн екоподатку 
У 2024 році бізнеси Дубенщини у Рівенській області сплатили майже 600 тис. грн екоподатку 

В опублікованих цифрах ЕкоПолітика виявила деяку розбіжність