Рівні умови для всіх держав-членів, спрямування прибутків на декарбонізацію, виправлення викривлень, спричинених високими цінами на електроенергію порівняно з газом, та створення чіткої нормативно-правової бази мають супроводжувати запровадження ETS2.
Про такі необхідні кроки та виклики говорили політики, представники промисловості та груп громадянського суспільства на імплементаційному діалозі щодо декарбонізації будівель та автомобільного транспорту, організованому Європейською комісією.
Захід дав можливість 20 зацікавленим сторонам – від виробників теплових насосів і мікромобілів до експертів з реконструкції будівель, постачальників палива та неурядових організацій – обмінятися думками, визначити виклики та запропонувати рішення для розгортання Системи торгівлі викидами ЄС для будівель і автомобільного транспорту (ETS2 або СТВ2) разом з новим Соціальним кліматичним фондом (SCF).
Більшість учасників висловили підтримку розгортанню СТВ2 і закликали до її своєчасної імплементації без затримок або перегляду. Зокрема, вони підкреслили необхідність передбачуваності та надсилання потужного ринкового сигналу для декарбонізації. Також стейкхолдери наголосили на важливості поєднання СТВ2 із Соціальним кліматичним фондом для захисту вразливих верств населення.
Виклики при запровадженні ETS2
Попри визнання потенціалу СТВ2, учасники визначили виклики, пов'язані з політичною волею та імплементацією, і погодилися, що самої лише СТВ2 буде недостатньо. Вони окреслили питання, які мають бути вирішені перед повноцінним запровадженням Системи торгівлі викидами ЄС для будівель і автомобільного транспорту:
-
Необхідність створення рівних умов для всіх держав-членів, щоб уникнути ринкових викривлень.
-
Надходження від СТВ2 стейкхолдери пропонують спрямовувати на допомогу в декарбонізації охоплених секторів. Так, один з учасників підкреслив необхідність реінвестування коштів СТВ2 у транспортну інфраструктуру та громадську мобільність для підтримки життєздатного переходу як для кінцевих споживачів, так і для працівників.
-
Мають бути вжиті заходи для виправлення викривлення, спричиненого високими цінами на електроенергію порівняно з газом у багатьох державах-членах. Учасники діалогу зазначили, що “сьогоднішнє співвідношення цін на електроенергію та газ підриває економічну доцільність технологій чистого опалення”.
-
СТВ2 має бути доповнена пакетами допоміжних політичних заходів та чіткою нормативно-правовою базою.
-
Потрібно узгодити Систему торгівлі викидами ЄС для будівель і автомобільного транспорту з іншими політиками, такими як Директива про енергетичні характеристики будівель та Директива про енергоефективність.
-
Інноваційний фонд має стати ключовою можливістю для розширення масштабу впровадження чистих технологій.
-
Зацікавлені сторони закликали до створення передбачуваної та прозорої системи для приватних осіб, малих та середні підприємств, а також місцевих органів влади, особливо для SCF, щоб забезпечити успіх СТВ2 як в економічному, так і в соціальному плані.
Нещодавно ЕкоПолітика розповідала, що Європейська комісія та Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) поновлюють програму "Допомога у розробці проєктів" (Project Development Assistance), яка охопить нові сектори для декарбонізації: морський, залізничний та автомобільний транспорт, а також будівлі. В її рамках консультативну допомогу зможуть отримати ініціативи, які підпадають під систему торгівлі викидами ETS2.