Утричі зростуть витрати: озвучено ризики для ГМК через збільшення екоподатку Shutterstock

Утричі зростуть витрати: озвучено ризики для ГМК через збільшення екоподатку

Романа Слісар

Аналітики переконані: механізм використання екоподатку через держбюджет є неефективним та не вирішує екологічні проблеми

Через збільшення екоподатку витрати ГМК зростуть щонайменше утричі, а це погіршить можливості підприємств інвестувати в екологічну модернізацію.

Про це йдеться у матеріалах дослідження аналітиків GMK Center.

"Інформаційно-аналітичний центр GMK Center оцінює збільшення витрат підприємств гірничо-металургійного комплексу як мінімум в 3 рази – з 462 до 1 396 млн грн", – йдеться у повідомленні.

Як зазначається, відповідні наслідки потягне за собою прийняття Верховною Радою законопроєкту №5600 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень".

"Розрахунок враховує зростання ставок податку на СО2 і розміщення відходів залізорудної промисловості. Розрахувати суму податку за скидання забруднюючих речовин у водні об’єкти неможливо: ставка податку диференційована залежно від забруднюючих речовин, що скидаються", – зазначають у повідомленні.

Зокрема законопроєкт №5600 пропонує підвищити такі ставки екологічного податку:

  • за скидання забруднюючих речовин у водні об’єкти – в 1,6 раза в поточному році з поступовим підвищенням у 8 разів до 2029 року;
  • за викиди СО2 в атмосферне повітря з 10 грн/т до 30 грн/т;
  • за розміщення відходів підприємств гірничої промисловості – з 0,49 грн/т до 1,50 грн/т.

За даними фахівців GMK Center зміни до законодавства матимуть наступні наслідки:

  • сума податку за викиди СО2 металургійними підприємствами збільшиться в 3 рази – до 894 млн грн;
  • сума податку за розміщення відходів залізорудної промисловості зросте в 3,1 раза – до 502 млн грн.

Як зазначається, зростання екологічних податків погіршить можливості підприємства інвестувати в екологічні проекти.

"Підприємства інвестують за рахунок власних коштів, а держава має намір вилучити частину цих коштів до держбюджету й місцевих бюджетів", – уточнюється в дослідженні.

До того ж діючий механізм розподілу й використання екологічного податку через держбюджет і місцеві бюджети є неефективним, оскільки не дає можливості вирішувати екологічні проблеми.

"У 2020 році металургійні компанії перерахували до бюджету 298 млн грн податку за викиди СО2. Залізорудні підприємства заплатили 164 млн грн податку за розміщення відходів", – йдеться у повідомленні.

На думку експертів, першочерговою метою внесення змін до чинного законодавства в частині екоподатку має бути не підвищення його ставок, а забезпечення цільового використання коштів, що надходять від сплати екоподатку. У тому числі – створення економічних механізмів для інвестування в екологічну модернізацію підприємств.

Раніше ЕкоПолітика повідомляла, що ГМК покриває майже половину витрат на екологію в Україні.

Також повідомлялося, що, за оцінками експертів, підвищення подіткових ставок на промислове забруднення спричинить закриття низки підприємств. Представники бізнесу заявляли, що замість збільшення податкових ставок держава повинна стимулювати модернізацію виробництва шляхом податкових канікул та пільгового кредитування.

Читайте також
Забруднювачі Львівщини сплатили десятки мільйонів екоподатків у 2024 році
Забруднювачі Львівщини сплатили десятки мільйонів екоподатків у 2024 році

45% екоподатків надходить до державного бюджету, 30% – до обласного, а 25% залишається у місцевому

Забруднювачі Тернопільщини сплатили рекордні екоподатки у 2023 році
Забруднювачі Тернопільщини сплатили рекордні екоподатки у 2023 році

До спеціального фонду місцевих бюджетів спрямовано 8,8 мільйона гривень

Міндовкілля розробило законопроєкт, який у 10 разів збільшить податок на захоронення відходів
Міндовкілля розробило законопроєкт, який у 10 разів збільшить податок на захоронення відходів

Ставка екоподатку для захоронення 1 тонни небезпечних відходів сягатиме 1 500 грн

У Данії введуть зелений податок на авіаперельоти
У Данії введуть зелений податок на авіаперельоти

Розмір екоподатку залежатиме від тривалості рейсу – $7,3 за внутрішні поїздки та $60 за перельоти дальньої відстані